Citroën C4 (od 2004)

Model C4 sportovně založené řidiče neosloví. Prakticky smýšlející ale zaujme příznivou cenou a prostorem pro posádku. Moderně působící vůz však umí pořádně pozlobit.

V roce 2004 představil Citroën novinku pojmenovanou C4. Designérsky poutavý automobil přišel ve dvou karosářských variantách – pětidveřový hatchback a kupé.

To existuje i ve sportovně pojatém provedení VTS. Tuto verzi pohání motor 2.0 16V o výkonu 130 kW, který se již dříve představil třeba v Peugeotu 206 RC.

V roce 2008 prošel model C4 faceliftem a vybrané motorizace dostaly povedenou šestistupňovou manuální převodovku. Ta je na Citroën nezvykle přesná. Přitom jejím základem je nezdařilá robotizovaná převodovka, kterou francouzský výrobce zbavil elektroniky.

V témže roce bylo uvedeno provedení sedan. Tato varianta byla původně určena pro čínský trh, ale nakonec se dostala do prodeje i jinde. Automobilka uvedla také verzi s motorem schopným spalovat palivo E85 (směs etanolu a benzinu v poměru 85:15). Pohání ji agregát 1.6 Bioflex, disponující výkonem 82 kW. Na svět přišlo také provedení C4 By Loeb s motorem 1.6 THP.

Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval model C4 v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu vybojoval plný počet, tedy pět hvězdiček. Ochrana dětí cestujících v autosedačce byla hodnocena čtyřmi hvězdami z maximálních pěti a ohleduplnost k chodcům třemi hvězdičkami ze čtyř možných.

Citroën C4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citren C4 fotogalerie

Za volantem

Palubní deska „cé-čtyřky“ je jedna velká moderna. Volant má pevný střed, otáčí se pouze věncem, a na sloupku řízení naleznete digitální otáčkoměr, který ve vysokých otáčkách změní barvu podsvícení z oranžové na červenou.

Designérsky je palubní deska zajímavá, tvoří ji však tvrdé a lacině působící plasty. Přístrojová kaplička je digitální a najdeme ji uprostřed, což většině motoristů není po chuti. Nachází se tak totiž mimo ideální zorný úhel řidiče.

Prostoru pro posádku je zde dostatek. Tísnit se nebudou ani lidé vyšších postav na zadních sedadlech. Zavazadelník hatchbacku disponuje objemem 320 litrů, což opravdu není mnoho.

Chloubou automobilu rozhodně není podprůměrné dílenské zpracování, nepřesné řazení (vyjma šestistupňové manuální převodovky nabízené od roku 2008) a slabší jízdní vlastnosti. Nelze mu však upřít neotřelý design, ani některé zajímavé technické prvky jako je třeba elektronický systém hlídání jízdního pruhu. Ten umí řidiče vibracemi sedadla upozornit, že vyjíždí z pruhu, aniž by dal světelné znamení.

Vozidlo dostalo několik zážehových i vznětových motorů. Základní čtrnáctistovka rozhodně nepatří mezi trhače asfaltu a spokojeni s ní mohou být jen nenároční motoristé. Daleko lepší volbu představuje motor 1.6 16V o výkonu 80 kW. Špatný není ani agregát 1.6 VTi/88 kW, který vzešel ze spolupráce s BMW. Dvoulitrový agregát disponují 100 či 103 kW si bude žádat více paliva.

Teprve krátce je na trhu provedení By Loeb. To sice nese jméno skvělého rallyového závodníka, ale to je vše, co má se sportem společného. C4 By Loeb pohání přeplňovaný motor 1.6 THP o výkonu 110 kW, za jehož vývojem stojí BMW. Bezpochyby je to spolu se šestistupňovou manuální převodovkou to nejlepší, co tento vůz nabízí. Škoda že má auto stále značně podprůměrný podvozek. Proti běžným verzím je pouze více prkenný.

Ostatně podobně je tomu i u dříve uvedené verze VTS. Ta má pod kapotou agregát 2.0 16V o výkonu 130 kW. Pohonná jednotka se s vozem poměrně nadře, nechce se jí svižně zrychlovat a navíc spolupracuje s mizernou pětistupňovou převodovkou.

Turbodiesely zastupují motory 1.6 HDI o výkonech 66 a 80 kW. Nejsilnějším je však 2.0 HDI pracující s výkonem 100 či 103 kW. Právě dvoulitr je podle zkušených mechaniků nejspolehlivější. Vznětové šestnáctistovky totiž nezřídka trápí únik motorového oleje, potíže se vstřikovači, ale i vadná turbodmychadla.

Časté závady

Všechny turbodiesely se potýkají s problematickým podtlakovým okruhem. Ten ovládá turbo, EGR ventil a škrticí klapku. Objevují se vůle na přední nápravě, klepání od zadní nápravy i potíže s filtry pevných částic FAP.

Známé jsou závady páček pod volantem, úniky motorového oleje u 1.4 16V nebo poruchy lambdasondy a škrticí klapky u 1.6 16V. Automobilům v provedení kupé z počátku výroby praskala panoramatická střecha, což bylo dáno kroucením karoserie. Pak výrobce střechu posílil. Výjimkou nejsou problémy s elektronikou, například světlomety či elektrickým ovládáním zpětných zrcátek.

Motorizace

Zážehové motory: 1.4 16V/55 kW, 1.6 16V/80 kW, 1.6 Bioflex/82 kW, 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/110 kW, 2.0 16V/100 a 103 kW, 2.0 16V/130 kW.
Vznětové motory: 1.6 HDI/66 a 80 kW, 2.0 HDI/100 a 103 kW.

KLADY
atraktivní tvary kupé
úsporné turbodiesely 1.6 HDI
prostor pro posádku
povedená manuální šestistupňová převodovka

ZÁPORY
podprůměrné jízdní vlastnosti
vyjma šestikvaltu nepřesné řazení
malý zavazadelník
slabé dílenské zpracování

Milan Jirouš

19.2.2010 10:04| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist