Tajná zpráva z Barcelony

Aneb co jste možná nevěděli.

Jednou je to Ferrari a pak zase Renault, který dokáže využít některého z rozhodujících faktorů: pneumatiky, nastavení, strategie, štěstí. Ve Španělsku to nicméně nebyla strategie, ale rychlost, která Renaultu přinesla vítězství.Ferrari do závodu v Barceloně vstupovalo coby optimista, zatímco Renault naopak pesimisticky. Byl k tomu důvod, Schumacher měl v nádrži paliva na šest extra kol a dvě sady nových pneumatik oproti Alonsově jedné. Větší maximální rychlost a možná jistější v jízdách na delší vzdálenost. Renault zase mohl stavět na tom, že oba své vozy postavil do první řady. Fisichella podobně jako v Číně 2005 proti mclarenům mohl vykonávat funkci zdržovače, ale tady to nebylo ani potřeba, což potvrdil Michael Schumacher, který nedokázal držet tempo.“Snaha útočit a Fisichellova defenzívní jízda by nás zpomalila ještě více,“ řekl Ross Brawn.Prvních 16 kol zajel Alonso nejrychleji ze všech, před první zastávkou měl už 12,8 vteřiny náskok. Ferrari podcenilo rychlost Renaultu a lehce přecenilo svou, to samé se stalo o kousek vedle.“Překvapilo nás, jak rychlí jsme my a jak pomalé je Ferrari,“ řekl Pat Symonds. „Měli jsme dokonce v záloze strategii tří zastávek v boxech, kdyby nepoodjel dostatečně. Když jsme pochopili, jak si stojíme, nasadili jsme mu znovu ojeté pneumatiky, abychom ušetřili nové pro poslední úsek.“To že Ferrari nedokázalo přenést svou rychlost z tréninků do závodu Pat Symonds vysvětluje následovně:“Barcelona není nikdy stejná, teploty, guma na dráze, vítr, to vše nabízí jiné podmínky každý den. Možná vyšší teploty a více gumy na trati v den závodu pomohly Michelinu.“Jezdci Ferrari v pátek odjeli neobvykle mnoho kol kvůli výběru pneumatik (48 dohromady), také proto, že Monako není na motory tak náročné – závod je netradičně o 25 % kratší. Ferrari nakonec zvolilo pneumatiky tvrdší směsi pro větší teploty, podobně jako Williams, zatímco Toyota zvolila měkčí směs, což se jí nevyplatilo. Ralf si s tím ještě díky hladšímu jezdeckému stylu dokázal poradit, ale při pokusu dostat se před Trulliho přišel o přední křídlo.
 
Týmy na michelinkách zvolily tvrdší směs s výjimkou BMW – jezdci týmu zajeli svá nejrychlejší kola na konci úseků. Villeneuve měl na startu 145 litrů paliva, do boxů zajel poprvé a naposled v době, kdy Alonso podruhé.Oproti předchozím létům se nejrychlejší kola zajížděla na konci stintu spíše než na začátku. Problémy s přední levou pneumatikou nebyly letos velké, což mnohé překvapilo. Rychlosti v zatáčkách se totiž zvýšily (ve třetí např. o 20 km/h, v poslední o 16 km/h). S jiným povrchem je to ale jiná trať, zejména z pohledu pneumatik.Odstup ostatních týmů od Ferrari a Renaultu byl spíše větší oproti předchozím závodům. Räikkönen do cíle dojel 56 vteřin za vítězem závodu. Na Massu z pohledu nejrychlejších kol ztratil om desetin vteřiny, podle Fina je problém v zadní části auta.“Nemá žádnou přilnavost.“Na okruhu jako je Barcelona to je hodně znát, Martin Whitmarsh proto očekává, že to v Monaku bude lepší. Tak jak tak jsou ale stříbrné šípy příliš pomalé. Je to také dáno slabším vývojem od začátku sezony: pouze změny na předním křídle a bočnicích, Whitmarsh slibuje nové zavěšení a úpravy aerodynamiky pro následující závody. Je také možné, že McLaren doplácí na ztrátu klíčových inženýrů v čele s Adrianem Neweym. Ostatně on sám se s RB2 také potýká.
 
Ve světle toho je frustrující, že jezdci v pátek najezdili dohromady jen 10 kol (Ferrari 48, Renault 37). Räikkönen šetřil svůj motor, který dostal zabrat na Nürburgringu, když se snažil dohonit Massu, Montoya měl nový. McLaren tak neměl k dispozici dostatek možností na vyladění auta.
 
Podle akustických analýz točí specifikace 4 nového mercedesu 19 800 ot./min., Ferrari a Renault umí 19 600 ot./min., BMW 19 500 ot./min. Naopak, Cosworth musel jít kvůli současným problémům z 20 000 ot./min. na 19 200 ot./min. Na to Williams v kvalifikaci a maximálních rychlostech doplácí.Nekorunovaný šampion testů Honda (31 585 km) na tom není o moc lépe než McLaren, ve Španělsku jezdci Hondy hodně ztratili na startu. Na top speed ztrácí na Ferrari 11 km/h v kvalifikaci, v závodě dokonce 13 km/h. Tento rozdíl se od Velké ceny San Marina téměř zdvojnásobil a Ferrari systé zadního křídla zdokonalilo. Ztrácí na něj i Renault a BMW, které používají stejný koncept. Renault byl pomalejší přibližně o 3 – 5 km/h, nyní je to někdy i 8 – 9 km/h. Ostatní jsou pozadu o více jak 10 km/h.Williams jen na rovince dokázal oproti Ferrari přijít o 0,4 vteřiny. K pohybu elementů zadního křídla musí dojít ve správnou chvíli na rovince, to proto, aby nepřekvapil jezdce v rychlejších zatáčkách. Na Nürburgringu k němu tedy musí dojít dříve než například v Barceloně. Nejlépe by se měl tento systém projevit na okruzích jakým je například Montreal.Týmům postupně dochází, že nemá smysl si u FIA stěžovat na přítlačná křídla, protože ta prochází definovanými testy statického zatížení. Williams, McLaren a Toyota už na tom pracují, Hondě se stále nechce.“Podle našeho názoru to není legální. Nebudeme to tedy kopírovat,“ řekl sportovní ředitel Hondy Otmar Szafnauer.“Je to šedá oblast, navíc nebezpečná. Když to někdo požene hodně daleko, zadní křídlo může selhat. A všichni víme, jak vozy formuli 1 umí lítat,“ doplnil jej Ralf Schumacher.Barcelona 2006 se stane důležitým milníkem ve vývoji formule 1. Automobilky se rozhodly podepsat memorandum určující přistoupení ke Concordské dohodě od roku 2008, byť na poslední chvíli se od sdružení GPMA odtrhl Renault, který pak jednal na vlastní pěst a zavázal se formuli 1 do roku 2012. Ještě musí podepsat Bernie Ecclestone a zástupce majitele komerčních práv CVC Donald MacKenzie.
 
Týmy prý dostanou 50 % místo původně žádaných 60 %, ale s tím přijdou určité benefity, jako přeprava za oceán zdarma, či že extra částka týmu Ferrari je placena z jiného podílu, ne z toho určeného týmům. Budou specifikována pravidla stěžující prodej týmu formule 1 komukoli.O dalším možném problém jsme informovali v pondělí [čtěte zde]. Jedná se o zastavení vývoje motorů na tři a více let. Alternativní návrh ze strany týmů, které byly pro zrušení pravidla, je 50 inženýrů na tým a sezonu, omezení na 19 500 ot./min s možností využít power boost funkce na 20 000 ot./min. Navrhují u 30 % komponent motoru zastavit vývoj na tři roky, dalších 50 % komponent by mělo zůstat stejných po celou sezonu, zbytek by byl volný.“Mistrovství světa formule 2008 je šampionát pro vozy s homologovanými motory,“ řekl však Max Mosley.Mnozí se obávají ztráty zájmu ze strany veřejnosti v situaci, kdy bude zastaven technický vývoj.“Je to jakoby Real Madrid dostal příkázáno používat stejné hráče v následujících třech sezonách,“ řekl Otmar Szafnauer z Hondy.Kontroverzní je také dokument z Maranella podepsaný Ferrari, Renaultem a Cosworthem, který připouští změny za účelem navýšení spolehlovsti, protože podle některých se do toho dají schovat změny za zlepšení výkonu. Navíc, dokázat protesty ze strany soupeřů například v případě výměny válce, která podle nich zlepšila výkon motoru, bude hodně náročné. I když se FIA bude snažit být fér, nepodaří se jí vymanit se z role někoho, kdo nadržuje jedné ze stran.Hodně se diskutuje o možnosti, kterou Ferrari dalo Schumacherovi. Tedy že se může rozhodnout kdy chce. Obecně je jeho rozhodnutí očekáváno kolem Monzy. Ferrari má na Massu opci platnou do konce června, podle Todta si ale dobrý jezdec najde místo kdekoli.Někteří Schumacherovu volnost v rozhodování totiž chápou jako potvrzení Räikkönenovy smlouvy s Ferrari, protože  podle logiky věci si může Ferrari dovolit dát Schumacherovi volnost pouze v případě, že má v záloze alternativu. McLaren to tuší a proto tlačí na Räikkönena, aby se vyjádřil. Termínem je prý Velká cena Monaka.V souvislosti s tím dostal Montoya od McLarenu nabídku ročního prodloužení smlouvy, zatím bez odpovědi. McLaren může potenciálně počítat s Lewisem Hamiltonem či Gary Paffettem nebo Pedrem de la Rosou. Současná Montoyova forma netlačí zájemce o jeho služby přede dveře jeho manažerů, v každém případě sponzor Renaultu Telefónica má o něj zájem. Fisichella se nezdá být dostatečně dobrý na zisk titulu a Heikki Kovalainen nemá dostatečné zkušenosti. Příští rok ale bude dost možná startovat. Montoya umí vyhrávat závody, ale nezvládá své slabší chvilky. Další možností Renaultu by mohl být Mark Webber, na toho má ale Frank Williams opci.Ostatní jezdci mají horší vyhlídky: Trulli se v Toyotě trápí, v Red Bullu má nejasnou budoucnost Christian Klien. Jacques Villeneuve se nejspíš na konci roku rozloučí, zastoupit by jej mohl Robert Kubica. Objevily se spekulace o podpisu smlouvy BMW s Ralfem Schumacherem.

Tomáš Richtr

18.5.2006 5:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist