Změřil vás radar – co teď?

Trochu víc jste šlápli na plyn a jako na potvoru jste zrovna projeli kolem policejního radaru. Jaké máte možnosti?

Jednoduchá odpověď zní: vlastně žádné. Udělali jste chybu, tak to přiznejte a neste následky. Diskutovat o tom, že na čtyřproudé silnici, ohraničené z obou stran betonovými stěnami, je padesátka trochu nesmyslná, by se dalo dlouho, ale ona tam prostě je, takže máte jako řidič povinnost se podle toho zařídit.

Ze zkušenosti vyplývá, že je nejlepší chovat se klidně a vstřícně, případně kajícně uznat svou chybu a pokusit se policistovi vysvětlit, že jste se trochu zapomněl, protože situace k tomu sváděla (pochopitelně tuto větu zapomeňte, pokud vám naměří devadesát u mateřské školky, ale to se s vámi asi moc bavit nebudou).

Psychologicky také pomáhá, když vystoupíte z auta, přestože to po vás policisté nechtějí. Pokud zůstanete ve voze, jste totiž „ve svém“ a policista vám vlastně narušuje osobní bublinu, což je mu (třeba podvědomě) nepříjemné. Když vystoupíte, jste na tom oba stejně, což dává předpoklady pro klidnější a vstřícnější jednání. Pokud je vám hloupé vystupovat v průběhu jednání, udělejte to už na začátku – například se vymluvte, že máte doklady v kufru, abyste následně zjistili, že „vlastně ne, jsou tady v kapse“. Problém může nastat, když máte dva metry a policista metr padesát, ale to už je jiné psychologické odvětví.

Tímto způsobem se s policisty většinou lze domluvit a přestože vás zpravidla nejprve postraší maximální možnou sazbou pokuty, nakonec skončíte u zásadně nižšího čísla. Připravte se ale na to, že doby „domluv“ a pokut v řádech stokorun už jsou dávno ty tam. Existují minimální hranice a navíc tu máme body. O těch nemá s policisty vůbec smysl diskutovat, protože je nepřidělují oni, ale obecní úřad.

Pokud máte čisté svědomí a pevné nervy

Kdy vám musí policisté ukázat fotografie při překročení rychlosti? Kdykoli si o ně řeknete. Stejně tak vám na požádání musí předložit kalibrační protokol měřícího zařízení (tedy radaru) a umožnit vám zkontrolovat, že byl použit podle návodu k obsluze. V něm například stojí, v jakém úhlu a na jakou vzdálenost je u radaru zaručena přesnost měření.

Nutno ovšem říct, že tento postup lze doporučit výhradně v případě, kdy máte zaprvé silné nervy a zadruhé silné podezření, že ve vašem případě došlo k omylu. Pokud máte například stříbrnou oktávku a policisté vás vytáhnou z řady dalších dvaceti oktávek, z nichž polovina je stříbrná, vyžádání fotografie má své opodstatnění. Obsluha radaru totiž hlídce často hlásí jen model a barvu vozu, na čtení poznávacích značek nemají policisté ani na jedné straně většinou čas.

Ve chvíli, kdy se přesvědčíte, že radar skutečně změřil vás, je ovšem vhodné sklopit uši a uznat chybu. Požadováním kalibračního protokolu a dalších věcí totiž docílíte většinou jen toho, že se policisté naštvou a napaří vám pokutu na horní hranici možností. Šance, že je nachytáte s kalibrací, nebo jinou maličkostí, je přitom docela nízká.

Co nedělat v žádném případě (a proč) se na Autowebu dočtete zítra.

autoweb.cz

27.9.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist