Mazda MX-5 (NA a NB)

Chcete opravdové sportovní auto? Tady ho máte. No vážně!

Auto pro radost nemusí mít vysokou poruchovost ani astronomické provozní náklady – pokud zvolíte správně. A málokterý vůz vám za vynaložené peníze poskytne tolik nefalšované řidičské radosti jako tento vcelku nenápadný roadster s poněkud holčičí vizáží. O mnoha silných stránkách Mazdy MX-5 nejlépe svědčí fakt, že podle Guinnessovy knihy rekordů je dlouhodobě nejprodávanějším sportovním automobilem světa.

Stručná historie
Mazda MX-5 přišla na svět v roce 1990 jako dvoumístný roadster klasické koncepce, tedy s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol prostřednictvím kloubové hřídele. Zahraniční média se rozplývala nad neuvěřitelně hravým podvozkem, nejednou padlo přirovnání k Lotusu Elan – což je v jistých kruzích opravdu významná pocta. Mazda se ostatně netajila tím, že právě Elan byl vývojovému týmu MX-5 inspirací.

Jízda s MX-5 není o výkonech v přímce nebo o mocném příčném zrychlení – a dokonce ani o powerslidech ne, na to nemá ani jedna z pohonných jednotek dost síly. Obdiv nadšenců si vysloužila tím, jak učebnicově se nechá ovládat přenosem váhy: začněte zatáčet s otevřeným plynem a dočkáte se progresivní nedotáčivosti, nádherně komunikované skvělým řízením. Odstavte pravý pedál a přsně cítíte, jak se vyvážení auta postupně mění k neutrálnímu až po přetáčivé, pokud byla vstupní rychlost do zatáčky dostatečně vysoká a ubrání plynu důrazné. Jakmile se vám zdá, že zadek zatáčí příliš rychle, stačí znovu přidat a vyvážení se přesune zpátky dopředu.

Mazda MX-5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda MX-5 fotogalerie

Řidiči uvyklému předokolkám, které jsou těžké na předek, se tohle chování může zdát podle popisu spíš děsivé – zvlášť jestli někdy museli řešit nečekaný přetáčivý smyk třeba v žigulíku nebo staré škodovce. Za volantem MX-5 se ale všechno děje pozvolna, čitelně a vysloveně přátelsky. Pravděpodobně neexistuje lepší volba pro lidi, kteří si chtějí vypěstovat cit a pochopení pro vliv přenosu váhy na ovládání auta. A fakt, že v očích nezasvěcených vypadá Mazda MX-5 jako nevinná hračka pro holky, jen jakýmsi zvráceným způsobem posiluje její přitažlivost.

V letech 1990-2005 prodělala Mazda MX-5 jedinou větší modernizaci, a to v roce 1998, kdy z přídě zmizely obdivované „mrkačky“ a změnila se paleta pohonných jednotek. První drobné inovace se však dočkala už v roce 1994, kdy ke stávající motorizaci 1.6 i (85 kW/116 koní) přibyla ještě osmnáctistovka (98 kW/133 k). Oba agregáty byly atmosféricky plněné čtyřválce se šestnáctiventilovým rozvodem a velmi charakterním projevem. Kterýkoliv z nich lze bez obav doporučit, jsou robustní a spolehlivé. Chcete-li mít jistotu, hledejte vůz vyrobený po roce 1992 – u první MX-5 někdy tekla „vodní pumpa“ a zdrojem potíží může být také regulátor alternátoru.

O rok později byla Mazda MX-5 k dostání také s motorem 1.6i o výkonu 66 kW/90 koní. MX-5 s touto motorizací nepatří mezi fanoušky k vyhledávaným: nedostatek točivého momentu v běžně používaných otáčkách totiž nejde dohromady s radostným charakterem auta.

S rokem 1998 přišla už zmiňovaná větší modernizace. Tyto novější modely snadno pozná i naprostý laik podle oválných předních světlometů. Pod kapotou mohla být opět buď šestnáctistovka (81 kW/110 k), nebo osmnáctistovka (103 kW/140 k) – ta dokonce se šestistupňovou převodovkou.

V roce 1991 následoval drobný facelift, v jehož rámci Mazda MX-5 1.8i posílila na 107 kW/146 k. A v roce 2005 se jedna velká kapitola v historii aut pro radost uzavřela – na trh přišla zcela nová Mazda MX-5 třetí generace, která dnes není předmětem našeho zájmu.

Jak vybírat?
I na českém trhu ojetin je k dostání celá řada různých MX-5, dovezených sem z různých koutů Evropy i ze zámoří. Navzájem se mohou lišit zejména výbavou, a někdy dost zásadně – například samosvorný diferenciál byl k některým verzím dodáván standardně, k jiným na přání a k dalším vůbec ne. Situace se lišila také stát od státu. Ne všechny MX-5 mají ochranné oblouky za hlavami cestujících – šlo o výbavu na přání.

Pokud jde o cenovou dostupnost, nejlevněji pořídíte slabou šestnáctistovku z poloviny devadesátých let, naopak nejdražší jsou série 10th Anniversary a Camel s plnou výbavou včetně „špéry“ a kůže.

Majitelé MX-5 mají tendenci sdílet svoji radost s ostatními, proto se rádi sdružují do klubů. V Česku funguje třeba Czech Owners MX-5 Club. Raději než z no name bazaru bychom hledali vysněné auto právě po klubech – bude sice dražší, ale téměř s jistotou láskyplně opečovávané. Navíc se u členů klubu můžete informovat na historii konkrétního vozu i osobu prodávajícího, nechat si poradit s výběrem nebo se pozeptat, kde sehnat náhradní díly.

V Česku je mezi majiteli MX-5 řada starších mužů, kteří prožívají radost za volantem jinak než ježděním smykem. Rozumí se samosebou, že vůz od takového majitele bude méně náchylný k předčasnému opotřebení než auto, které sloužilo jako učební pomůcka v neoficiální soukromé škole driftingu.

Někdy se můžete setkat s názvem Miata, používaným ve Spojených státech.

Na co si dát pozor?
Typických závad MX-5 není mnoho – vždyť se bavíme o Mazdě. Vysoké provozní spolehlivosti nahrává už její prostá konstrukce s ručně ovládanou střechou (dá se natáhnout jednou rukou z místa řidiče za méně než pět sekund!) a atmosférickými čtyřválcovými motory. Paradoxně je to právě střecha, co bývá nejčastěji zdrojem problémů. Na jejím mechanismu se nemá co pokazit, avšak fólie časem steří a může popraskat. Výměna není triviální ani levná, věnujte tedy prohlídce střechy zvýšenou pozornost.

Už jsme zmiňovali, že o vozů z prvních dvou let výroby mohlo téct vodní čerpadlo, což mohlo vést až k úniku kapaliny a následnému prohoření těsnění pod hlavou. Zajímejte se také o přístup majitele k pravidelným prohlídkám – zanedbaná výměna rozvodového řemene MX-5 nesvědčí (jako ostatně žádnému autu).

Zejména u MX-5 provozovaných na českých silnicích se časem nevyhnutelně přihlásí vůle v táhlech stabilizátorů – neklamným symptomem je jejich klepání.

Zkontrolujte také funkčnost „mrkacích“ světel, a to několikrát, i během jízdy.

A ještě jedna závada je pro MX-5 charakteristická, tentokrát poněkud kuriózní: nedostatečně dimenzovaný klíček zapalování se časem zlomí (ano, ve spínací skříňce!) nebo alespoň ohne. Dostáváte-li MX-5 s původním klíčem, pro klid duše si můžete rovnou pořídit nový.

Kupovat auta po havárii nedoporučujeme nikdy, ale v tomto případě to platí víc než kdy jindy. Ledaže by prodávající přesvědčivě doložil provedení opravy podle standardů autorizovaného servisu. Karoserie vyztužená pomocí odlitků se totiž velmi obtížně rovná a originální „plechařina“ vyjde na hodně peněz. Naopak „pomerančové kůry“ na prazích se nemusíte bát, je to známka původní protikorozní ochrany.

SHRNUTÍ
Věříme, že na to nevypadá, ale Mazda MX-5 se nestala nejprodávanějším roadsterem planety pro nic za nic. Kromě svých jízdních kvalit navíc vyniká ještě spolehlivostí a nízkými provozními náklady, ať už jde o servis nebo třeba pneumatiky. A s jejím vlastnictvím se jaksi automaticky stáváte členem komunity nadšenců. Takže se přestaňte pořád ptát, jaké sportovní auto si máte koupit, a pořiďte si MX-5.

KLADY
Úžasně interaktivní podvozek, komunikativní řízení, nízké provozní náklady, v očích znalců budete za automobilového gurmána

ZÁPORY
Dlouháni se do ní nevejdou, na velké nákupy to není, v očích davu budete za homosexuála

autoweb.cz

30.1.2008 11:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist