Subaru Impreza WRX – první svezení

Ze sedanu je hatchback, ale na tom tolik nezáleží: co se stalo s jízdními vlastnostmi? Je to ještě ta stará dobrá brutální Impreza, nebo něco úplně jiného?

Důvod, proč Subaru opustilo klasickou koncepci sedanu a udělalo z nové Imprezy hatchback, nám na tiskové konferenci vysvětlili jediným grafem. Byly na něm sloupečky prodejů jednotlivých karosářských variant prodávaných automobilů a hatchbacky se mezi nimi tyčily asi tak jako bych se tyčil já mezi základní školou povinnými dětmi. Statistice se neubráníte a Subaru nutně potřebuje rozjet prodeje nové Imprezy v daleko větším stylu, než se to dařilo minulé generaci.

Ve snaze zvýšit prodejní čísla dokonce japonci sáhli ke kroku, který se u automobilových nadšenců zřejmě s velkým nadšením nesetká: na přeplňované verze modelu už nebude zdaleka kladen tak velký důraz, důležitější pro značku budou ty atmosférické. Kromě prodejů je prý jedním z důvodů také snižování „karbonové stopy“ automobilky, k čemuž má pomoci také úplně nový malý model Justy s litrovým tříválcem. U Imprezy je ale hlavním důsledkem fakt, že model WRX STI přijde značně později, než slabší verze a dokonce i druhý nejsilnější model WRX bude na jednotlivých trzích přísně alokován – jinými slovy, jednotlivé země dostanou jen určitý počet ostřejších verzí a celkově se mluví o „omezené sérii“. Například v Německu je alokační množství… nula. WRX se tam zkrátka vůbec nebude prodávat a ať už je důvodem snižování průměru CO2, nebo strach z konkurenceschopnosti na bohatém a pronárodně orientovaném německém trhu, rozhodně jim to nezávidíme. U nás se WRX prodávat bude a když se naskytla příležitost si tento model vyzkoušet, neváhali jsme ani chvilku.

Krátké testovací jízdy po tiskovce jsou ošemetná věc. Většinou si nemůžete moc vybírat, jaký model na vás zbyde, trasa je předem pevně určená a tvrdit, že času je „málo“ by bylo hrubé podcenění situace. Většinou nedojedete ani do půlky trasy a už vám zvoní telefon s nervózní otázkou, jestli už budete zpátky. Abych byl spravedlivý, my jsme se na testovací jízdě trochu zasekli v koloně, takže jsme skutečně drobné zpoždění nabrali.

Další problém je, že si nemůžete počkat na ideální počasí a příroda se tentokrát rozhodla nám ukázat, jak hodně vzdálené od ideálu dokáže počasí být. Celou dobu lilo jako z konve a obloha byla monotónně šedivá. Vzhledem k těmto okolnostem jsem ani nevytahoval fotoaparát, takže se musíte spokojit s oficiálními obrázky.

Naše testovací Impreza WRX byla ostře červená. Co si pamatuji, s červeným Subaru jsem nidky předtím nejel, všechny byly buď stříbrné, tmavě šedé, nebo modré. Rudá barva ovšem působí zajímavě, budí pozornost a v případě WRX s nápadným vdechem na kapotě i docela zaslouženou.

O designu se vedou ostré polemiky a já se omezím jen na prosbu, abyste si svůj soud nechali do chvíle, než Imprezu uvidíte na vlastní oči. Není to totiž tak hrozné jako na fotkách, i když Jirka tvrdí, že je to stejně jedno. Sám musím přiznat, že se mi minulá Impreza zamlouvala víc, ale co naděláme. Důležité je, že karoserie hatchbacku rozhodně nepůsobí nijak fórovým dojmem. Spáry mezi panely jsou rovnoměrné a úzké, dílenská kvalita vypadá dobře.

Interiér je také o mnoho lepší, než u minulého modelu, ale to upřímně řečeno není příliš velký div – horší totiž už o moc být nemohl. V názoru na interiér se v redakci rozcházíme – mě se zdá přijatelný, Jirka kroutí hlavou. Materiály jsou každopádně tvrdé a lesklé a stačí si představit srovnání s Golfem, který je ve stejné kategorii… a Impreza se propadá kamsi dolů.

Dalším negativním střípkem krátké testovací jízdy bylo číslo na počítači ujetých kilometrů. Cifra jen mírně přesahující tři stovky mi zabraňovala pořádně se opřít do plynu a ručičku otáčkoměru jsem nepustil ani na dohled červené hranici. Takové věci prostě nedělám, ani když jsem na „testovací jízdě“. Přesto ale mohu informovat, že motor ve WRX má spoustu síly a podvozek funguje přesně tak, jak se od něj čeká. Bez jediného mrknutí snesl na zmáčené okresce cokoli, co jsem si troufl na něm požadovat a ani na chvíli nepochybuji, že po zajetí a v lepších podmínkách bude opět zpochybňovat zažité limity fyzikálních vlastností. Motor má i za syrova krásný zvuk a perfektně hladkou odezvu na plyn a navíc je i výrazně lépe odhlučněný. To samé se týká odhlučnění aerodynamického a podvozkového, v tomto směru Subaru udělalo opravdu kus práce.

Cestování s novou Imprezou bude daleko komfortnější a jednodušší – mimo jiné i díky vnitřnímu prostoru. Abych si v minulé generaci sednul „sám za sebe“ vyžadovalo poměrně akrobatické úkony a rozhodně to nebylo pohodlné. Tentokrát je to ovšem nejen bez problémů, ale dokonce s rezervou.

Na evropském trhu to Impreza rozhodně nebude mít jednoduché. V boji proti zavedeným značkám má tři hlavní nevýhody. Zaprvé nenabízí model s naftovým motorem, zadruhé se kvalita jejího interiéru ještě pořád nemůže evropanům vyrovnat a za třetí – nemá nikterak oslnivě velký kufr. 301 litrů sice není úplně málo (a zadní sedačky se sklápějí do rovné podlahy, takže praktičnost trochu dohánějí), ale na nadprůměr to nestačí. Je to pochopitelně „zásluha“ poháněné zadní nápravy, která bude mocným argumentem pro všechny, kteří hledají vůz se skálopevně jistými jízdními vlastnostmi a opulentními přebytky trakce. Jenom, aby takových zákazníků bylo dost.

Jízda byla příliš krátká, než aby se daly dělat nějaké závěry – tedy jiné, než ukvapené. Už teď vám ale můžeme slíbit krátký test základního modelu s motorem 1.5R, který se na Autowebu objeví v nejbližší době.

Honza Koubek

2.10.2007 8:49

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist