Staronovou světovou jedničkou jsou General Motors

Největší automobilkou světa se po pěti letech opět stala americká skupina. Prodala přes devět milionů aut a předstihla Volkswagen (8,2 mil.) i Toyotu (7,9 mil.).

Nejprve dorazily zprávy, že Volkswagen v roce 2011 těsným rozdílem předstihl Toyotu, a na čísla General Motors jsme čekali jen pár dnů. Americká skupina získala zpět titul největší automobilky světa, který v roce 2007 musela přenechat Japoncům. Značky GM prodaly přes devět milionů vozů. Před Volkswagenem mají slušný náskok, ovšem Němci vykázali mnohem vyšší meziroční růst a stahují.

Experti se tentokrát nespletli, když předběžně odhadli počet nových vozů General Motors, prodaných v roce 2011, na devět milionů. Američané symbolickou hranici prolomili o třicet tisíc aut. Meziročně rostli o slušných 7,6 procenta. Loňská čísla Volkswagenu jsou o 14,3 procenta lepší než počty z roku 2010, německá skupina tedy náskok GM rychle stahuje.Pokud ale detroitská jednička udrží zdravý růst, bude příštích pár let v bezpečí jak před Volkswagenem, který stále ztrácí téměř milion kusů, tak před Toyotou, přestože ta by se měla příští rok vyšvihnout zpět nad osm milionů prodaných aut. Letos Japonce srazilo o stovky tisíc aut nejprve zemětřesení a následně velké povodně v Thajsku.

Statistiky prodaných vozů mohou být matoucí. Podle některých tabulek Volkswagen předběhl Toyotu i General Motors už dávno. Jde o to, co ten který statistik počítá: v portfoliu Volkswagenu mají menší podíl užitkové vozy, takže pokud budete počítat jen prodaná osobní auta, je VW jedničkou už dlouho. K odlišným závěrům také dojdete, pokud budete místo prodaných aut (k nimž se vztahují čísla výš) sčítat auta vyrobená. Konečně jiné výsledky mohou napovídat i dílčí součty, Volkswagen byl například světovou jedničkou několik měsíců v roce 2009.

Pokud vám čísla uvedená v článku nesedí a vzpomínáte si na starší text, podle kterého měl loňské závody v motorizování vyhrát Volkswagen, vysvětlení je jednoduché: Článek vycházel z analýz J.D. Power, IHS Automotive a PwC Autofacts, které však všechny tři stály na špatné sadě dat. Odborníci správně odhadli růst, ale vycházeli ze špatných čísel pro rok 2010. Opravená zpráva bohužel unikla pozornosti většiny médií včetně Autowebu.

20.1.2012 5:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist