Tajná zpráva z Kanady

Aneb co jste možná nevěděli.

Velká cena Kanady ukázala jak silná je kombinace Alonso/Renault. Po 70 kolech na zrádném okruhu na ostrově Notre Dame to byl úřadující mistr, kdo udělal nejméně chyb a proťal cílovou čáru jako první.  Guma a kámen Už v dubnu dostala trať částečně nový povrch, i přesto se asfalt na dráze drolil. Zejména v zatáčkách číslo dva, sedm a ve vlásence. To v kombinaci s velkým množstvím gumy, které po sobě na vozovce zanechávaly pneumatiky o dva řády měkčí než ty loňské, jezdcům připravilo velmi kluzký povrch. „Když jste jeli půl metru vedle linie, bylo to jako na ledě,“ prohlásil po závodě Michael Schumacher. Sedminásobný šampión si v šikaně před cílovou rovinkou užil svoje, když se jeho 248F1 rozhodlo namísto zabočení pokračovat rovně. Nečistoty v podobě gumy a kamínků, které se nachytaly na pneumatiky ve vlásence, se na následné dlouhé rovince z kol nedostaly, jak by teoreticky měly. „Takže to bylo vždy tak trošku překvapení, jaký bude grip, jakmile začnu brzdit před šikanou,“ přiznal dále Schumacher. Špína na dráze však nakonec hvězdě Ferrari pomohla získat dva body navíc. Když musel po Villeneuvově nehodě vyjet safety car, dostal se Michael za Räikkönena. Poté, co Kimi brzdil pozdě do vlásenky a při průjezdu vnější stopou nabral na kola nečistoty, jej předjel. McLaren přišel o druhé místo, ale Räikkönena to příliš netrápilo. „Pro nás už šampionát skončil,“ konstatoval loňský vicemistr. „Takže se soustředíme jen na jednotlivé závody a jde nám o vítězství. Jestli skončíme druzí nebo třetí už pak není tak důležité.“  Renault vs. McLaren Räikkönen měl na vítězství. Stínoval Alonsa dlouhou dobu, ale nemohl využít plně rychlost svého mclarenu, jenž se zdál být silnější než Renault. Problém se spojkou jej stál během dvou zastávek v boxech 12 sekund. Během té první musel mechanik překontrolovat pravé zadní kolo, jelikož se kola kvůli spojce protáčela, když chtěl připevnit novou pneumatiku. Proto řekl tým Kimimu, aby před druhou zastávkou snížil otáčky. Když tak ale učinil, motor zhasl. Síla Mclarenu byla především ve zvolených pneumatikách. V Montrealu se tým rozhodl pro jinou konstrukci pneumatik než Renault, čímž získal lepší stabilitu při brždění a trakci. Renault však uspěl díky tomu, že udělal méně chyb než soupeři. R26 zažilo před Montrealem největší update sezóny: nové přední i zadní křídlo, nové deflektory podobné těm u Hondy, úpravy spodní části vozu, přepracovaný kontrolní systém a nové zadní zavěšení, které umožnilo šetřit pneumatiky Michelin více jak v Monaku. Francouzská stáj měla na to, aby si z Kanady odvezla double, jenže Fisichella tyto naděje pohřbil svým ulitým startem. Vůz sice nakrátko zastavil a nechal Räikkönena jít před sebe, komisaři však jeho snahu příliš neocenili a penalizaci drive through se nevyhnul.  Alonso jezdil znovu úplně jinou ligu než Fisico, přesto může rodák z Říma klidně spát, alespoň s ohledem na svoji budoucnost. Týden po závodě v Británii byl oficiálně potvrzen jeho kontrakt s Renaultem na příští rok. Málokdo však ví, že smlouva byla dohodnuta už vloni v prosinci krátce poté, co Alonso šokoval svým přestupem k McLarenu. U Renaultu zpanikařili a snažili se udržet si alespoň jednoho z dvojice současných jezdců. Alespoň zde měl Fisichella štěstí. Kdo ví, jak by se vedení rozhodlo, kdyby se o angažmá jednalo až nyní…  Opět o (ne)pohyblivých křídlech Renault uspěl i mimo dráhu. Podařilo se mu přesvědčit FIA, aby předefinovala předpisy o zadním křídle. Aby se minimalizoval prostor pro používání pohyblivých aerodynamických částí, výztuž spojující hlavní část křídla a jeho chlopeň je od kanadské Grand Prix povinná.  Ti, kteří čekali, že teď přijde Ferrari o místa na čele přehledů nejvyšších rychlostí, však byli zklamáni. Renault na top speed za Maranellskými zaostával o 5 km/h, McLaren o 4,1 km/h, Honda dokonce o 9,8 km/h a BMW, které bylo také v podezření z používání pohyblivých křídel, o 4,9 km/h. I přes změnu pravidel však nebyla Honda spokojena a paddockem znovu kolovaly obrázky mající dokázat, že se toho v oblasti používání pohyblivých křídel příliš nezměnilo. V případě BMW se však jednalo o frašku. Dva srovnávací snímky, které měly německo-švýcarský tým usvědčil z porušování pravidel, byly pořízeny každý z jiného úhlu. V podstatě tedy nebylo ani co srovnávat. V McLarenu si však o tom všem myslí své a nebojí se tvrdit, že 8 z 11 týmů tyto věci používá nadále, ale k protestu zatím nedošlo, jelikož… „Vozy, které jsou v podezření, dojížděly až za námi,“ uvedl v Kanadě Martin Whitmarsh. Honda tak na sebe strhla pozornost více v paddocku než na dráze. Rubense Barrichella zastavily v závodu problémy s motorem, Jenson Button zase chybou ve vlásence daroval poslední bodované místo Davidu Coulthardovi. Tým z Brackley je i v polovině sezóny daleko od řešení svých největších problémů, kterými jsou především špatná aerodynamická účinnost a velké opotřebení pneumatik. Zadní kola brzo ztrácejí svůj grip a vůz se tak stává těžko ovladatelným. Problémy s novým aerodynamickým tunelem dosti znatelně zpomalily vývoj. Barrichellovy potíže s motorem jsou už pátým kolapsem osmiválců Honda v osmi závodech.  Jak si dobře (ne)vybrat? Druhá japonská stáj Toyota se mohla radovat za tří bodů. A to i přesto, že oba její piloty potkal na Isle Notre Dame jiný osud. Jarno Trulli ožil poté, co s ním Japonci podepsali smlouvu na další tři roky, a díky správné volbě pneumatik (podobně jako Ferrari zvolil tvrdší směs) slavil šesté místo. Ralf Schumacher naproti tomu zažil neděli, na kterou nešlo jinak než zapomenout. Šestkrát byl u mechaniků v boxech, třikrát se dostal na dráze do hodin. Rozhodl se pro měkčí obutí a zaplatil za to velkým opotřebení a takřka nulovou přilnavostí. Podobně na tom byl i Mark Weber, jemuž se gumy na jeho williamsu začaly drolit už po šestém kole! Stejný osud by potkal i týmového kolegu Nico Rosberga, divoký Juan Pablo Montoya jej však trápení s gripem ušetřil, když mladého Němce sestřelil už v druhém kole. Naopak bridgestony, se kterými na dráhu vyrazilo Ferrari, byly v průběhu víkendu s přibývajícím časem jen lepší. V neděli byl Michael Schumacher schopen jezdit časy srovnatelné s Fernandem Alonsem. O možné vítězství jej však připravila defensivní taktika, pro kterou se stáj rozhodla během sobotní kvalifikace. U Scuderie nevěřili, že by pole position byla v jejich silách a tak Michaelovi v kvalifikaci naložili palivo na jedinou zastávku v boxech, s lehčím vozem by býval sedminásobný šampión mohl na roštu stát alespoň před Trullim.  Na startu se Schumi před jezdce Toyoty kvůli poruše elektronického systému neprotáhl a dlouhých 23 kol mu trvalo, než se konečně před Trulliho dostal. V ten moment však už ztrácel na Alonsa 29 sekund. I když mělo jeho ferrari naloženo paliva na 37 kol, dokázal Michael udržet své pneumatiky v dobrém stavu až do zastávky v boxech. Svůj nejrychlejší čas závodu si připsal v 31. kole. Bodově naprázdno nevyšlo ani BMW. Nové přední zavěšení pomohlo zlepšit stabilitu při brždění a vyřešilo problémy s nedotáčivostí. Během závodu se tým rozhodl zavolat k mechanikům ke druhé zastávce jako prvního Villeneuva, který byl před Heidfeldem. Bylo to díky nižší spotřebě paliva v jeho voze, Kanaďan však trval na svém: „Lépe umístěný jezdec by měl těžit z lepší strategie. Ve chvíli, kdy jel Nick do boxů, jsem věděl, že se přede mě dostane, protože měl před sebou volnou dráhu, kdežto já zůstal trčet za Massou.“ Rozladěný Villeneuve nakonec vyrobil dvě hrubky a cíl domácí Grand Prix neviděl. Nejprve přejel místo v boxech a ztratil 2 vteřiny, v 59. kole se pokoušel předjet pomalejšího Ralfa Schumachera po nečisté straně dráhy a tvrdě narazil do zdi.   Rošády v paddocku Pokud se nebojuje a netaktizuje na trati, přichází ke slovu zákulisní hry. Flavio Briatore nepřestal uhánět Kimiho Räikkönena, i když mnozí berou jeho přestup k Ferrari jako hotovou věc. Italský lišák se snaží udržet v týmu klíčové lidi a sponzory a k tomu bude potřebovat větší jméno než Fisichellovo.  McLaren již údajně kontaktoval osm inženýrů francouzského týmu, zatím získal jednoho aerodynamika. Pikantní na tom je, že tentýž člověk si o týden dříve podával ruce se zástupci týmu BMW.

Martin Ševčík

6.7.2006 5:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist