Suzuki S-Cross 1.6 DDiS 4×4 AllGrip (2014)

Větší sourozenec Suzuki SX4 si bere na mušku Škodu Yeti Outdoor nebo Nissan Qashqai. Dokáže s úsporným turbodieselem, pohonem všech kol a bohatou výbavou zaujmout?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

Ovladatelnost; spotřeba; prostornost; jednoduchost…

Starosti

…která hraničí s nudou; vlažné výkony

Mohlo by se zdát, že se chce japonský výrobce nabídkou dalšího crossoveru svézt na módní vlně, neměli bychom jej ale za to hned zatracovat. Suzuki S-Cross je totiž větším sourozencem Suzuki SX4, ze kterého vychází a které do jisté míry stálo na počátku „crossoverizace“ silnic, a pokud bychom zašli ještě dál, off-road Suzuki Jimny můžeme také považovat za jistý druh crossoveru.


Zvenku vypadá nový model předvídatelně. Je větší ve všech směrech, má zvýšený podvozek, černé oplastování kolem spodního lemu karoserie a sem tam nějaký ten stříbrný na osvěžení. Žádné designové hody se tu nekonají, zato však působí sympaticky, i když trochu obyčejně, ve smyslu, že v davu spíš zapadne.

Stejně obyčejný se interiér, vyvedený z černého, tvrdého plastu bez jakýchkoliv známek snahy rozbourání nudy. Téměř všude však najdete velká a jasně zřetelná tlačítka, včetně jednoduchého přepínání režimů pohonu všech kol AllGrip, které jsou celkem čtyři – Auto, Sport, Snow & Mud a Lock.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

 

Ergonomicky je tak dobře rozvržený, přehledný a čistě funkční. Přestože tedy uvnitř nenajdete povrchy, které stojí za omak, působí interiér bytelně. Pokud plánujete S-Cross využívat i k tvrdší práci, určitě vám nebude činit potíže trochu jej zamazat blátem, stejně jako následné čištění. Zapomněl bych ještě na vnitřní prostor, postačí však konstatování, že je ve všech ohledech velkorysý.

Stejnou větu bohužel nelze aplikovat na výkony. Pod kapotou se usídlil jediný turbodiesel o objemu 1,6 litru. Výkon 120 koní podává ve 3750 ot./min., točivý moment 320 Nm o dva tisíce otáček níže. Na stovku dostane auto za rovných 13 sekund, a už tato hodnota prozrazuje, že je jeho projev v reálu ospalejší.

Samotná dynamika je na běžné ježdění dostačující, větší problémy mi činily rozjezdy, a to kvůli dlouhému a necitlivému chodu spojky a přidušené reakci na plyn. Přepnutí do sportovního režimu na ovladači pohonu všech kol však reakce přiostřilo na rozumnou mez.

Intenzivnější pronikání hluku od motoru a horší dynamiku na druhou stranu bohatě vynahradí skromná spotřeba paliva. Turbodiesel si podle oficiálních údajů vystačí ve městě s 5,2 l/100 km, mimo město s 3,9 l/100km a kombinovaně s 4,4 l/100 km, za předpokladu, že je vybaven systémem Auto Stop Start.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V reálném světě jsou pak tyto údaje samozřejmě nadsazené, ale ne o tolik. Městský pohyb jsem zvládal v rámci šesti litrů, plné využívání motoru do sedmi litrů a při volné mimoměstské jízdě nebyl problém atakovat hranici 4,5 litru na sto kilometrů.

Škoda, že motor nedoplňuje potenciál podvozku, který v sobě skrývá nečekaný talent. Vyšší stavbu karoserie sice nezamaskuje a stále se citelně naklání, překvapí však agilním chováním, pocitem lehkosti a dobrým potlačením nedotáčivosti. I díky slušně vyváženému řízení a mechanickému řazení se Suzuki S-Cross dobře řídí.

Na zmáčeném povrchu dokáže pohon všech kol zajistit velkou přilnavost na výjezdech ze zatáček a stabilitu, kdy auto zůstává neutrálně vyvážené. Nemusíte se tak obávat masivní nedotáčivosti, ani přetáčivosti. Navzdory tomu, že S-Cross dobře funguje na silnici, nepřijdete ani o slušnou průchodnost terénem a především pohodlí.

Verdikt

Suzuki S-Cross se pohybuje v nebezpečném teritoriu Škody Yeti Outdoor nebo Nissanu Qashqai, takže se přirozeně nelze vyhnout srovnání s těmito vozy. Sněžný muž z Mladé Boleslavi stále působí jako ve všech ohledech dotaženější auto a popularitě japonského crossoveru, kterou mu zajistila revoluční první generace, lze jen stěží konkurovat.

Pokud však kromě transportu rodinných příslušníků chcete auto využívat i za účelem tvrdší práce, jistě oceníte funkčnost, jednoduchost a nenáročnost Suzuki S-Cross. A přestože zábava za volantem zdaleka jeho primárním posláním, nelze opomenout ani fakt, že překvapivě dobře jezdí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,5 x 80,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzadutorzí náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu205/50 R17
Pneumatiky vzadu205/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 / 120 v 3750
Točivý moment (Nm)320 v 1750
0-100 km/h (s)13,0
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)5,2 / 3,9 / 4,4
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4300
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1575
Rozvor náprav (mm)2600
Provozní hmotnost (kg)1380
Celková hmotnost (kg)1870
Zavazadlový prostor (l)430 / 1269
Ceny
Základní cena modelu359 900 Kč (1.6 VVT 120 k 4x2 Start)
Základní cena test. verze479 900 Kč (1.6 DDiS 120 k 4x2 Comfort)
Cena testovaného vozu579 900 Kč (1.6 DDiS 120 k 4x4 AllGrip Comfort)
12.9.2014 2:40| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist