Subaru Outback 2.0D Comfort-Cross line Lineartronic (2014)

Spojení převodovky typu CVT a naftového motoru ve stylovém kombi s pohonem všech kol. Ideální kombinace anebo mix, který nemá nemůže fungovat?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Spotřeba, jízdní vlastnosti, celkový charakter auta

STAROSTI
Dynamika podmíněná „pouze“ dvoulitrem, cena

V dnešní době, často spoléhající na velká prohlášení, široka gesta s prázdným obsahem a vykalkulovaná marketingová prohlášení je ve své podstatě náročné prezentovat produkt, v našem případě auto, které se nijak a ničím zásadně a okatě nepyšní a sází na jiné, než prvoplánovité, hodnoty.


Mluvím o Subaru Outback. Prvním „problémem,“ pokud se na auto podíváte, může být skutečnost, že vypadá „stále stejně.“ Je totiž nějaký ten pátek na trhu a i když průběžně pochází modernizací, odlišnosti a změny v rámci vývoje podle mne odhalí jen naprostý specialista na značku. Já osobně se považuji za velkého příznivce Subaru a přesto bych jen velmi obtížně hledal indície pro potvrzení skutečnosti,že je tohle modelový rok 2014.

To podstatné je totiž, jak už to u Subaru bývá, ukryto v útrobách auta. Začnu motorem, pro Outback je tady nabídka dvou pohonných jednotek, zákazníci mohou volit buď atmosférický čtyřválec s objemem 2,5 litru spalující benzín, anebo plochý čtyřválcový turbodiesel s objemem dvou litrů, což je právě naše situace. Motor má výkon 150 koní v 3600 otáčkách a točivý moment 350 Nm v rozmezí 1600 až 2400 otáček. S krouťákem souvisí velmi, velmi podstatná změna, a to přepracovaná bezestupňová převodovka CVT, u Subaru označovaná jako Lineartronic. Pokud máte zkušenost se starším řazením tohoto typu, můžete namítnout, že CVT jde tak trochu proti myšlence Subaru o řidičské angažovanosti, protože svých přístupem odtahuje řidiče od děje a omezuje jeho aktivitu. Teď je to ale už jinak. CVTčko druhé generace umí pracovat s přenosem vysokého točivého momentu, navíc má solidně naprogramované virtuální převodové stupně, takže lze zasahovat do hry i tímto způsobem, a hlavně umí reagovat na chování řidiče, pokud chce rychle akcelerovat, anebo naopak jen plynule zrychlovat. Při rychlém prošlápnutí plynového pedálu už to není o otáčkách, hluku a žádné dynamické změně, ale rozdíl, s jakým auto nyní vyrazí dopředu, je vzhledem k historii velmi výrazný. Mluvím-li o rozdílu, dotknu se konkurence, třeba té německé…

Vzhled kabiny je strohý, spartanský, prostý nebo účelný? Jde o úhel pohledu.

Převodovka CVT je alternativou k manuálnímu řazení, a s absencí klasického samočinného ústrojí Subaru tak stojí třeba proti automatům v Audi Allroad nebo kombi od Mercedesu. Jejich automatické převodokvy jsou, čistě subjektivně, lepší. Přesto bych ale Subaru CVT nepředhazoval, jezdit se s ním dá velmi slušně a pohodlně, a i když jsem během testu vnímal hendikep (za chvíli prozradím jaký), vzhledem ke konkurenci bych japonské značce vyčítal spíše absenci většího naftového motoru. Dvoulitr s výkonem 150 koní jen stěží může obstát, pokud zatoužíte po naftovém šestiválci, který vám v Německu nabídnou. Na druhou stranu třeba Škoda je na tom stejně, takže nemusí jít o detail, přes který by se český řidič neuměl přenést.

Zmínil jsem jakýsi hendikep a měl jsem na mysli to, že naftový dvoulitr v kombinaci s CVT je na tom hůře… ehm, ne…. jinak. Pohon všech kol je fantastický a není to z mé strany jen otřepané klišé. Prostě kombinace výtečně naladěného podvozku a pohonu všech kol dělá z Outbacku velmi agilní vůz, bez ohledu na vyšší světlou výšku či hmotnost, jízda zatáčkami je zábavná tak, že konkurenti mohou jen závidět. Až by si jeden řekl, že dva litry se stopadesáti koni a CVTčkem není tou ideální volbou. Pak jsme ale zpátky u možnosti pořídit si manuál, takže výčitka směrem k vozu není na pořadu dne, je to spíše záležitost preferencí. Na otázku, zda bych volil manuál, nebo automatické CVT odpovím ale později. CVTčko nabízí systém adaptivního řízení, o převodových stupních jsem už mluvil, je tady také podřazování při jízdě do kopce, aby řidič nemusel sám od sebe přišlapovat plynový pedál, opačný trend při jízdě z kopce, nebo třeba brzdění a držení převodového stupně při jízdě zatáčkami.

Takže mým pohledem – ne, není to tak autentické jako s manuální převodovkou, přesto ale mohu prohlásit, že automat dělá všechno pro to, aby nabídl řidiči co největší požitek z jízdy. Nebudu mluvit o materiálech a zpracování – v pořádku, pokud chcete robustnost, trvanlivost, praktičnost, ne opulentnost a přepychovost evropské provenience. Nebudu mluvit o vzhledu jako takovém, ten je ryze subjektivní záležitostí a mne design moderních Subaru nijak neuráží, ale ani nerozpaluje k nadšení. O tom ale podle mne Subaru není a vrátím se k tomu ve verdiktu.

Musím zmínit, že verze v testu byla s paketem Cross-line, což znamená, že nabízela doplňky v hodnotě 65000 Kč zdarma. Tedy speciální barvu litých kol, speciální prolisy bočních a zadních prahů navozující „outdoorový feeling,“ světla se zatmaveným pozadím, speciální zabarvení přední masky a také robustní střešní ližiny. Tady bych se rád zastavil, protože ližiny jsou podle mne zajímavým „simply clever“ řešením, pokud bych si chtěl pomoci výrazovými prostředky značky Škoda, abych nastínil, o co mi jde. Vážně chytrý detail. Ližiny jsou standardně v podélném stavu tak, jak je patrné na fotkách, Jednoduchým stisknutím pojistky ale obě ližiny lze snadno pootočit o devadesát stupňů nad střechu a vytvořit z nich doslova během pár sekund střešní nosníky. Opravdu mne tento detail jako člověka, který ocení možnost rychle připravit auto na transport lyží a podobně, potěšil. Třeba jako „chytrý“ zasunovací držák na kola, který nabízí Opel.

Za Outback v základu , mám-li se dostat k ceně, chce tuzemský prodejce 899 000 Kč, „naše“ auto bylo s velmi, velmi širokou výbavou obsahujíc „všechno“ podstatné (plus zmiňovaný paket) naceněno na 989 000 Kč.

Verdikt
Odrazím se od ceny, která je při (logickém, v rámci masivní tuzemské kampaně) prvním pohledu do ceníku korejských kvazi-terénních aut vyšší. Podstatné je, že oproti nim ale Subaru nabízí nesrovnatelně lepší schopnosti při jízdě v terénu. I na silnici, když na to přijde. Vedle prémiových (německých) aut zase postrádá Outback přepychovost a akcent okázalosti. Což by mohlo navodit mylný dojem, že nemá vedle levnějších asijských a prestižních evropských aut co nabídnout. Pokud dáte na první dojem a vyberete si auto podle katalogu či reklamy v televizi nebo bilboardu, nelze vám při pořízení třeba Hyundai ix35 nic vytknout, stejně jako nebude možné vyčítat, že vám kůže v BMW voní vice než čalounění Outbacku.

Subaru XV 2.0i CVT

Velký test | vydáno 20. 8. 2012

Po teoretické stránce bez osobní zkušenosti nebo v prostředí virtuálních srovnávačů jeho koupě logiku dávat nebude. Přesto je tady ale něco, co dokáže řidiče, pokud má zájem, pro Subaru navnadit. Jízda. Závěr je tedy jednoduchý, než se rozhodnete utratit svůj necelý milion za velké kombi s terénním charismatem, nedejte se odradit vizuální strohostí nebo cenou a domluvte si u prodejce zkušební jízdu, Outback vás nadchne.

PS: Dlužím ještě vyjádření, zda bych „šel“ do manuální převodovky jako člověk, který rád řídí, anebo mne automat, tedy Lineartronic, přesvědčil… Ano, přesvědčil. Pokud bych chtěl mít Outback jako jediné auto, manuál by byl logičtější volbou, byl bych více zapojen do děje. Jenže tvrdím-li, že je potřeba mít dvě auta – jedno na řidičské vyžití a jedno praktické, postavil bych si do garáže vedle WRX STI právě Outback 2.0 s převodovkou CVT.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr16,0:1
Vrtání x zdvih (mm)86,0x86,0
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMcPherson
Vzadudvojité lichoběžníky
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 3600
Točivý moment (Nm)350 v 1600 - 2400
0-100 km/h (s)9,7
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4790
Šířka (mm)1820
Výška (mm)1605
Rozvor náprav (mm)2745
Provozní hmotnost (kg)1699 - 1726
Zavazadlový prostor (l)526
Ceny
Základní cena modelu899 000 Kč
Cena testovaného vozu989 000 Kč
21.7.2014 3:25| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist