Ford Galaxy (1995 – 2006)

Prostorné MPV Ford Galaxy patřilo vždy mezi vyhledávané ojetiny a ani dnes tomu není jinak. Automobil, který můžeme označit za rodinný stěhovák, pořídíte už za 60 000 korun.

Model Galaxy vzniknul na stejné platformě jako jeho sourozenci Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Využívá shodnou techniku a designem se liší jen v detailech.

Představen byl na podzimním frankfurtském autosalonu v roce 1995 a následující rok se začal prodávat (současně vstoupil na trh i Sharan a Alhambra). Bariérový test Euro NCAP ford nikdy neabsolvoval. Prošel jím ale naprosto shodný Volkswagen Sharan. V roce 1999 získal za ochranu posádky při nárazu tři hvězdičky z pěti možných.

V roce 2000 prošel vůz modernizací, změn doznala nabídka pohonných jednotek i převodovek. Další, tentokrát menší modernizace přišla o tři roky později.

Prodej Fordu Galaxy byl ukončen v roce 2006, to však neplatí pro jeho sourozence Sharan a Alhambra. Ford totiž uvedl na trh druhou generaci modelu Galaxy, na níž tentokrát pracoval samostatně.

Za volantem

Automobil nabídne doslova obří interiér, který pojme až sedmičlennou posádku. Místa přitom mají všichni dostatek. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou samostatně vyjímatelná, což umožňuje využití vozu i při přepravě rozměrných nákladů. Zavazadelník má objem 255 až 2600 litrů v závislosti na uspořádání sedadel. Ta jsou velmi pohodlná.

Palubní desku vozidel vyrobených po modernizaci v roce 2000 můžeme označit za tvarově a materiálově velmi zdařilou. Starší exempláře ji ale tak povedenou nemají. Použité plasty nejsou tak kvalitní a působí laciněji.

Při řízení vozu je třeba mít na paměti jeho rozměry, které tvoří určité jízdní limity. Přesto musíme říci, že vlastnosti automobilu nejsou vůbec špatné. Navíc potěší i komfortním odpružením a v případě turbodieselů TDI od Volkswagenu i nízkou spotřebou. Výborný je výhled z bohatě prosklené karoserie. S tím ale přichází i větší přehřívání interiéru v letních měsících.

Odhlučnění motorového prostoru je však slabší. Automobily s turbodiesely vyrobené do roku 1997 mají slabší topení. Kvalita vozů z první let produkce není vysoká, proto můžeme doporučit spíše novější, nejlépe faceliftované verze.

Ze zážehových pohonných jednotek můžeme doporučit zdařilý čtyřválec 2.3 16V o výkonu 103 kW. Naopak dobrou volbu nepředstavuje nenasytný agregát 2.8 V6. Diesely jsou úsporné takže pro automobil těchto rozměrů ideální. Základní 1.9 TDI disponující výkonem 66 kW ale nemusí po dynamické stránce každému vyhovovat.

Časté závady

Mnoho vozů trápí zvlněné brzdové kotouče a vůle v řízení. Pozor si dejte na problémy s klimatizací a chlazením motoru 1.9 TDI u vozů vyrobených do roku 1998.

Často se lze setkat s vymlácenými čepy přední nápravy, opotřebenými silentbloky i tlumiči pérování. Vyskytují se také závady alternátoru či poruchy turbodmychadel. Obehranou písničkou jsou poruchové váhy vzduchu u vznětových motorů.

Statistiky spolehlivosti k Fordu Galaxy první generace nijak ohleduplné nejsou. To však platí i pro jeho sourozence Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Tyto vozy se totiž pravidelně umisťují až v dolních částech žebříčků.

Motorizace

Benzinové motory: 2.0/85 kW, 2.3 16V/107 kW, 2.8 V6/128 a 150 kW.
Dieselové motory: 1.9 TDI/66 kW, 85, 96 a 110 kW.

KLADY
vnitřní prostornost
variabilita interiéru
komfortní odpružení
nízká spotřeba turbodieselů

ZÁPORY
nízká kvalita vozů z počátku výroby
vyšší poruchovost
horší odhlučnění motorového prostoru
vysoká spotřeba agregátů 2.8 V6

Milan Jirouš

28.11.2008 7:07| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist