autoweb.cz > Suzuki > Suzuki SX4 > Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 4×4 AllGrip: Nové srdce, nová tvář
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 4×4 AllGrip: Nové srdce, nová tvář
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Radosti
- Živý motor
- Výrazná tvář
- Obratnost na okreskách
Starosti
- Materiály v interiéru
- Přecitlivělá elektronika
Dílo jest dokonáno. Populární Suzuki SX4 už v nabídce automobilky nenajdete a nyní je pryč i jeho označení, které měla první verze S-Crossu. Vzpomínáte si na ni, že? Nebo ne? Jak vlastně vypadala? To byl její velký problém, fungovala velmi dobře a příjemně se řídila, ale její „obličej“ neměl žádný výraz, snadno jste ji přehlédli. To nyní nehrozí – nový S-Cross zdobí výrazná a velká čelní světla s diodami pro denní svícení a chromovaná maska s vertikálními žebry. Konečně má tvář, kterou si můžete zapamatovat, a to je dobře. Liší se také přední nárazník, další změny aby člověk hledal lupou.
Interiér
Usedněte do měkké a pohodlné sedačky a přijdete si jako doma. Ovládací prvky jsou tam, kde je čekáte, a dělají to, co mají. Ovládání všeho je nekomplikované a logické, včetně nové obrazovky multimediálního a navigačního systému. Žádná složitá menu, máme zde čtyři dlaždice, přes které se ihned dostanete k telefonu, navigaci, audiosystému a aplikacím, které můžete provozovat přes váš smartphone. Trochu otravné je ovládání hlasitosti přes dotykovou plošku na levé straně, při jízdě se na jeho obsluhu musíte soustředit víc, než je zdrávo – díky bohu za multifunkční volant, kde už fyzická tlačítka najdete. Je nastavitelný v dostatečně velkém rozsahu, aby příjemnou polohu našel každý, přístrojový štít má jednoduchou a přehlednou grafiku bez zbytečných šidítek. Proto trochu zamrzí, že Suzuki nepoužilo lepší materiály – většinou zde najdete tvrdé plasty, které však neskřípou a jsou pěkně sestavené.
Pohon
Tak už i Suzuki podlehlo přeplňování. Benzínový S-Cross dostal nové turbomotory BoosterJet o objemu 1,0 a 1,4 litru – my zde dnes máme větší jednotku s výkonem 140 koní a 220 Nm točivého momentu. Dobrou zprávou je, že se práce povedla na první pokus. Motor je kultivovaný a tichý, zároveň hezky táhne už od nízkých otáček – nemá problém roztočit se z nějakých patnácti set, i když jedete do kopce, a ochotně táhne až téměř k omezovači. Na plyn reaguje svižně a zároveň ne zbrkle, po aktivaci sportovního režimu, který změní mapování pedálu, vám skutečně přijde, že řídíte pěkně živou věc. Než automaticky sáhnete po dieselu, zkuste se s BoosterJetem projet, možná změníte názor. Manuální převodovka také funguje dobře, neklade odpor a strefit kvalty není problém.
Ovladatelnost
Nevím, čím to je, ale Suzuki se vyznačují oním starosvětsky příjemným kontaktem se silnicí. Víte, po čem jedete, aniž by vás tyto informace obtěžovaly, zkusíte auto dotlačit do nějaké extrémní situace, ale ono prostě drží na asfaltu. Řízení má v S-Crossu příjemnou zpětnou vazbu a podvozek hravě zvládá hrboly i výmoly, nenechá se rozhodit vyjetými kolejemi a nerovnostmi v asfaltu, ani když jedete lehce nelegálním tempem. Prostě pokračuje ve směru, který udáváte, zatím co si podvozek řeší své věci. Pohon všech kol AllGrip využívá spojku, připojující zadní kola. Na driftování v oblacích kouře od pneumatik rozhodně není, ale na prokluz reaguje celkem svižně a na občasné výlety na sníh nebo do bahna s přehledem stačí. V režimu Lock ho můžete natvrdo uzamknout, zároveň se omezí zásahy stabilizační a protiklouzavé elektroniky – funguje až do rychlosti 60 km/h, takže na sklouznutí po zamrzlém parkovišti má také talent.
Elektronika
Palubní radar slouží k fungování adaptivního tempomatu – ten se chová civilizovaně a tak, jak byste čekali. Ale pak zde máme také systém Radar Brake Support (součást nejvyšší výbavy Elegance), který sleduje situaci před vámi: Na hrozící srážku vás upozorní hlasitým pípnutím a změnou barvy displeje mezi budíky, pokud nereagujete, spustí brzdový asistent pro maximální brzdnou sílu. Když i v takové situaci nic nepodniknete, začne sám brzdit. Velkým tlačítkem vlevo dole pod volantem můžete nastavit, zda má reagovat na blízké či vzdálené překážky, nicméně mi přijde, že je zvlášť v městském provozu dost přecitlivělý. Neustálé pípání a přibrzďování, když jezdíte v kolonách, umí být pěkně otravné, systém RBS se sice dá vypnout, ale otázka zní, zda ho vůbec potřebujete. Umím si představit, že extrémně nepozorným řidičům nebo seniorům zachrání víc než párkrát nárazníky i plechy, ale na normálního řidiče je až moc citlivý.
Verdikt
Plastika tváře a transplantace srdce se u S-Crossu povedla. Příjemně se ovládá, jeho motor je živý a kultivovaný, jeho podvozek dobře kombinuje vlohy pro komfort i lehce dynamičtější jízdu. Nicméně nad materiály v interiéru visí otazník, zvlášť ve vyšších specifikacích za více peněz. Nejsou vysloveně špatné nebo ohavné, jen by mohly působit o něco luxusněji. S radarovým brzděním se buď naučíte žít, nebo ho budete vypínat – nejvyšší specifikace Elegance totiž za 44 tisíc oproti verzi Premium přináší parkovací senzory vpředu i vzadu plus kameru, navigaci i střešní ližiny, čili samé užitečné věci. Ale to hlavní – být dobré auto – to má omlazený S-Cross v malíčku.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1373 |
Kompresní poměr | 9,9 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 73,0 x 82,0 |
Převodovka | šestistupňová, manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson a vinuté pružiny |
Vzadu | torzní náprava a vinuté pružiny |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/55 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/55 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103/140 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 220 v 1500 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 10,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4300 |
Šířka (mm) | 1785 |
Výška (mm) | 1585 |
Rozvor náprav (mm) | 2600 |
Provozní hmotnost (kg) | 1315 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1200 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 400 |
Zavazadlový prostor (l) | 440 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 409 900 Kč |
Základní cena test. verze | 512 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 556 900 Kč |