Citroën Berlingo 2,0 HDi

Užitkový původ Berlinga nedokáže zakrýt ani metalický lak a pěkná litá kola. Jenže tento pracant si na nic nehraje.

Citroën Berlingo je na trhu společně se sesterským Peugeotem Partner již od roku 1997 a koncernu PSA tato dvojice přinesla mimořádný úspěch, o čemž svědčí fakt, že se toto auto vyrábí dodnes. Berlingo přineslo nový přístup, kdy z výchozí malé dodávky vzniklo přidáním prosklení a druhé řady sedadel praktické užitkové auto, v němž ale bylo možné převážet i rodinu. Toto řešení uvítali zejména živnostníci, kteří brali novinku PSA doslova útokem. Jak už to bývá, na úspěch záhy zareagovali i konkurenti, takže se na trhu objevil Renault Kangoo, Fiat Dobló nebo Opel Combo. V roce 2003 přišel facelift, který přinesl především výraznější příď a novou přístrojovou desku.

Nabídka benzínových motorů pro Citroën Berlingo nebyla nijak široká. Figurovaly v ní čtyřválce 1,4 litru o výkonu 75 koní a 1,8 litru s výkonem 90 koní, který v roce 2001 nahradila šestnáctistovka o výkonu 110 koní. Diesely zastupoval osvědčený atmosférický motor 1,9 D o výkonu 68 koní (od roku 2001 měl 70 koní) a turbodiesel 2,0 HDi s 90 koňmi. V současné nabídce ale najdete modernější 1,6 HDi ve výkonových verzích 75 a 90 koní.

V AAA AUTO jsem si vybrali Citroën Berlingo z roku 2000, poháněný žádaným turbodieselem 2,0 HDI a se 109 tisíci najetými kilometry. Pěkná modrá metalíza a litá 15-palcová kola znamenají, že daná konfigurace v maximální možné míře maskuje užitkový původ tohoto modelu – víc pro odstranění „dodávkového“ vzhledu asi nelze udělat. Slogan jisté japonské automobilky „nic není nemožné“ však neplatí neomezeně a v tomto případě se jeho meze projevují v plné nahotě. Ale proč by se vlastně mělo Berlingo za svůj původ stydět? Stačí se rozhlédnout po našich silnicích a všimnout si, jak neuvěřitelně populární je tento koncept.

Interiér

Díky vysoké karoserii se do Berlinga pohodlně nastupuje, ale tento fakt platí pouze pro řidiče a spolujezdce. Přístup ke druhé řadě sedadel byl v případě testovaného auta možný pouze posuvnými dveřmi na pravé straně, které nastupujícím osobám nenabízejí právě nadbytek místa. Úplně jiná káva je to ale s přístupem do kubického zavazadlového prostoru, jehož základní objem 624 litrů musí rozzářit tvář každého chalupáře. Pokud navíc sklopíte zadní sedadla, vznikne zcela rovná plocha, k jejíž praktičnosti přispívá značně vysoký strop. A v praktičnosti se Berlingo cítí jako ryba ve vodě, vždyť je to jeho nejsilnější stránka. Vyhoví jak rodině při cestě na dovolenou, tak živnostníkovi, který potřebuje odvézt materiál. Najednou se spartánský interiér jeví jako výhoda, protože vám pohled na naložené tvárnice netrhá srdce tolik jako třeba v takovém C8. S pouze 4,14 metru dlouhým autem se navíc dobře parkuje a díky kolmé zadní stěně máte dobrý přehled.

Materiály použité na přístrojové desce nemá smysl kritizovat, protože Berlingo si na nic nehraje a k jeho charakteru jistá strohost patří. Možnost podélného nastavení volantu nemají mnohem zvučnější auta, hlavně že jsou pohodlná alespoň sedadla. Vadila mi však absence uzavřené schránky před spolujezdcem a při dlouhém cestování také držáků na nápoje.

Jízda

Pozice za volantem vám ihned připomene užitkový původ Berlinga, ale všechno je jen otázka zvyku. Díky přesné převodovce i řízení se auto příjemně ovládá, podvozek pak umožňuje nečekaně dynamickou jízdu v zatáčkách, kterou sice doprovázejí výraznější náklony karoserie (přičemž méně zkušení spolucestující jsou již smířeni s převrácením), ale přitom drží stopu.

Testované Berlingo poháněl známý dvoulitrový turbodiesel HDi o výkonu 90 koní, který je pro toto auto ideální volbou. Díky velkému objemu si bez problémů poradí i s naloženým autem. Mezi 2500 až 3000 otáček se navíc vzepjal k nečekanému zátahu, přitom nemá problém ani s žíznivostí. S Berlingem jsem najezdil přes 2000 km s přibližně 400 kg zatížením a dosáhl vynikající průměrné spotřeby 5,8 l/100 km. Přitom jsem se necítil jako brzda provozu ani na dálnicích a odpor vysoké karoserie také není zadarmo. Testovanému autu bych vytknul kmitající řízení, které občas přicházelo v rychlostech kolem 120 km/h, a občasná praskání na nerovnostech, vycházející od přední nápravy.

Zkušenosti bazaru

„Citroën Berlingo patří na trhu ojetin mezi populární vozy. Lidé jej kupují jako kompromis mezi osobním a užitkovým autem, přičemž důležitou roli hraje i možnost odpočtu DPH. Nejpopulárnější variantou je pětimístná verze s dieselovými motory (1,9 D, TD a HDi). Velkým plusem Berlinga je velký a variabilní vnitřní prostor. Mezi klady Berlinga patří spolehlivost, vysoká užitná hodnota a možnost odpočtu DPH. Naopak mezi zápory můžeme zmínit netěsnosti motorů, závady na elektroinstalaci, poruchové váhy vzduchu u dieselových motorů a závady na poloosách. Přední náprava by také mohla být poněkud odolnější,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Citroën Berlingo 2,0 HDi, rok výroby 2000, najeto 109 000 km, cena 189 000 Kč

Výbava testovaného auta: 2 airbagy, klimatizace, litá kola, dálkové centrání zamykání, posilovač řízení, el. okna vpředu

Orientační ceny konkurenčních modelů z roku 2000:

Peugeot Partner: 189 000 Kč

Renault Kangoo: 169 000 Kč

Fiat Dobló: 179 000 Kč

Obvyklá cena Citroënu Berlingo 2,0 HDi podle Eurotax:

2003: 267 000 Kč

2002: 228 000 Kč

2001: 213 000 Kč

2000: 186 000 Kč

Jan Cacek

13.7.2006 8:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist