Statistiky spolehlivosti aut – dá se jim věřit?

Jak se to vlastně má se statistikami spolehlivosti jednotlivých značek a modelů? Nahlédli jsme do zákulisí.

TÜV, ADAC, JD Power – asi nejznámější a celým automobilovým světem nejvíce publikované statistiky spolehlivosti, nebo chcete-li poruchovosti automobilů. Podívejme se na modelový příklad jejich využití.

Mladá tříčlenná rodina se rozhoduje o koupi nového vozu. Manžel se ujme výběru ideálního vozu. Uvažuje racionálně, přestože by rád ten vystavený dvousedadlový roadster, kolem kterého jezdí každý den do práce. Nevybírá podle značky, byť má své favority. Jde mu především o to, aby byl vůz prostorný, úsporný a především spolehlivý. Prostor změří jednoduše metrem v showroomu, obrázek o spotřebě si udělá při testovací jízdě, ale nakolik je vůz spolehlivý? To je oříšek, jeden prodejce předhání druhého, jeden odkazuje na statistiku TÜV, druhý zase říká, že není lepšího zhodnocení než od společnosti ADAC. Kde je tedy pravda? Upřímně, nikde.

Statistiky poruchovosti jsou totiž do nekonečna omílaným klišé, které zobrazuje realitu asi stejně jako příběhy seriálu Akta X. Je mi zcela jasné, že již v tuto chvíli se tábory čtenářů začínají pomalu rozdělovat na dvě skupiny, dovolte mi však úvést a obhájit pár faktů. Podívejme se nejprve třeba právě na TÜV Report.

TÜV Report
Statistika sbírající data z německých stanic technické kontroly zveřejňuje každoročně vlastní žebříček poruchovosti vozidel, a to hned v několika kategoriích dle stáří vozu. Pokud budeme konkrétní, jedná se o automobily ve stáří 1-3 roky, 4-5 let, 6-7 let, 8-9 let a 10-11 let. Na první pohled může vše vypadat perfektně – na STK se ročně dostaví tisíce až statisíce vozidel, ty, u kterých bude zjištěno největší množství závad se nevyplatí kupovat. Jak jednoduché a čisté. Bohužel, toto uvažování má hned jednu velkou pihu na kráse. A také mnoho dalších.

Statistika totiž pochází jen a pouze ze stanic technických kontrol, nerozlišuje se zde závažnost poruchy ani kolik má vůz v současné chvíli najeto (ano, je uváděn průměrný nájezd, nicméně vypovídající hodnota tohoto aspektu se blíží nule, průměr je velice ošemetná záležitost). Zcela tristní také je, že z této statistiky absolutně nelze poznat, jak se kdo k vozu chová, tj. pokud má váš soused starou Octavii, na které nevyměnil včas tlumiče, následně mu odešly čepy a stabilizátory, čímž se mu zcela rozhodila geometrie kol a vznikla vůle v řízení, nelze toto považovat za chybu auta, nýbrž klasickou lidskou nedbalost. Stačí se podívat na poslední roky, kde s přehledem vede Porsche 911. Což o to, auto to bude bezesporu velmi kvalitní, bohužel pochybuji, že s ním někdo ročně najede stejný počet kilometrů jako s Passatem 2.0 TDI. Je to prostě prostředek primárně na zábavu, nikoliv na dlouhé přesuny, a tak při ročním nájezdu kolem 15 tisíc km je zcela pochopitelné, že se vůz bude kazit méně.
 
Stejně tak se podívejme například na Toyoty – dlouhá léta okupují horní příčky žebříčků spolehlivosti nejen TÜV. Není tomu však dávno, co vyšlo najevo, že Toyota u svých modelů zatajila konstrukční chybu, nesvolala vozy do servisů, a v důsledku toho údajně došlo k několika smrtelným nehodám.

Rovněž jsem zaslechl názory lidí, kteří říkají, že statistika v rozmezí stáří 1-3 roky se jako taková může brát vážně. U auta do tří let by se zkrátka nemělo kazit nic bez ohledu na zacházení, nájezd atd. Tento značně omezený pohled má ovšem také pár skulin, které podkopávají celou podstatu. Tak například, nekoupíte si auto jenom kvůli tomu, že mu každý rok praskne žárovka?

ADAC
Druhá, rovněž německá, statistika utvářená německým autoklubem a jejich „žlutými anděly“. Funguje na principu výjezdu asistenční služby k porouchaným automobilům, data jsou pak shromažďována a třízena s ohledem na počet vozů dané značky v provozu. Metodika bezpochyby zajímavější, než u TÜV, bohužel opět selhává ve stěžejním bodě – ne všichni dealeři, prodejci a ani sami řidiči mají jako svou asistenční službu právě žluté anděly. Na modelovém příkladě pak můžeme ukázat, že pokud by všichni dealeři Mazdy v Německu měli smlouvu právě se žlutými anděly a právě jeden dealer od každé jiné značky také, pak by logicky byla nejporuchovější Mazda, jelikož počet výjezdu a poruch těchto automobilů by v této statistice zcela převálcoval ostatní.
 
JD Power
Světová statistika hodnocení kvality a spousty dalších aspektů nejen automobilů selhává hned na začátku – je totiž utvářena samotnými uživateli. Na první pohled to sice může vypadat jako ideální řešení, při hlubším zkoumání však dojdeme k tomu, že hodnocení z tohoto pohledu je velmi subjektivní, a také velice snadno ovlivnitelné. Pokud bychom opět chtěli použít modelový příklad, pak si představte sami sebe. Kolik z vás je ochotno připustit si, že vůz, který jste vybrali a kterým jezdíte, je křáp? Že ta poslední oprava v servisu nebyl jenom spotřební materiál, a že přilévat litr oleje na 2000 km není standardní spotřeba? Mimoto existují fanatici, kteří si nikdy nepřiznají, že vůz, který si vybrali a vyrábí jej ta „nejlepší“ automobilka na světě, může být velmi poruchový. Vše je o prioritách. Někomu připadá normální utratit na roční provoz automobilu sto tisíc, pro jiného je příliš pětina této částky. Zkrátka, hodnocení uživateli je tak moc subjektivní, že z něj nelze vyvodit směrodatný závěr.

Autobild
A takhle to dopadá, když někdo zkombinuje všechny možné nefunkční metody a udělá z nich komplet.

1) Dotazník Autobildu
Snad ani nemusíme popisovat, jaká je vypovídající hodnota dotazníků. Není třeba chodit příliš daleko, jako příklad postačí statistiky, kolik Čechů by volilo tu či onu stranu v této chvíli. Ve stejné době prováděly průzkum dvě různé společnosti se zcela odlišným výsledkem – jak je to možné?
2) Svolávací servisní akce
Jak už jsme psali u Toyoty, tj. o kolika víme a kolik závad nám automobilky tají?
3) TÜV Report
Viz. TÜV.
4) Dlouhodobý test
Testovat jeden vůz a považovat to za nějakou bernou minci? Jeden se kazí, druhý se nekazí, a tak se celkově kazí z 50%. Takový výsledek přeci nelze brát vážně.
5) Stížnosti čtenářů
Jako u JD Power se jedná o pohled silně subjektivní. Klidně tak mohu poslat deset stížností třeba na Fiat, přestože jsem jej viděl maximálně na obrázku…
6) Test servisů
Servis nemá primárně se spolehlivostí vozu nic společného, takže takový výsledek by se hodil spíše na „statistiku kvality servisního zázemí“.
7) Záruky
To krátce souvisí s předchozím bodem, navíc záruka je pěkná věc, ale proč dávají na Porsche 911 záruku, když se nekazí?

Zkrátka ani Autobild a jeho statistiky neudělají díru do světa.

Závěrem
Dalo by se pokračovat ještě dlouho, bylo by to však plýtvání časem. V současné době neexistuje na světě komplexní statistika poruchovosti aut, která by se dala brát vážně a poskytovala seriózní data. Stačí se podívat na umístění konkrétního vozu v té či oné statistice – málo kdy najdete shodu, spíš naopak, rozdíly jsou poměrně markantní. Řešení? Ano, měli bychom jedno. Každý autorizovaný servis v zemi by byl povinen odevzdávat data každé opravy a bylo by napříč automobilkami rozlišeno, co je závada vážná, co lehká. I toto řešení má však své mouchy – neautorizované servisy. A také byste museli zakázat majitelům opravy provádět svépomocí. Je to příběh se stále stejným koncem, který se rozhodně nedá považovat za šťastný.

Nenechte se tedy zmást statistikami a nerozhodujte se jen na jejich základě. Nikdy a nikde nedostanete relevantní odpověď na poruchovost toho konkrétního automobilu, který si hodláte koupit. Pakliže je to vůz nový, dostanete záruku, pakliže ojetý, zkoumejte vždy konkrétní kus. Nebojte se při prohlídce ušpinit, zeptejte se na možnost odvozu do Vámi zvoleného servisu. A až vás bude prodejce chlácholit, že tento vůz se porouchat nemůže, jelikož v TÜV obsadil krásné 47. místo, musíte ho brát s hodně velkou rezervou.

autoweb.cz

18.2.2010 6:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist