Roadtrip: Subaru Forester 2.0XT (2015) v italských Alpách

Dálková trasa napříč kontinentem s cílem ve sněhem pokrytých horách, to si říká o schopné SUV s dobrým pohonem všech kol. A silným přeplňovaným benzínovým motorem?!

Když se řekne sníh a zábava, co vás napadne jako první? Jasně, Subaru! Může to znít jako klišé, ale je to prostě tak. Pokud vám připadá, že už jste něco podobného na Autowebu četli, pak nejste daleko od pravdy. Na začátku roku jsme se byl sklouznout se Subaru BRZ a tohle je moje druhá letošní výprava za sněhovými radovánkami v horách. Chcete-li zeptat, proč stejně jako se Subaru nejezdíme s Mitsubishi, tak důvod je jednoduchý – Lancer Evo je minulostí, po generaci X zejí showroomy značky tam, kde stávala sportovní auta, prázdnotou.

Nyní mám ovšem plán trochu odlišný. Místo rakouského střediska Lungau je mým cílem Itálie a oblast Livigno na severu země, věhlasné lyžařské středisko. Také volba auta je poněkud jiná. Mám v plánu si cestu trochu víc užít odpočinkově. To znamená dojet v pohodlí, na místě si zařádit a zpátky zase jako v peřince.


Ne že by na minulém výletě se Subaru BRZ bylo něco špatně. Naopak to byl jeden z nejintezivnějších řidičských zážitků mého života, tak silný, že ještě noc po návratu pode mnou driftovala celá postel. Svojí volby však ani na chvilku nelituji, jenže do Itálie je to přece jenom trochu dál.

Mohlo by se tedy zdát, že pro tentokrát dám šanci Subaru WRX STI, ale pravda je to jen poloviční. Sedám totiž do Subaru Forester 2.0XT, nakládám bagáž, potřebnou techniku a také nějakou tu lopatku, řetězy, spacák a zásobu potravin. A hlavně také parťáka. Protože když přijde řeč na zimní radovánky, bez kámoše závislého na benzínových výparech se neobejdu.

Ještě dlužím vysvětlení, jak že je to s tím STIčkem. Jak jsem naznačil výše, plán je dojet v pohodlí Foresterem do Alp, kde na mě bude čekat nová Impreza (omluvte mě, síla zvyku) a zpátky zase „Lesníkem“. Není čas ztrácet čas a předemnou je dlouhá štreka, takže nasedám do Forestera.

A hned si libuji, že první část mise nebude mít chybu. Vyšší posaz a bohaté prosklení znamená, že mám silnici jako na dlani, v pohodlných sedačkách se můžu rozvalit jako v gauči, spousta velkých odkládacích prostor zajistí nepřetržitý přísun on-board cateringu a automatická převodovka CVT nepotřebuje žádnou obsluhu. Pokud automobilce Subaru chybí něco jako vlajková loď, tohle je více než slušná náhrada.

Možná moje předešlá slova mohou vyzněla trochu pokrytecky, protože jistě není žádným tajemstvím, že velká SUV nejsou mojí oblíbenou kategorií aut. Jenže Forester mi je nějakým záhadným způsobem sympatický. Možná je to tím, že si na nic příliš nehraje, nezalekne se ani toho, co má v názvu, tedy práce v lese, a pak je tu motor, ve své šílenosti roztomilý turbo-benzín pod kapotou.

Výkon 240 koní a točivý moment 350 Nm, to už je slušná porce i na takhle rozměrné auto, a přestože variátor citelně utlumjue jak výkony, tak reakce motoru, v jízdním režimu S# (Sport Sharp) se z XTčka stane celkem nazlobená krabice. Řídicí jednotka přiostří reakci na plyn a rozkrájí převodovku CVT z šesti virtuálních stupňů na osm kratších rychlostí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Forester se neztratí při radovánkách na sněhu, při práci v lese ani na dálnici, když ho nahání nabroušené STI.

I na jemné polechtání plynu odpovídá motor výbušně, a přestože akcelerace nepůsobí tak zběsilým dojmem, způsob, jakým se XTčko dokáže navzdory svým krabicovitým tvarům prokousávat houstnoucím vzduchem ve vysokých rychlostech a neúnavně táhnout až k hranici maximální rychlosti rozhodně příjemně překvapí.

Kutálíte se pohodovými 180 km/h po Autobahnu a zezadu se začne přibližovat dálniční expres, jenže do pravého pruhu se přes konvoj tahačů prostě nedostanete. Zašlápnete tedy plyn do koberečku, otáčky vystřelí vzhůru, turbo se z hluboka nadechne, zlověstně zasyčí a katapultuje vás vpřed. Kolega, který mne doprovází v minulém STI se mi později na benzínce svěřuje, že měl co dělat, aby se udržel v závěsu.

Dálnice za Mnichovem však pomalu končí a přede mnou se otevírá druhá polovina cesty plná zakroucených silniček přes Ga-Pa, dále přes Innsbruck, kousek švýcarského horského průsmyku až k vytouženému Livignu. A přestože Forester není zrovna autem zrozeným ke krouhání zatáček, necítí se tu vyloženě špatně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Co může být lepšího, než mít s sebou na cestách parťáka v Subaru WRX STI?

Jasně, že bych v tu chvíli dal cokoliv za to, abych mohl sedět v BRZku nebo STIčku, ale vodit XTčko po okreskách je také docela zábava. Kouzlo nízko uloženého těžiště plochého motoru se ve Foresteru neprojevuje tak výrazně, jako v ostatních modelech, přece jenom je to pořádný kus auta, ovšem do jisté míry mu hodně pomáhá.

Podvozek je příjemně neutrálně vyvážený jen s mírnými tendencemi k nedotáčivosti (za kterou bych vinil spíše zimní obutí než ledabyle odladěný podovzek), přesné a vyvážené řízení neklade autu při snaze trefovat vrcholy zatáček pomyslné klacky pod kola a celkově mechanický pocit z vozu je příjemným osvěžením v jinak sterilní době.

Neméně příjemným poznatkem je také údaj o spotřebě paliva. Na začátku týdne, kdy jsem auto převzal a jezdil s ním převážně po městě, mě 13litrová spotřeba zhrozila, a to jsme jezdil se zatnutými zuby. A tak jsem rezignoval a raději jezdil bez sebezapření za 15 litrů. Když jsem posléze vyrazil na cestu, ustálená jízda stočtyřicítkou srazila spotřebu k 9 až 10 litrům (v závislosti na členitosti terénu) a vlažným tempem po okreskách jsem se na chvilku dokázal dostat až k hranici 8,0 l/100 km.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Subaru Forester 2.0XT patří mezi ty žíznivější, ale levný benzín v kombinaci s pohodovou jízdou dokáže snížit náklady na cestu.

Subaru Forester 2.0XT se tak nakonec vyjevilo nejen jako velmi pohodlné, bezmezně prostorné, v případě potřeby svižné a na řízení zábavné auto, ale také jako docela ekonomicky únosné. Pokud tedy v bezcelní zóně v Livignu naberete plnou nádrž za necelé jedno euro za litr. Přesto se však nemohu ubránit dojmu, že se XTčko tak trochu zaseklo na půli cesty.

„Turbo Forester“ je subjektivně milý a velmi sympatický, objektivně však naprosto šílený. Nalijme si čistého vína, užraný benzíňák se schopnou čtyřkolkou v době, kdy všichni baží po turbodieselu a schopnosti maximálně tak vyjet na obrubník ve městě, je zkrátka pomyslným dinousaurem. A to mě přivádí k myšlence…

Proč by nemohl být Forester ještě rychlejší, divočejší, užranější a celkově šílenější. S ostřejším motorem, manuální převodovkou, vytaženými blatníky a velkým křídlem. Co prostě naplno oživit Subaru Forester STI…?!

17.3.2015 10:42| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist