Tajné projekty: Porsche 928

Ve Stuttgartu se hýbou ledy. Krizové období se díky modelu Cayenne podařilo překonat a teď se může automobilka vrhnout do vývoje dalších okrajových modelů.

Díváte se na budoucnost automobilky Porsche. Ne snad, že by měla skončit éra devětsetjedenáctky, ale když už je Porsche jedním z mála skutečně prosperujících automobilových výrobců, je třeba neusnout na vavřínech a rozšířit nabídku.

Jediným potvrzeným novým modelem je připravovaný luxusní sedan Panamera, která je v plánu pro rok 2009, o ostatních plánech se vedení firmy odmítá bavit s tím, že mají už teď práce nad hlavu. Investice do Panamery je ale třeba rozdělit mezi více modelů a kromě dalši generace super-SUV Cayenne se nabízí i duchovní nástupce legendární osmiválcové 928.

Lekce z historie

Původní 928 vznikla už v roce 1971, ale její výroba se vinou přicházející ropné krize protáhla až ke konci roku 1977. Vývojově je tedy nejstarším Porsche se vpředu uloženým a vodou chlazeným motorem, přestože se začala prodávat až dva roky po modelu 924. Koncem osmdesátých a v devadesátých letech se ale ceny 928 propadaly, až nakonec Porsche v roce 1995 prodej zastavilo. V roce 1980 se objevila verze 928 S, poháněná osmiválcem o objemu 4,7 litru a výkonu 300 koní, v roce 1987 přišel optický facelift. Ke konci životního cyklu se objevily výkonnější brzdy a elektronicky ovládaný diferenciál, vyvinutý pro supersportovní 959.

Spíše GT, než sportovní vůz

Případný nový model má tedy rozhodně na co navazovat. Koncept pohodlného kupé s velkoobjemovým motorem a veškerým luxusním vybavením, které by majitel mohl požadovat, se do dnešní doby skvěle hodí. Tento trh je okupován vozy jako Ferrari 612 Scaglietti, Aston Martin DB9, nebo Bentley Continental GT a je logické, že Porsche by rádo svůj kus koláče.

Co bude pod kabátem

Vůz by měl být založen na zkráceném šasi Panamery a o jeho pohon se bude starat řada motorů, v čele s vylepšenou verzí osmiválce, známého ze současného Cayennu. Pro nový Cayenne se ale vyvíjí i vidlicový šestiválec, který by mohl tvořit základ nabídky GT. Spekulovat lze ale o ještě zajímavějších verzích, včetně špičkového dvanáctiválce a modelu s hybridním pohonem, který se také připravuje pro Cayenne.

Přestože je téměř nesmyslné spekulovat v této fázi o cenách, lze se obrátit na starou 928, jejíž špičkový model S4 byl vždy o něco levnější než vrcholná verze 911 Turbo. To by napovídalo cenu vozu zhruba do čtyř milionů korun. Pokud se ale vůz skutečně začne vyvíjet, na prodejnách ho můžeme čekat nejdříve za pět let.

Honza Koubek

15.12.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist