Subaru Justy 1.0 Active

Malé, hranaté, tříválcové a s pohonem jen dvou kol. Co je tohle za Subaru?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Pokud se řekne Subaru, polovina lidí (respektive většina motoristických fanoušků) si vybaví oheň dštící a síru plivající modrozlatou Imprezu s velkým křídlem a ještě větším turbem. A to se automobilce příliš nelíbí. Má totiž ve svém portfoliu spoustu dalších modelů, kterých se prodá víc, než nějakých rallye hraček pro nadšence a když se na ně bude zapomínat, prodá se jich málo. A to je cesta do záhuby.

Atmosférické modely tedy v současnosti zažívají mohutnou podporu ze strany reklamy a marketingu. Je tu ovšem další závažná záležitost, kterou Subaru musí řešit. Pokud chce splnit dohody o snížení emisí CO2 celé modelové řady pod nějakých těch 140 gramů na kilometr, potřebuje ke žravému STI nějaký pořádný protipól. A to je důvod, proč tohle Justy nemá ani pohon všech kol, ani větší, než litrový motor.Technika

Ano, Subaru bez pohonu všech kol. Donedávna to bylo něco nemyslitelného, automobilka se chlubila, že se sériovým pohonem všech kol přišla první a jako první ho montuje do absolutně všech svých aut. Je pravda, že už Impreza se nabízela i s pohonem pouze předních kol, ovšem pouze na některých trzích, na tom našem nikoli. I minulé Justy hrabalo všemi koly najednou.

Možná bude na místě podotknout, že tohle Subaru vlastně vůbec není Subaru. Karoserie a podvozek jsou převzaty od Daihatsu (model Sirion) a tříválcový motor o objemu jednoho litru je ten samý, který najdete v kolínských trojčatech – Toyotě Aygo, Citroënu C1 a Peugeotem 107 a sedí na dílech z minulé generace Toyoty Yaris. Pokud jde o nápravy, vpředu najdete klasickou nápravu typu MacPherson a vzadu torzní tyč.Na silnici

Litrový motor možná není žádná velká hodnota, ale kdo s tímhle energickým tříválcem někdy jel, tuší, že na tom až tolik nezáleží. 51 kW/68 koní a 94 Nm jsou docela slušné hodnoty, ale nejdůležitější je způsob, jakým je motor odevzdává. Jistě, není zrovna nejtišší, ale jeho jadrný zvuk vám dá pocit, že se opravdu snaží a že ho to baví. Udržet dálniční limit není žádný velký problém (pokud se nenapakujete až po střechu) a ve městě se můžete spolehnout na dostatečnou mrštnost.

Nemá smysl si namlouvat, že by Justy mělo být nějakým dálničním žralokem, je určené především do města. Tam také nejvíc oceníte jeho hranatou a vysokou karoserii. Výhled od volantu je velmi dobrý a poměrně jasně vymezené rohy karoserie usnadňují parkování – pokud to s délkou 3,6 metru, extrémně malým otáčecím poloměrem a lehoučkým volantem může být ještě snadnější.

Velmi potěšitelnou zprávou je na tuto třídu slušný jízdní komfort. Pérování má vysoký zdvih a obuté penumatiky s vysokým profilem také pomůžou. Nijak technicky pokročilé nápravy o sobě ovšem dají vědět, když trefíte nějakou zásadnější nerovnost.

Nelze předpokládat, že by se majitelé Justy nějak nadšeně vrhali do zatáček, takže je to nejlepší naladění, jaké mohlo Subaru zvolit. Je ovšem pravda, že při srovnání s Fiatem Panda by podvozek mohl být ještě o něco lepší. Také brzdy lze hodnotit pozitivně.Prostor a výbava

Hranatá karoserie s designem od Daihatsu možná není nejpohlednější, ale co se týče praktičnosti, není jí co vytknout. Z ergonomického hlediska můžete jásat už při nasedání – dveřní otvor je daleko větší, než u spousty aut řazených o třídu výš a díky vysoko položeným sedákům je nastupování skutečně bezproblémové. Možná to není úplně věc, kterou by lidé od Subaru slyšeli nejraději, ale pro seniory by tohle mohlo být velké lákadlo.

Jakmile se usadíte, chtě nechtě vás ohromí volný prostor, který se do takhle malého auta vejde. Pokud nemluvíme o obligátních basketbalistech, dovnitř se až překvapivě pohodlně vejdou čtyři dospělí. Zadní sedačka sice obsahuje trojici bezpečnostních pásů, ale šíře v oblasti ramen už pro tři vzrostlé pasažéry příliš nedostačuje. Pozitivní je, že ten velký vnitřní prostor není plný volného vzduchu, ale najdete v něm také nejednu praktickou odkládací schránku, poličku, či přihrádku.

Výbavu lze hodnotit jako poměrně vysokou, už v základu (Trend) má ABS, manuální klimatizaci, CD přehrávač, elektrická přední okna, centrální zamykání, čtveřici airbagů a další maličkosti, o třicet tisíc dražší verze Active k tomu přidává další dva airbagy, výškově nastavitelnou sedačku řidiče a čtrnáctipalcová kola.

Není ale všechno jen pozitivní. Použité materiály rozhodně nepatří mezi kvalitnější, snaha o úsporu nákladů se asi z celého auta odráží nejvíce na nich. Z týdenního ježdění se to moc nedá odhadnout, ale obával bych se, že interiér začne časem povrzávat. Na druhou stranu, japonské automobilky poslední dobou v oblasti dílenského zpracování předvádějí divy, takže se taky můžu dost dobře plést.Verdikt

Když jsem Justy vracel, byl jsem mírně zmatený. Je normální, aby se mě, příznivci rychlých sportovních aut, takhle zamlouvala tříválcová hranatá krabička do města? Naštěstí jsem si rychle vzpomněl, že Justy není ve své kategorii samo. Je to dobré auto, dokonce bych se nebál říct, že velmi dobré – jenže v jeho třídě se to velmi dobrými auty jen hemží.

Panda od Fiatu je skvělá a i když jsem ještě neměl tu čest, nová Mazda 2 je prý skutečně skvělá. A jestli vám jde o styl, je tu Fiat 500. V téhle konkurenci se sice Justy pořád jeví jako velmi dobré, ale zároveň poněkud nevýrazné, ba dokonce zapomenutelné auto. I přesto nám ale české zastoupení Subaru hlásí, že se Justy prodává jak teplé housky. Lépe řečeno dokonce rychleji, než jim ho automobilka dokáže dodávat.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)13,9
Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférický
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)998
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)71 x 84
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)51/68 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)94 při 3600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)67
Nejvyšší rychlost (km/h)160
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1/4,4/5,0 l/100 km
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3610
Šířka (mm)1665
Výška (mm)1550
Rozvor náprav (mm)2430
Provozní hmotnost (kg)965 - 1015
Celková hmotnost (kg)1515
Zavazadlový prostor (l)225/630
Ceny
Základní cena modelu299 800
Cena testovaného vozu329 800
14.1.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist