Volkswagen Golf 1,9 TDI

Jeho původní předchůdce vyjel na silnice před 32 lety a za tu dobu si získal až nepochopitelnou oblíbenost mezi uživateli.

Do roku 2005 bylo vyrobeno neuvěřitelných 24 milionů aut, nesoucích tento název. Golf Volkswagenu pomohl z finančních problémů z počátku 70. let a zajistil mu pozitivní budoucnost.

Golf první generace vyjel v roce 1974 a okamžitě se stal etalonem mezi malými hatchbacky s předním pohonem. V roce 1983 následoval Golf II, který vznikl ve více než 6,3 milionech exemplářů. Novinkou druhé generace byl čtyřventilový rozvod ve verzi GTI, pohon všech kol Syncro a systém ABS. Golf III, který se na trhu objevil v roce 1991, přinesl výraznější rozšíření dieselových motorů TDI, první šestiválec ve verzi VR6 a čelní airbagy. Celkem bylo vyrobeno 4,8 milionu Golfů třetí generace.

Volkswagen Golf IV s plně galvanizovanou karoserií, jehož se v letech 1997 až 2003 vyrobilo přes 4,3 milionu kusů, znamenal v historii řady Golf výrazný posun. VW využil svou strategii koncernových platforem a na stejném technickém základě postavil také Škodu Octavia, Audi A3 a SEATy Leon a Toledo. VW zvýšil image a cenu Golfu natolik, aby se stal mezistupněm k prémiovým značkám, zatímco poptávku ostatních zákazníků měly uspokojovat Škoda a SEAT. Silnou stránkou Golfu čtvrté generace byla velmi bohatá nabídka motorů. Zájemci o benzínové verze si mohli vybírat čtyřválce 1,4 (75 k), 1,6 (100 k), 1,6 16V (105 k), 1,6 FSI (110 k), 1,8 (125 k), 1,8T (150 k), 2,0 (115 k), pětiválec 2,3 V5 (150 k) a šestiválce 2,8 (204 k) ve verzi VR6, resp. 3,2 (237 k) ve vrcholné verzi R32. Nabídka populárních dieselových motorů zahrnovala atmosférický 1,9 SDI (68 k) a řadu 1,9 TDI ve výkonových verzích 90, 100, 110, 115, 130 a 150 koní, vynikajících mimořádně nízkou spotřebou. Pokud jde o karosářské varianty, k mání byla provedení se třemi i pěti dveřmi, ale také praktické kombi.

Nejnovější pátá generace Golfu se prodává od konce roku 2003, přičemž prozatím nejvýkonnější verze R32 disponuje výkonem 250 koní (příští rok pravděpodobně přijde nový vrchol v podobě R36).

Jak si vede Golf IV na trhu ojetin?

„Volkswagen Golf dlouho patřil k jednomu z neprodávanějších vozů na trhu ojetin, v poslední době jej však předstihl jak Ford Focus, tak i Opel Astra. Ve prospěch Golfu mluví příznivá cena starších ročníků – Golfa z roku 1998 můžete koupit již od 130 až 140 tisíc korun – díky níž jej často kupuje mladší generace. Nejprodávanější kombinací na trhu je pětidveřová varianta s motorem 1,9 TDI, dalšími dobře prodejnými motory jsou 1,6 16V, 1,8 a 1,8T. Mezi klady Golfu patří spolehlivost, výborné jízdní vlastnosti, kvalitní zpracování, široká paleta motorických provedení a dostupné náhradní díly. Naopak mezi negativa patří vyšší cena ojetých vozů, dražší náhradní díly, poruchová váha vzduchu u motorů TDI a také fakt, že VW Golf bývá často předmětem krádeží,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA Auto.

Jak jezdí?

Pro náš test jsme si v AAA Auto vybrali pětidveřový Golf 1,9 TDI, který měl najeto 120 tisíc kilometrů a byl vyrobený v roce 2000. Testované auto poháněl turbodiesel vybavený vstřikováním Pumpe-Düse, který dosahuje výkonu 100 koní a točivého momentu 240 Nm, vrcholícího již při 1800 otáčkách. Tento motor vynahrazuje své vrozené nedostatky v kultivovanosti jak vynikajícím zátahem v rozsahu 1500 až 3000 otáček, tak mimořádně nízkou spotřebou, kterou lze bez jakéhokoli odříkání v dynamice udržet pod 6 l/100 km. Převodovka má sice jen pět stupňů, ale přesto umožňuje pohodlné dálniční cestování vyššími rychlostmi bez nutnosti častého tankování.

Interiér Golfu se ve své době vyznačoval nadprůměrně kvalitním zpracováním i materiály, což posilovalo jeho image. Ani v zachovalém interiéru testovaného auta z roku 2000 jsem nezaznamenal rušivé pazvuky. Optimální pozici za volantem najdete díky všestrannému seřizování sedadla i volantu velmi snadno, při jízdě pak oceníte přehlednou přístrojovou desku s praktickými pomůckami, jako jsou výsuvné držáky nápojů ve středové konzoli. Horší je to s prostorem pro cestující vzadu, kteří mají kvůli velmi krátkému rozvoru problém s místem pro nohy.

Podvozek Golfu není na žádné závodění, je však bezpečný a předvídatelný, což v součinnosti s přesným řízením i řazením zaručuje příjemnou jízdu. Jen volantu (známému také z Octavií a Passatů) by neuškodil o něco tlustší věnec. Testovaný Golf měl trochu slabší brzdy a ne zcela stoprocentní tlumiče na zadní nápravě.

Testovaný model: Volkswagen Golf 1,9 TDI (100 k), rok výroby 2000, 120 tisíc km, cena 244 000 Kč

Výbava: ABS, klimatizace, 2 airbagy, centrál, el. okna vpředu, el. zrcátka

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2000:

Ford Focus 1,7 TDCi – 210 000 Kč

Opel Astra 2,0 TDCi – 210 000 Kč

Nissan Almera 2,0 TD – 200 000 Kč

Peugeot 307 2,0 HDi (2001) – 220 000 Kč

Obvyklá cena VW Golf 5 dv. 1,9 TDI podle Eurotax:

2004: 380 000 Kč

2003: 332 000 Kč

2002: 289 000 Kč

2001: 254 000 Kč

2000: 225 400 Kč

Jan Cacek

4.5.2006 8:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist