Renault Clio 1998 – 2005

Druhá generace oblíbeného, tichého a docela spolehlivého malého auta popírá tvrzení, že francouzská auta jsou víc v servisu, než u vás doma.

Záleží ovšem na několika docela důležitých věcech, například si musíte vybrat správnou verzi a musíte se o ní taky trochu starat. Clio je totiž postavené maximálně jednoduše, protože „co je složité, spíš se porouchá“. Všechny díly jsou dostatečně dimenzované, takže nehrozí jejich předčasné opotřebení a o podvozku to platí dvojnásob.

Ten je typicky francouzsky houpavý, ale jeho měkkost kupodivu není v rozporu s jízdními dovednostmi. Naopak, i při hodně ostré jízdě po zakroucených okreskách s nevalnou kvalitou asfaltu se Clio přes nástrahy přenese s klidem a plynulostí daleko většího vozu.

Je to prostě auto pro všechny příležitosti. Dost obratné a mrštné v městském provozu, ale zároveň bez větších problémů použitelné na delší cesty – ať už jde o výkon, pohodlí, či bezpečnost. Základem mnoha jeho předností je na svou dobu až extrémně dlouhý rozvor 2472 mm. Ten zajišťuje nejen dobrou stabilitu při vyšší rychlosti, ale také spoustu místa v interiéru.

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

Zde je možná na místě podotknout, že sesterský model Thalia, což je sedan vzniklý prostým (a upřímně řečeno dost neestetickým) nalepením většího zadku na původně pohledné a „chic“ Clio, nemá na zadních sedačkách zdaleka tolik prostoru. Takže si vyberte: hezké Clio s dostatkem místa pro skromnou rodinu a menším kufrem, nebo ošklivá Thalia s obrovským (jenže spíš zřídka využívaným) kufrem a nepohodlnou zadní lavicí? Vzhledem k tomu, že se Thalia stále drží na špičce žebříčků prodejnosti, asi je nám přednější bagáž, než pohodlí rodiny…

Vraťme se ale k pohodlnosti Clia při delších cestách. Pokud si nevyberete klasický diesel 1,9D, nebo přímovstřikový 1,9 dTi, hluk motoru vás obtěžovat nebude. Stížnosti pravděpodobně budou mířit jen na měkké a nepříliš velké přední sedačky.

Pokud se ale rozhodnete pro faceliftovaný model, vyráběný od roku 2001, zmizí i tyhle potíže. Sedačky se zlepšily, nová byla skutečně pohledná příď s výkonnějšími světly a především přišly malé a tiché nafťáky 1,5 dCi. Nejprve základní (ale pro Clio dostačující) s výkonem 65 koní, později střední s 82 koňmi a nakonec i nejsilnější stokoňová verze.

Předností všech těchto turbodieselů je kombinace plynulého tahu, nízké spotřeby a nízkého povinného ručení. Na druhou stranu jsou ale velmi citlivé na kvalitu tankované nafty. Když si nedáte pozor u koho tankujete, vstřikovací čerpadlo Delphi se může začít zadírat a posílat dál kovové špony, které spolehlivě zničí vstřikovače. Často se objevují také opotřebená turbodmychadla, což je následek optimistického tahu automobilky, která předepsala dlouhé intervaly výměny oleje 30 tisíc km. Jakmile zpozorujete, že jde z výfuku modrý kouř, raději se poohlédněte jinde. Unavený olej a karbon, usazující se na ložiscích dmychadla totiž působí jako brusná pasta. A pokud už tohle Clio máte a zatím je vše v pořádku, doporučujeme zkrátit interval výměny oleje na polovinu. Je to určitě levnější, než výměna turba.

Pokud jste se lekli a nechcete mít s dieselem nic společného, řešení existuje. Benzínová dvanáctistovka s šestnáctiventilovým rozvodem a výkonem 75 koní je totiž báječná, velmi spolehlivá a navýsost úsporná. Montovat se začal v roce 2001, kdy nahradil osmiventilový motor 1,4. Překvapí svou pružností i živočišnou ochotou k vytáčení a spotřeba se dá snadno udržet na 6,5 litrech. Když mu po 4 až 5 letech, nebo po 120 tisících kilometrů vyměníte rozvodový řemen včetně všech kladek a nejlépe i vodní pumpy, bude šlapat jako hodinky. Jediné úskalí, které se ale vyskytuje spíš vzácně, je porucha zapalovací cívky.

Při hledání se také nezapomeňte přesvědčit, že má auto řádně vyplněnou servisní knížku, protože i Clio absolvovalo několik svolávacích akcí. Třeba u zmíněného motoru 1,5 dCi výrobce v roce 2002 zdarma měnil plochý řemen. Pokud předchozí majitel na svolávací výzvu nereagoval a motor praskne (a tím pádem zadřete motor), máte zkrátka smůlu.

Přitažlivost faceliftovaného modelu zvyšuje velmi bohatá základní výbava: čtyři airbagy, posilovač, dálkové centrální zamykání, ABS, elektrická okna a mechanického brzdového asistenta byste v té době hledali spíš u aut vyšší kategorie. Bohužel navýšili cenu natolik, že byl Renault nucen později uvést v ČR ještě levnější verze, osekané o většinu těchto příjemností. Vybírejte proto pečlivě!

PARAMETRY

Karosérie: tří- a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan (Thalia). Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,218V (43 kW), 1,2i 16V (55 kW), 1,418V (55 kW), 1,4116V (72 kW), 1,6i 8V (66 kW), 1,6i 16V (79 kW), 2,0i 16V (124 nebo 132 kW), zážehové vidlicové šestiválce 3,0i V6 24V (166 kW), vznětové řadové čtyřválce atmosférické 1,9D (47 kW) či přeplňované 1,5dCi (48 a 60 kW), 1,9dTi (59 kW), 1,5 dCi (74 kW – v ČR nenabízen). Pohon: přední kola. Rozměry: 3773x1639x1417 mm. Rozvor: 2472 mm. Zavazadlový prostor: 255 litrů Palivová nádrž: 50 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

vyvážené jízdní vlastnosti, komfortní a plynulá jízda, kultivované a živé zážehové motory, úsporné a pružné diesely 1,5 dCi, vynikající standardní výbava (zejména od roku 2001), velmi dobrá bezpečnost, účinné brzdy (od roku 2001), stále atraktivní design (od roku 2001), plastové blatníky snesou drobné nárazy bez poškození

MINUSY

vyšší spotřeba paliva u motoru 1,4i 8V, hlučnost dieselů (1,9 D a dli), měkké, nevýrazně tvarované a celkově malé přední sedačky (do 2001), šedé a málo kvalitní plasty uvnitř, málo výkonné světlomety (do roku 2001)

HISTORIE

1998: Příchod modelu. Motory 1,2i, 1,4i,n1,6i a 1,9D.

1999: Nové motory 1,4i 16V a 1,6i 16V.

2000: Motor 1,6i stažen z nabídky. Nově úsporný turbodiesel 1,9 dli. Ostré provedení Sport s motorem 2,0i 16V (125 kW).

2001: Modernizace modelu. Nová příď, kvalitnější interiér, sedačky, lepší výbava, nové motory 1,2i 16V a 1,5 dCi (48 kW) s přímým vstřikováním Common Rail. Motory 1,4i a 1,9D staženy z nabídky.

2002: Výkonnější verze (60 kW) motoru 1,5 dCi. Motor 1,9 dli stažen.

2004: Provedení Sport modernizováno, výkon motoru 2,0i 16V zvýšen na 132 kW. Nové vrcholné dieselové provedení 1,5 dCi (74 kW) – v ČR nenabízeno.

2005: Představen nástupce s lepší vnitřní prostorností. Původní model vyráběn nadále jako Clio Storia.

ČASTÉ ZÁVADY

úniky oleje z převodovky kolem simerinku řazení (lze řešit simerinkem z druhovýroby, jejž je možno namontovat bez demontáže spojky) • vůle v předních kulových čepech (jsou však samostatně výměnné) • zadírající se vstřikovací čerpadlo (1,5 dCi) • následně zničené vstřikovače (1,5 dCi) • prasklý (1,5 dCi do roku 2002) či spadlý (1,9 dTi) řemen pohonu pomocných agregátů • prasklá hlava válců (1,9 D) • závady zapalovacích cívek • přetržená táhla příčného stabilizátoru (nejsou však drahá)

DOPORUČENO

1,2i16V(55kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Malý šestnáctiventil je skutečně energický a s velkou radostí se vytáčí. Přitom necítíte, že by se ani poblíž červeného pole jakkoliv trápil, protože jeho mechanika je dokonale vyvážená.

NEBRAT

1,9 dli (59 kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva rotačním čerpadlem. Důvod: Za tento vzácně se vyskytující velký turbodiesel zaplatíte vysoké zákonné pojištění. Je sice hodně úsporný ale pozdější motory 1,5 dCi dokáží i přes svůj menší objem ve všech směrech více. Navíc „devatenáctistovka“ znamená vysoké náklady při kompletní výměně řemenů.

autoweb.cz

25.1.2007 5:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist