Suzuki Swift Sport vs. Fiat Panda 100HP
43 fotografiímeziplyn
Chcete co nejlevnější a přitom co nejzábavnější auto? Tohle bude čtení přesně pro vás.
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
43 fotografiímeziplyn
Chcete co nejlevnější a přitom co nejzábavnější auto? Tohle bude čtení přesně pro vás.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Zajímalo by mě, co autor článku myslí tím meziplynem. Protože, podle mého názoru, pro použití meziplynu v tom pravém slova smyslu je úplně jedno, jak jsou pedály umístěny. Pakliže nejde o nějaký únik plynu ze sedací části…
Meziplyn v pravém slova smyslu, tedy s dvojitým vyšlápnutím spojky, už u dnešních aut až na velké výjimky není potřeba. Meziplyn, který se dnes běžně používá, neslouží k synchronizaci zubů v převodovce, ale ke srovnání otáček motoru a rychlosti kol. Pak se nestane, že při prudším zařvení spojky uklouznou hnaná kola.
Každopádně pro oba druhy meziplynu je rozmístění pedálů přímo kritické. Meziplyn je totiž potřeba zejména při podřazování a to se většinou děje zároveň s brzděním. Takže zatímco levá noha je plně vytížena spojkou (ať už jednoduchým, či dvojitým vyšlápnutím), pravá musí zároveň brzdit (špičkou/levou částí chodidla) a zároveň hrábnout do plynu (patou/pravou částí chodidla).
Pedály musí být nejen dostatečně blízko sebe, ale také srovnané výškově. Pokud brzda zabírá nahoře a plyn je utopený až někde u podlahy, můžete si třeba zlomit kotník, ale meziplyn neprovedete.
No, že je "srovnané výškově" lepší bych neřekl, u Focusu (II. gen) máme plyn níž než brzdu, takže když brzdím, tak brzdový pedál nejdřív projde "oblastí nemasivního brždění" a až teprve, když brzdný účinek začně více nastupovat, plyn a brzda se srovnají… Tohle řešení se mi zdá mnohem lepší, než "všechno v jedné rovině"…
Já také nepíšu, že musí být v jedné rovině v klidové poloze. To by bylo naopak špatně, protože pedál brzdy v záběru by byl ponořený pod plynem (což jsem snad ale ještě nezažil, plyn je vždycky níž a někdy až příliš). Focus je dobrý příklad správného nastavení pedálů, ještě lepší je např. Mazda MX-5
Vážím si Vašich znalostí i zkušeností, ale dovolte mi, abych Vás v tomto směru trochu poučil. Pokud tedy nežiji celou dobu v omylu. Meziplyn a dvojí vypínání spojky jsou dvě odlišné záležitosti. Zatímco meziplyn se používá při řazení z vyššího na nižší rychlostní stupeň u dvojího vypínání spojky je to právě naopak. To je třeba si uvědomit a tyto pojmy nezaměňovat. Samozřejmě, že se teď bavím o technice řazení, která se používala u nesynchronizovaných převodovek. Způsob, který popisujete Vy, mi je tak trošku záhadou. Proč bych při podřazování měl současně brzdit a šlapat na plyn? Buď chci brzdit motorem, pak budu pozvolna pouštět spojku a dobrzdím. Nebo chci akcelerovat, pak tedy před zařazením nižšího stupně roztočím motor, abych neztratil setrvačnost. Ale na brzdový pedál nemusím vůbec šlápnout. Proč si zbytečně komplikovat život?
Nerad to říkám, ale zdá se mi, že v omylu opravdu žijete. Doubleclutching, neboli dvojité vypínání spojky u nesynchronizované převodovky je nutné u změny stupňů *oběma* směry ale ZEJMÉNA směrem z vyššího na nižší převodový stupeň. Při řazení na dvojku se motor (a převody v převodovce) potřebuje roztočit do vyšších otáček, než točil na trojce, aby do sebe zuby zapadly.
A proč zároveň řadit a zároveň šlapat na brzdu? Protože při sportovní, či dokonce závodní jízdě to jinak nejde – nebo vlastně jde, ale je to výrazně pomalejší. Představte si, že se na vytočenou trojku řítíte do zatáčky, kde budete muset prudce brzdit a na výjezdu budete potřebovat mít zařazenou dvojku. Závodník drží rychlost, či dokonce akceleruje do poslední chvíle, než jde tvrdě na brzdy, zároveň podřadí na dvojku, meziplynem vyrovná otáčky, aby se mu neutrhl zadek, až v nájezdu do zatáčky pustí brzdu i spojku a po projetí apexem plynule akceleruje ven ze zatáčky. Jakmile by řadil před, nebo po brzdění, ztratil by cenné sekundy a průjezd zatáčkou by zdaleka nebyl tak plynulý.
Ohledně řazení s dvojím vypnutím spojky a meziplynem vycházím z publikace z roku 1966 a zde se píše toto: …převod zařadíme bezhlučně jen tehdy, dokážeme-li vyrovnat vhodným způsobem otáčky spojovaných kol tak, aby nebyl velký rozdíl v obvodové rychlosti jejich ozubení. Toho lze dosáhnout při řazení nahoru dvojím vypnutím spojky a při řazení dolů tzv. meziplynem.
Před zařazením vyššího stupně je nutné vyčkat na neutrálu tak dlouho, až otáčky předlohy poklesnou a obvodové rychlosti obou kol se vyrovnají. U automobilů, kde setrvačná hmota kotouče spojky je příliš velká, museli bychom dlouho vyčkávat, než by otáčky klesly. Vypomůžeme si tedy tím, že krátkým zapnutím spojky bez přidání plynu v době mezi vysunutím nižší a zasunutím vyšší rychlosti ubrzdíme rotující hmotu předlohy setrvačníkem motoru, který se zatím otáčí pomalu otáčkami běhu naprázdno, protože jsme předtím ubrali plyn. Tomu se říká dvojí vypínání spojky.
U řazení dolů musíme zmenšit rozdíl obvodových rychlostí tím, že v době mezi vysunutím třetího a zasunutím druhého rychlostního stupně krátkým zapnutím spojky za současného přidání plynu hnací hřídel a předlohu roztočíme. To je řazení s meziplynem. Možná, že Váš "doubleclutching" jen spojuje tyto pojmy dohromady.
U závodníků Vámi popisovanou techniku pochopím, zřejmě jim ušetří cenné desetinky. Ale řekněte mi upřímně, kdo z těch, kteří si pořídí testované Suzuki, bude koukat na uspořádání pedalů.
Nejde o desetinky, ale o potěšení z dokonale hladké změny převodu, které bez použití této techniky NIKDY needocílíte.
U auta koncepce „všechno vpředu“ to nemá na plynulost jízdy vliv, protože hmotnost motoru nedovolí kolům se po svižném uvolnění spojky zablokovat, ale u čehokoli, co má jen trochu silnější motor vpředu a pohon zadních kol, je meziplyn nutnost. Pokud tedy člověk nechce jezdit jako moula.
Děkuji za poučení. Zase jsem o něco chytřejší. Jakmile bude příležitost, tak si to hned vyzkouším.
Ať si autor píše a myslí co chce, Panda 100HP je stejně lepší 🙂
Máš pro to nějaké argumenty? Já bych ale asi také volil pandu z důvodu 5ti dveří
Jak píšu, tahle volba skutečně závisí na osobních preferencích. Pokud jste s oběma auty jel a sedí vám víc Panda, plně to respektuji.
Zároveň ale musím říct, že rozhodovat se při volbě takovéhle sportovní hračky podle počtu dveří mi přijde trochu… ehm… nesmyslné. Tím spíš, že kromě nasedání je pohodlnější/prostornější Swift.
Jinak pane Koubek ta 6. stupňová převodovka není z Punta, ale s Fiatu Stilo.
Ba dokonce ze Stila je tam celej motor 🙂
Motor 1.4 16V (95 koní) je ve Stilu i Puntu v podstatě shodný, stejně jako šestistupňová převodovka. Pro Punto byl motor mírně přestavěn, aby se vešel do menšího auta a právě tahle jednotka, přeladěná na 100 koní, je v Pandě 100HP.
Jen poznámku: Panda sice má v ceníku základní cenu 363.900 Kč, ale hned o řádek níž je sleva 24.000 Kč. Čili bez smlouvání dostanete Pandu 100 HP za 339.900 Kč!! A to prosím včetně klimatizace, ovšem bez ESP (které bych v takovémto autě osobně mít nemusel).
Já bych mezi touto dvojicí neváhal a šel pro Pandu.
je sice levnejsi len musis vediet kde kupit. Ja pracujem ako predajca suzuki na Slovensku a staci len auto priviest k vam a s COC si ho prihlasis. My sme takto asi 2 auta bez problemov predali a u nas to auto na cesku menu vychadza cca. max 390,- Sk a mas full vybavu s metalizou. Uz pojdes len nizsie na cene. Ja mam swifta 1,5VVT ale s sportom sa to auto neda porovnavat. OBJEKTIVNE fakt sa im vydarilo aj ked aj ta panda vyzera dobre
som nevedel že na slovensku sa už predáva Swift sport???!!!kde sídlite nech sa prídem pozrieť?
Dotaz na autora článku. Je v Pandě 100HP větší hluk než v klasické Pandě?
panda je lepší:) to jasně. A ještě lepší to bylo na kolotoči na houpacím koni viď?
Ahoj, zajímalo by mě jak je to s pandou na dálnici. kolik točí při 130km/h a jaká je spotřeba při této rychlosti? Díky
[…] Download Image More @ http://www.autoweb.cz […]