Legendy minulosti: Tatra 613, limuzína papalášů

11 fotografiíreportáž

„Uč se vole, budeš pánem, budeš jezdit tatraplánem“, pravila dobová poučka padesátých let. Osobní vozy Tatra zkrátka nebyly pro každého.

Diskuze

18 komentářů

    sargis

    O historiu aut sa az tak velmi nezaujimam, ale toto je skvely clanok…napisany prehladne a zrozumitelne. U nas v obci mal jeden pan este donedavna ciernu 603 a obcas na nej jazdil – ten zvuk motora je uzasny.

    MMauser

    Test 613 v TG 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=hfqZ2XBOVnk

    Bobeš

    Poznatky z testu TopGearu bohužel nelze přenést na vozy, zmiňované v článku, protože TopGear dostal k testu zapůjčen porevoluční model, speciálně postavený jako referenční vůz pro uvažovaný export. Jeho výbava i vlastnosti jsou diametrálně odlišné….

    Tom

    "Naprostá většina automobilek již v té době přešla k motoru vpředu a pohonu zadních kol…"

    V té době? Myslel jsem, že tuto koncepci používaly automobily už od začátku 20. století, né až v šedesátých či sedmdesátých letech.

    Josef K.

    Správná připomínka.

    riderhenry

    Kdyby tatra vydrzela, mozna bysme se dockali zajimavych aut s charakterem, a nebo mozna taky ne, v dnesni dobe prejezeneho automobiloveho trhu… Kazdopadne Tatra 613 patrila urcite k velmi kvalitnim automobilum, mel jsem moznost se v jedne svezt a ma to svoje kouzlo. Skoda ze tehdy statni organy nadrzovali skodovce, ktera delala i tehdy auta tak zajimava, jako dela dneska… 🙂

    Josef K.

    Poválečné šance vyrábět a vyvíjet špičkový automobil, který byl významně lepší než konkurenti a mohl zcela smáznout porsche byly ztraceny desítkami let naprosté vývojové a výrobní nečinnosti. Porevoluční šance využít vynikající agregát a hotovou vybavenou továrnu na malosériovou výrobu byly promarněny. Hlavně, že byly stamiliardy na sanaci rozkrádání v bankách.

    turbo

    proc to nejak zaonacovat? komunisti nas tu 40 let dusili, cely hospodarstvi uvedli do letargie, aby pak jejich kamaradi pod rouskou revoluce za par let rozkradli to, co bolsevici nestacili znicit …Tatra je jednou z mnoha obeti povalecnyho usporadani sveta …kdyby nas zapad nedal do podruci vychodu, tak si nase republika uz davno mohla celym zbytkem sveta vytirat zadek …kam se na nas jeste ve 30.-40. letech 20.stoleti hrabali Americani, Nemci nebo Japonci …vojaci US army jeste ve 20.letech 20.stoleti bojovali zbranovym arzenalem pozustalym z valky severu proti jihu …Nemci by bez obsazeni ceskych zbrojovek dal valcili snad nasadama od lopat …a Japonci? kolik ty si odsud odvezli prototypu nejruznejsich stroju? to by nepojmulo snad ani nejvetsi muzeum techniky na svete

    ACE

    Mě přijde dost přehnaná, já jsem jezdil po Praze s lehkou nohou v pohodě za 11-12 litrů, ale chápu že většina vykazovala víc nebo s autem neuměla dost dobře jezdit. (ostatně to i dnes umí málokdo)

    Jezdil jsem i s upravenou na 180kW, málokterý auto mohlo tehdá konkurovat (v nabídce byla úprava motoru na 220kW), snižovanej podvozek, větší kola (v základu byly 14). Problém byla absence ABS,ESP a podobně, na mokru to byla nebezpečná a těžko zvládnutelná mrcha.

    nightrider

    Ve snaze o "kvalitní článek" se nevyplácí používat výrazy, kterým autor sám nerozumí. Nevzpomínám si, kdy z otevřené limuzíny salutoval APARÁTČÍK nastoupeným jednotkám. Mám dojem, že salutuje uniforma uniformě, nikoliv civil uniformám. Alespoň dříve to tak bylo.

    Štynkente fiš

    Na této historce o rozkrádání benzínu mi nepřišlo zajímavého ba ani vtipného, či poučného vůbec nic. Takových plácnutí do vody, jen pro zvětšení obsahu článku ( příště to radši udělejte jako Benda na Plzeňských právech)si vymyslím na počkání minimálně 10. Slabé.

    Jo a kdyby nas neprodlai tak na mesi leteli o deset let driv. Dej si studenej obklad.

    Bismarck

    Jediny raz som sa viezol v Tatre 603 a potom v Tatre 613 a bol to nezabudnutelny zazitok… Ale v tom najlepsom slova zmysle. Skutocne to bol zazitok, na ktory sa nezabuda. A rozhodne by som si to velmi rad zopakoval. Sedenie v oboch autach bolo uzasne pohodlne a pocuvat za sebou stado divokych koni bolo nieco uzasne! A ked bolo treba, stacilo podradit a zosliapnut plyn a spoza chrbta sa ozvalo nadherne zaburacanie 🙂 Nadhera!!!

    Coach outlet online

    coach outlet online
    Coach Outlet
    coach factory outlet
    Coach Factory
    Coach Factory Online
    coach factory online
    Coach Purses Outlet
    coach outlet online
    coach factory outlet
    Coach outlet online
    Coach outlet online

    ing. Josef Müller

    No vlastním již pátou Tatru 613 a měl jsem možnost najezdit cca 5000km s Tatrou 700-1 článek je to býdnej. A když to auto neumíte řídit váš problem. Bohudík se pořádně sveze jen kdo se jí naučí a nedá to každej, ale když to umíte i vytáčet na dvojku do 130 a na trojku do 170 a máte na ní dunlopy přefouknutý o 0,4A a 100 okt. Benzín je to co to auto potřebuje. Jo brzdy maj nižší životnost. ale jsou na všech kolech kotoučový, s vnitřním chlazením a všechny čtyřpístový to nemá ani současnej pětkovej bavorák , průser je s obloženim azbest už není a měkký obložení s většim záměrnym úbytkem jako třeba na KODIAqu pro Tatru nikdo nevírábí tak to vodsíraj kotouče, dřepí to a jede to jak kráva, ale jen tomu kdo to s tim umí a né kochačkářum a těm co je pro ně vrchol Octávia ,to auto tahne nad 150 jinak vysoko-otáčkovej středoobjemovej podčtvercovej osmiválec nad zadní (ne jako u škodovek za zadní) nápravou s diferákem uprostřed motoru je bomba, ale co vykládat porevolučnim německým gastarbeitrum z „česka“ nebyly banány a všude byla StB

    Ford Fiesta v základu stál v roce 1990 390000 Kč……jen tak pro srovnání

    Masa

    Mám jí a svezení je to parádní. Ovšem jen pro opravdové řidiče. Dnešním uživatelům elektroniky na kolech bych jí nesvěřil. Brzdy má jak píše kolega dvouokruhové, čtyřpísty na všech kolech a každý okruh ovládá vždy dvojicí pístků, takže při jakékoliv poruše vám vždy brzdí všechna kola! To nemá žádné jiné auto, které znám. Nezávislé topení s výfukem pod auto trochu průser, musíte pořád jet, aby vás to nedusilo. Jinak pohodlí a místo v kabině se nedá porovnávat s žádným vozidlem.

    Párkrát jsem zaskakoval v Tatře 613 za firemního řidiče, Silné a pohodlné auto. Bohužel kvůli lehkému předku se to na vodě nedalo uřídit.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist