Tajná zpráva z Japonska

Aneb co jste možná nevěděli.

Ve vedení Velké ceny Japonska se vystřídalo šest jezdců, vyměnili se celkem devětkrát. Poslední z nich se odehrál v posledním kole, Fernando Alonso předjel celkem čtrnáctkrát, startoval šestnáctý před Kimim Räikkönenem, který si dojel pro vítězství. To by v pátek čekal málokdo, počtvrté v této sezóně jej zradil motor. Na vině je problém v oblasti osmého válce, materiálová vada v titanové součásti dodávaná firmou Pankl. Penalizace jej ale pak prakticky nepostihla díky počasí, které ovlivnilo výsledky kvalifikace.

Giancarlo Fisichella měl ještě štestí, pršet mu začalo až ve třetím sektoru.

„Jinak by měl s přehledem pole,“ přiznal vítěz kvalifikace Ralf Schumacher. Jde o první regulérní pole position, protože v USA měl Jarno Trulli palivo tak na jedno další kolo – nakonec ale jezdci na michelinkách stejně nestartovali. 20 000 hostů Hondy a 258 hostů VIP by radši na pole viděli někoho jiného, ale Jenson Button obsadil druhé místo, navíc zůstal na dráze o devět kol déle. Schumacher jel na tři zastávky v boxech, ale jeho strategii ovlivnil výjezd safety caru na pět kol. V cíli získal až osmé místo, Jenson Button dojel pátý navzdory tomu, že si čtyři kola užil na čele závodu. Zaseklá chlopeň tankovacího zařízení jej v boxech stála pět vteřin, pak se přední pneumatiky opotřebovaly a auto se stalo hodně nedotáčivé – stejný problém co v Brazílii. BAR vůbec postrádá přítlak na přední nápravě, proto se Takuma Sato tak trápí. To však nebyl důvod pro jeho zkratkovitý pokus o předjetí Jarna Trulliho, když jej doslova sestřelil, za což byl diskvalifikován.

Jak Fernando Alonso tak Kimi Räikkönen se soustředili ne na titul jezdců, ale na boj v týmech. Stojí to za to, rozdíl mezi prvním a druhým je 6 miliónů dolarů. Pro oba byla situace stejná, museli jet naplno. Když museli předjet, provedli to.

„Byl jsem překvapen, že mohu jet za ostatními auty v esíčkách bez výrazné ztráty přítlaku, a když změnili rádius 130R, ta se dá jezdit naplno. Dá se tam jezdit v těsném závěsu za ostatními,“ řekl Fernando Alonso, který Schumachera předjel dvakrát, jednou po vnějšku ve 130R. Němec se potýkal s velkou nedotáčivostí, která se prohloubila s opotřebením předních pneumatik. A to tak vážně, že při poslední zastávce muselo Ferrari upravit nastavení předního křídla. Díky tomu také získal David Coulthard šesté místo.

Schumachera předjel i Räikkönen, na vnějšku první zatáčky přesto, že si stěžoval na nastavení převodových stupňů – sedmička prý byla příliš krátká. Přesto byl Fin nejrychlejší, což byl hlavní důvod, který Fisichella použil pro vysvětlení, proč byl předjet. Dalším byla špatná trakce jeho zadních pneumatik, ale v 17 kolech ztratit náskok 20,6 vteřin je přeci jen příliš. Částečně se na tom podíleli jezdci o kolo zpět a možná méně povedené zastávky v boxech – v nich na Räikkönena ztratil 4 vteřiny. To ale není vše: „Fisichella vyplýtval nějaký čas v prostřední části závodu,“ řekl Ron Dennis.

Renault byl velmi rozčarován a pozávodní ceremonie se příliš neúčastnili. Fisichella byl také velmi zklamán, dva body, o které přišel, by mohly hrát důležitou roli nejen v boji o titul ale i ohledně jeho budoucnosti. Loni to začalo s Jarnem Trullim podobně, když přišel o stupně vítězů v předposlední zatáčce.

Nico Rosberg by měl příští rok jezdit pro Williams, Scott Speed pro Red Bull Junior (jež by měl nést název Squadra Toro Rosso, Red Bull v italštině) a Flavio Briatore by chtěl někam umístit svého pilota Heikkiho Kovalainena. Rád by jej šoupnul do BMW, aby si jej vzal po roce zpátky, na to ale BMW není příliš zvědavé. Briatore má tak možnosti jen ve vlastním týmu, místo Fisichelly…

Fernando Alonso si liboval, že poprvé v sezóně bylo jeho auto na úrovni Räikkönenova mclarenu. Když byl tedy do prvních zastávek před ním, proč nevyhrál on? V prvé řadě to bylo kontroverzní situace, kdy mu vedení závodu nařídilo pustit před sebe Christiana Kliena po projetí šikany přímo, když už měl na něj najetý několikavteřinový náskok. Když to udělal, přišla z vedení závodu zpráva:

„Projbrali jsme to ještě jednou a došli jsme k závěru, že Alonso pozici přepouštět nakonec nemusí…“ Bylo už ale pozdě.

Dalším důvodem byli jezdci o kolo zpět. „Měl bych být po startu ze 16. místa za 3. místo rád, ale jsem zklamán,“ řekl Alonso. Ten pak ještě předjel Marka Webbera, který byl na třetím místě. To proto, že mu tým nařídil, aby snížil otáčky o 300 ot./min.

„Neměl jsem se čím bránit,“ řekl. BMW je příliš opatrné a bojí se ztráty motoru i v době, kdy tomu nic nenasvědčuje, tím spíš, když jede motor svůj druhý závod. Williams kromě nového křídla a aerodynamických komponent představil nový software pro kontrolu trakce. Podle Webbera to vše vydalo na 0,3 vteřiny. António Pizzonia své příležitosti nevyužil, dostal hodiny jak v kvalifikaci takv závodě a po Velké ceně Číny by měl být oznámen Nico Rosberg. Podobnou soutěž jako loni Williams neplánuje.

„Máme jiné věci přes zimu na starosti.“

Další nepovedený víkend v podání Bridgestonu jeho budoucí zákazníky Williams a Toyotu nijak neznepokojuje. Toyota má ve svém týmu bývalého experta Michelinu Pascala Vasselona, podařilo se navíc získat muže podílejícího se na konstrukci pneumatik. Popravdě řečeno, Ferrari už prý testuje Bridgestone postavený na bázi Michelinu. Jedná se o stejné pneumatiky, o kterých měl Michael Schumacher rozhodnout poté, co se Luca Badoer a Marc Gené nedohodli, zda jsou lepší než stávající. Do Japonska ale nakonec nedorazily. Bridgestone navíc není vybaven takovými stroji na výrobu jako Michelin, výsledkem jsou rozdíly ve výsledné kvalitě. Bridgestone tedy nasadil pneu na své vlastní bázi z roku 2004.

Toyota se představila se dvěma TF105B. Jelikož chtěla vyzkoušet zavěšení na bázi McLarenu, musela Toyota postavit prakticky nové auto. Výsledkem je o 2 % větší přítlak. Zejména na předku:

„Vyhovuje to více mému jezdeckému stylu,“ řekl Ralf Schumacher. „Auto je méně nedotáčivé. Dobré pro mě, ale Jarno asi není příliš spokojen.“

V souvislosti s Mikem Gascoynem se vedou zvěsti, že by jej mohl nahradit Pascal Vasselon.

Během víkendu v Japonsku se lidé snažili odhalit identitu jedenáctého týmu podporovaného Hondou. Šasi by mělo být společné s tím, které bude mít Honda (dnešní BAR), pneumatiky Bridgestone, Sato by měl být jedním z jezdců. Stáj s japonskými penězi by měla sídlit v Británii.

Pro Juniorku Red Bullu (dnešní Minardi) by měli jezdit Vitantonio Liuzzi a Scott Speed. Obouvat by měl bridgestony, zatímco Red Bull zůstává na michelinkách. Manažer logistiky u BMW Franz Tost, který má zkušenosti s vedením týmu, by mohl být šéfem juniorky.

Pro BMW bude jezdit Nick Heidfeld, u Jacquese Villeneuva to není jisté. Sám Kanaďan díky existenci smlouvy nemá pochybnosti, čas běží spíš pro BMW, protože by muselo Villeneuva ze smlouvy vyplatit – čím déle bude otálet, tím to bude dražší. Něco, co se Theissenovi nehodí.

Peter Sauber navíc prozradil, že vývoj vozu se po převzetí BMW prakticky zastavil. Villeneuvova strategie jedné zastávky v boxech nevyšla, na Red Bull už Sauber tedy nemá. Coulthard získal další tři body, ačkoli jej Webber podezříval z ulitého startu.

„Odstartoval snad o čtrnáct dní dříve,“ řekl Webber. „Jsem překvapen, že senzory nereagovaly.“

Velká cena Číny bude z jistého pohledu smutná: pro Minardi, Jordan a Sauber je to poslední závod. Z Mercedesu také odchází Mario Illien, jde k Hondě pracovat na motorech pro IRL (osmiválcové třílitry), formuli Nippon (stejné motory), NASCAR 5,6 litrové osmiválce) a MotoGP (čtyřválcové 800 ccm). V roce 2008 by se rád vrátil do formule 1. V té době by do formule 1 mohly vstoupit Hyundai a Volkswagen. Druhým směrem (tedy ven z formule 1) by se vydal Renaut.

Sponzoři velkých jmen jako jsou British Telecom, Intel, Hutchison, aerolilnky Spojených arabských emirátů či Coca Cola jednají nebo uvažují o vstupu do formule 1.

28. října navíc zasedá Komise formule 1, poté budeme mít více jasno o pravidlech.

Tomáš Richtr

14.10.2005 1:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist