Suzuki Vitara 1.6 VVT 4×4 AllGrip (2015)

Suzuki Vitara se z drsného off-roadu transformovalo v módní crossover. Ublížila mu tato změna, nebo z ní může jen těžit?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Radosti

Živý motor; schopný podvozek; nízká hmotnost; poměr cena/hodnota

Starosti

Proč takhle nejezdí víc (nejen) crossoverů?


Poslední dobou nelze nepozorovat jistý trend, kdy se dříve drsné off-roady s rámovou konstrukcí, poctivým pohonem všech kol a redukční převodovkou transformují na módní městské crossovery se samonosnou karoserií a pohonem jedné nápravy, případně doplněným o levný typ čtyřkolky pro případy „co kdyby náhodou“. Doba si to zkrátka žádá a stejnému trendu nyní propadlo také Suzuki Vitara. Ublížilo to nějak slavnému jménu?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Pokud se podíváte dovnitř, pak jistě ne. Stále je tu přítomný jistý nádech devadesátých let, na která odkazuje hlavně přemíra tmavých a tvrdých plastů, jenže ve výsledku ničím neurazí. Naopak, co mne na interiéru nejvíce potěšilo, byla jistá sladěnost, která především u japonských vozů nebývá samozřejmostí. Dotykový displej multimédií působí kvalitním a moderním dojmem a především jeho obsluha je celkem intuitivní, ačkoliv třeba dotykové ovládání hlasitosti bude zprvu působit problémy. Co se prostorových dispozic týče, nepřišel jsem na nic, čím by se nová Vitara vymykala standardu. Vlastně ano – tenké sloupky a velká zrcátka napomáhají dobrému rozhledu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Poněkud nestandardní je pohonná jednotka. Atmosférická šestnáctistovka o výkonu 120 koní při 6000 ot./min. a točivém momentu 156 Nm v 4400 ot./min. papírovými hodnotami neoslní, jenže v kombinaci s poměrně muší váhou nepsůboí jinak udušeně. Naopak z jejího točivého charakteru vyzařuje chuť do života, a přestože by její projev někdo mohl vnímat jako hlučný, při nízkých otáčkách a částečném zatížení je kultivovaný. Standardní pětistupňová převodovka by si určitě zasloužila jednu rychlost navíc, potěší ale precizním chodem, který činí z řízení Vitary na poměry této třídy neobvyklý požitek.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

Spousta lidí nad crossoverem s jiným než turbodieselovým motorem možná ohrne nos, pro jízdu především po městě a krátké přískoky za hranice města se přece jen hodí o něco víc benzínový motor. Atmosférická jednotka má díky jednodušší konstrukci navíc i příslib méně častých poruch. Ve světle těchto faktů pak průměrných 7,5 l/100 km po městě není příliš, uvolněným tempem po okreskách se pak dostanete i k hranici šesti litrů, což není vůbec špatné.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Tedy za předpokladu, že si můžete říkat tibetský mnich, protože řídit nové Suzuki Vitara vás prostě bude bavit. Může za to i podvozek, který navzdory své primitivní konstrukci funguje obstojně. Do zatáček se vrhá s nadšením, poslušně drží stopu a nechá se i pobídnout k poněkud neslušným hrátkám, přitom si na nedostatek komfortu rozhodně nelze stěžovat. Připočítejte k tomu řízení se slušnou měrou zpětné vazby, již zmíněné řazení a nadšený motor, pohon všech kol, který vám na mokru dodá nepřekonatelnou míru trakce a v terénu se také neztratí, a máte auto, ze kterého se vám bude jen těžko vystupovat. Což se mi v kategorii vozů, k nimž už z principu chovám jistou zdrženlivost, už dlouho nestalo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Nové Suzuki Vitara svou přeměnu zvládlo na výbornou. Vyhoví totiž nárokům moderní doby, která vyžaduje především zajímavý vzhled, styl, technologie a prostor, ale zároveň potěší i poněkud zpátečnickým přístupem k řízení. Vzhledem ke kategorii vozů, do které spadá, funguje na silnici výtečně, a neurazí ani schopnostmi v terénu. A pokud snad opravdu potřebujete něco drsnějšího, i když při pohledu do jeho tváře vám srdce spíš pookřeje, pořád je tu Suzuki Jimny.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1586
Kompresní poměr11,0 : 1
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
Vzadutorzní náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/55 R17
Pneumatiky vzadu215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 / 120 v 6000
Točivý moment (Nm)156 v 4400
0-100 km/h (s)12,0
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)6,5 / 5,1 / 5,6
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4175
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1610
Rozvor náprav (mm)2500
Provozní hmotnost (kg)1235
Celková hmotnost (kg)1730
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)400
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)375 / 1120
Ceny
Základní cena modelu386 700,- (1.6 VVT 4x2 120 k Comfort)
Základní cena test. verze440 450,- (1.6 VVT 4x4 AllGrip 120 k Comfort)
2.11.2015 4:45| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist