Audi TT (1998 – 2006)

Na Audi TT se mnoho řidičů dívá skrz prsty. Přitom jde o designově nadčasový automobil, který dokáže podávat opravdu dobré jízdní výkony. Mezi malými sporťáky se rozhodně neztratí.

V roce 1998 bylo představeno sportovní kupé Audi TT s motorem uloženým vpředu a pohonem předních nebo všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex (zadní náprava se připojuje až při prokluzu předních kol). Základní pohonnou jednotkou se stal přeplňovaný dvacetiventilový motor 1.8 T o výkonu 132 kW. Druhou motorizací v nabídce byla jeho silnější verze o výkonu 165 kW. Dodávala se výhradně s pohonem všech kol.

O rok později výrobce svolal již prodané vozy k bezpečnostní úpravě. Automobilům se totiž v některých situacích odlehčovala záď, což mohlo pro méně zkušené řidiče znamenat neřešitelný problém. Na zádi „tétéčka“ se tedy objevil spoiler, který situaci zachránil. Téhož roku byla nabídka rozšířena o roadster s plátěnou střechou.

Audi TT velká fotogalerie

Audi TT fotogalerie

Pod kapotu automobilu se dostal také šestiválec 3.2 V/184 kW spolupracující s dvouspojkovou převodovkou DSG. Stalo se tak v roce 2002. Vůz se vyráběl až do roku 2006, kdy jej nahradilo Audi TT druhé generace.

Bariérovým testem Euro NCAP prošla první řada Audi TT v roce 2003. Za ochranu posádky při nárazu vůz dostal čtyři hvězdičky z pěti možných. Testováno přitom nebylo kupé, ale odvozený roadster.

Za volantem
Interiér automobilu vypadá velmi dobře. Palubní desku tvoří kvalitní materiály, sedadla poskytují vynikající oporu tělu i při opravdu rychlých průjezdech zatáček. Hliníkový kryt s logem „TT“ uprostřed palubní desky ukrývá před zraky nenechavců autorádio.

Audi TT je však v provedení kupé čtyřmístné a tak si zaslouží naši pozornost i zadní část vozidla. Přístup přes odklopené přední sedadlo je dost omezený a místa vzadu najdete jen opravdu málo. Osoby nad 150 cm budou mít skutečné problémy. Zadní sedadla se totiž dají jen těžko označit alespoň za nouzová.

Zavazadelník vozidla s pohonem předních kol nabídne objem 270 litrů, což není špatné. Auta s pohonem všech kol mají ale zavazadelník o 50 litrů menší.

Nejslabším motorem v nabídce je od roku 2001 agregát 1.8 T/110 kW. Nejde o špatnou pohonnou jednotku, „tétéčko“ si ale žádá silnější motor. Dobrou volbou bude osmnáctistovka naladěná na 132 kW. S autem dokáže už pěkně zahýbat a přitom nezaskočí nadměrnou spotřebou. Právě tato motorizace nám přijde optimální.

Samozřejmě tu jsou i silnější verze. Pozornost si zaslouží především 1.8 T/165 kW s pohonem všech kol. Zde ale už musíte počítat s vyšší spotřebou a menším zavazadelníkem. Šestiválec nedoporučujeme vůbec. Je hodně žíznivý a značně zatěžuje přední nápravu, což má vliv na její životnost.

Tuhý podvozek stojí za dobrými jízdními vlastnostmi vozu. „Tétéčko“ potěší celkově sportovním naladěním, takže má i tužší řízení. Zmínit musíme také přesné řazení. Z vozidla je ale horší výhled a to především při couvání.

Časté závady
Podle statistik je Audi TT nadprůměrně spolehlivé. Pozor si však dejte zejména na stav turbodmychadla u přeplňovaných osmnáctistovek. Je třeba se k němu chovat šetrně a po jízdě jej nechat pár vteřin vydýchat. Jinak mu přivodíte smrt.

Tyto motory se také nezřídka potýkají s vadnými zapalovacími cívkami. Objevuje se opotřebená spojka, zvlněné brzdové kotouče či vůle v táhlech a uložení stabilizátoru. Výjimku nepředstavují ani vytlučené čepy přední nápravy. Setkat se lze i s rozsvícenou kontrolkou airbagu vinou špatného kontaktu a hlučnou napínací kladkou rozvodů (je třeba vyměnit).

KLADY
nadčasový design
perfektní řazení
nadprůměrná spolehlivost
dobré jízdní vlastnosti

ZÁPORY
velmi málo místa na zadních sedadlech
vyšší ceny některých dílů
častý výskyt vozů po nehodě
vysoká spotřeba šestiválce

Milan Jirouš

26.3.2010 11:58| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist