Subaru Legacy 2.5i CVT LPG (2012)

Pokud se benzín stává postupně zapovězeným palivem a hledají se alternativy, může být zkapalněný ropný plyn jednou z nich.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.2

Je těžké psát cokoli nového a autě, které je na trhu už nějaký ten rok a se kterým jsem už jezdil. Mnohokrát. Které jsem testoval asi se všemi možnými motorizacemi i karosářskými verzemi, převodovkami, specifikacemi. A  přesto, jeden, poslední kus do „sbírky“ mi evidentně chyběl, a to Legacy Kombi s dvouapůllitrovým atmosférickým motorem, CVT a pohonem… na plyn.

Poznámka k tomu plynu, tedy LPG. Pokud nevíte, tak Subaru u nás rozjelo už před lety kompletní program zamřený na LPG, takže auta s tímto pohonem jste mohli a můžete koupit jako nová s plnou zárukou. Takže tak.Motor nemotor, plyn neplyn, začněme se bavit nejdřív o autě jako takovém. Stačí přesednout z jiného auta ve třídě, třeba z našeho dlouhodobé testovaného Peugeotu, který je naladěný na vyloženě komfortní notu, a … řízení mne opět začne bavit.

Myslím tím, že osobně zastávám názor, že u rodinných kombi nečekám žádné radostné projevy, jde mi o to, abych v bezpečí převezl manželku, potomstvo i náklad z bodu A do bodu B a stálo mne to co nejméně peněz. Takže jsem v podstatě schopen jet čímkoli (s nadsázkou řečeno), co tyto parametry splňuje. Prostě u rodinných kombi řeším jiné priority než třeba u luxusních sedanů nebo kompaktních kupé. Navzdory nárokům, které mám, tak Legacy… ehm, ne jinak, Legacy v tomto mé nároky překonává. Má velký kufr (neměřil jsem litry, jak asi už ode mne víte, měřím kufr na velké psy a dva se vešli bez problémů), znovu jsem si uvědomil, kolik místa je na zadních sedačkách, zejména v oblasti kolen.

Pod kapotou pracuje plochý čtyřválec 2,5 litru s výkonem 167 koní v 5600 otáčkách a točivým momentem 229 Nm v 4000 otáčkách. Opět klasika. Slušný zátah, zajímavý zvuk, resp. projev boxeru obecně.

DOPORUČUJEME: Video – Zakažme v rally pohon všech kol

Síla motoru jde na všechna čtyři kola přes bezestupňovou převodovku CVT. To není právě můj oblíbený mechanismus, ale tady mi nevadí. U  řidičsky zaměřeného auta rád „kvedlám“ pákou mezi sedačkami, tady jsem rád, když nemusím řadit. Nechci prohlásit, že mi nezáleží na tom, zda je to CVT a  nebo klasický automat, to ne. Pokud se zaměřím na CVTčko, tak se mi zdá, že při  změně intenzity akcelerace, tedy když sundávám nohu z plynu a nebo když se otáčky po akceleraci ustálí (abych mluvil jako člověk a ne jako slovních divných slov), přenáší se do auta jemné houpání v podélném směru. Asi jako když máte jojo na gumičce, nebo přesněji řečeno si hrajete z vláčky, a  dochází k přenosu tažné síly mezi nimi, při rozjezdu i brždění. Normálně na to as nepřijdete, ale když jsem se soustředil, uvědomil jsem si to. A mluvím o  tom, protože má posádka si toho všimla také – přesněji řečeno mluvila o zvláštním houpání dopředu a  dozadu. Jestli se s tím dá žít? Ale samozřejmě, je to víceméně detail.Přes převodovku a motor bych se rád dostal k podvozku a  pohonu všech kol a tato kombinace je vynikající, právě tady si uvědomuji rozdíly mezi Subaru (a to není výraz mé osobní obliby ke značce) a ostatními konkurenty. Tam, kde se naklání, obvykle spoléhají na spíše nedotáčivý pohon předních kol, je „Legy“ čitelně neutrální. Až hravé, pokud přijedu do zatáčky záměrně rychleji a před vrcholem si ťuknu na brzdu. Zadek auta pak začne lehce klouzat a … Jistě že tohle jsem si dovolil, jen když jsem jel v autě sám, bez posádky, neboť jinak už bych měl před sebou návrh na rozvod a na zádech dětské zvratky.


Přepínaní mezi plynem a benzínem nemůže být jednodušší. Jedno tlačítko.

K CVT osobní poznámka – podle mne je to ideální převodovka na dálnici a nebo do města. V metropoli pracuje tak, jak má, plynule, hbitě, zezačátku jsem byl překvapený jak až, a chtěl věřit tomu, že je to klasický automat. Akcelerace ve městě nejsou tak agresivní, aby se projevil technický neduh mechanismu, že motor vyletí do otáček a auto nijak nezrychlí. A  na dálnici, ve chvíli, kdy se jízda ustálí, funguje také výtečně. Pružné zrychlení není jeho silná stránka, a to ani když si pomůžete pádly pod volantem, ale klidné plutí po silnici ano. Okresky? Tam se mi spolupráce s CVT nelíbila.

Jen tak ze cviku jsem vyjel na pole, abych mohl napsat, že na nezpevněném povrchu pohon všech kol funguje. A funguje. Zpátky ale k motoru a k LPG.

Abychom si jen tak prosvištěli slovíčka. LPG je zkapalnělý ropný plyn. Směs propanu a butanu, která vzniká při rafinaci ropy, jako vedlejší produkt při výrobě benzínu. Lpi je systém montovaný do auta, vícebodobé vstřikování, kdy LPG je vstřikováno do sacího potrubí v kapalné formě. Abychom se dostali dál, je potřeba vědět, že LPG má nižší energetickou hodnotu než benzín, asi o 20 %, do to znamená, že na danou jednotku je spotřeba oproti benzínu asi o pětinu vyšší. Nicméně při porovnání cen paliva a dojezdu vzdálenosti vychází LPG výhodněji. Podívejte se na srovnávací test, který provedl Fiat se dvěma identickými auty. Za stejnou částku natankoval do prázdných nádrží a auto na LPG dojelo dál.


Pohon 4×4, v případě s CVT jde o systém rozdělení točivého momentu MPT.

Subjektivně – absolutně jsem neuměl poznat rozdíl mezi tím, kdy auto jede na plyn a kdy na benzín, za studena je samozřejmostí benzínový provoz, pak se automaticky přepne na plynový, ale kdy? Nepoznal jsem. Změnu indikuje dioda na ovladači. Manuálně lze nastavit pouze benzínový chod, pak svítí oranžová ikona, proti tomu jsou modré diody, kdy každá ukazuje asi 20 % nádrže. Já jsem dal na “jedno světýlko“ asi sto kilometrů, ale to samozřejmě není žádné sofistikované měření. K porovnání mezi jízdou na plyn a na benzín bych, vzhledem ke krátkodobosti testu, znovu odkázal na zmiňované Fiaty.Závěrem se sluší pohovořit o ceně a výbavě. Naše Legacy bylo v nižší výbavě Active, i tak mělo všechno, co v takovém autě potřebujete, nenašel jsem třeba navigaci, ale s vděkem jsem používal třeba parkovací kameru. Ceníková cena je 839 000 Kč, Subaru má aktuálně na „legáče“ nějaké akce, k tomu připočítejte cenu přestavby na LPG, suma sumárum auto, ve kterém jsem si vozil zadek, stojí 820 600 Kč (a má koberečky za patnáct stovek, abych byl úplně přesný).

Verdikt
Pokud se podíváme na LPG, tak matematickým pohledem je jeho provozování na plyn evidentně úspornější. Nese sebou určitá specifika, tankování na vybraných místech, stále vás nepustí do podzemních parkovišť, atd. Ale ve výsledku by měl být provoz na LPG levnější bez jakýchkoli dalších omezení.

Legacy Kombi 2.5i jako takové je vynikající auto, méně nabubřelé a méně okázalé než příbuzný Outback. Hbité s výtečným podvozkem a schopné jet stabilně s pohonem 4×4. Převodovka CVT mým pohledem posunuje toto konkrétní auto do přesně definovaných hranic využití a v tomto teritoriu odvádí Legacy 2.5i CVT na LPG výtečnou práci.

Filip Rakovan

4.12.2012 2:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist