Stará auta dávno nejsou považována za brak, naopak se z nich stávají investice

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit přebytečné finance, jeví investice do automobilových veteránů a youngtimerů

foto: AAA AUTO

Pokud čtete Autoweb, tak už tohle víte… Trh paralelně ke klasickým investicím vyhledává i alternativní možnosti uložení peněz, a to nejenom trh německý, podíváme-li se k našim sousedům, tak také ten český. Německá banka Südwestbank v roce 2010 zavedla index OTX – index klasických aut. Ten srovnává výkonnost zhodnocení automobilů vyrobených v jižním Německu s jinými formami investic. Index obsahuje 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hesensku. Výpočet OTX je založen mimo jiné na hodnocení cenových údajů renomovaného odborného časopisu Motor Klassik. Český trh je velmi podobný, samozřejmě s adekvátním pohledem nižšího procenta investorů.

Podle Südwestbank zájem o historická auta roste, stále jsou brána za  stabilní investice. Zájem potvrzuje i značka Mototechna, která letos na jaře spustila samostatnou značku Mototechna Classic, zájem hlásí například nezávislé servisní a prodejní centrum značky Porsche, pražská Porška. „Od svého březnového spuštění zobchodovala Mototechna Classic téměř padesát vozů a do jejího portfolia se povedlo dostat několik zcela unikátních vozů. Za zmínku stojí třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster, kterého bylo vyrobeno pouhých 242 kusů, s cenou přesahující 8,5 milionu korun nebo trojice klasických Ferrari z osmdesátých a devadesátých let v ceně několika milionů, které jsou mezi sběrateli velmi žádaná,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. „Dnes neexistuje v podstatě klasické Porsche, které by nemělo svou hodnotu. Respektive cenu si drží model Panamera, který ale za klasický samozřejmě nepovažujeme, stejně jako Cayenne či Macan. Dojde-li ale na klasiku, model 911, pak s určitými výjimkami lze právě tuto řadu považovat za investiční,“ říká Jiří Kotyk, vedoucí servisního centra Porška.

Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou „užívat“. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na dvou stech tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.

Obecně se dá říct, že starší vozy prémiových značek (Mercedes-Benz, BMW, Jaguar) po pádu na cenové dno, které přichází mezi dvacátým a třicátým rokem od výroby, začnou pomalu ale jistě na hodnotě opět nabírat. Jde to pochopitelně ruku v ruce s počtem vyrobených kusů daného modelu a značky, které na trhu zbývají a v jakém jsou stavu. „Do těchto vozů investují spíše fanoušci jednotlivých značek a vlastnictví vozu neberou primárně jako investici, ale spíše jako splněný sen,“ doplňuje Jindřich Topol. To však neplatí u extra prémiových vozů. Například Mototechna Classic v nebližší době očekává příjezd unikátního Ferrari Enzo. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 400 kusů, takže jeho cenovka bude atakovat hranici 50 milionů korun. „Takové vozy již po silnicích prakticky nejezdí, nebo jen zcela výjimečně. Jejich majitelé do nich ukládají své finance, jelikož jejich cena může postupem času významně narůstat,“ uzavírá Petr Dufek.

Jaguar XK120 ALLOY Roadster
Velmi vzácný Jaguar XK 120 Alloy Roadster 1949 – s hliníkovou karoserií jich bylo ručně vyrobeno pouze 242 kusů (z toho 184 s levostranným řízením), a to na počátku výroby tohoto modelu, dokud výrobce z kapacitních důvodů nepřešel na ocelovou karoserii, což umožnilo rychlejší výrobu a tím uspokojení nečekaně velké poptávky. Rané hliníkové exempláře jsou nejen lehčí, ale vzhledem k mnohem menšímu počtu vyrobených kusů (242 z celkového počtu 7631 vyrobených XK 120) také výrazně cennější. Tento konkrétní exemplář prošel v druhé polovině 80. let kompletní náročnou renovací provedenou na špičkové úrovni dle tehdejších standardů.

Autenticitu vozu (výrobní číslo podvozku + karoserie + bloku motoru + převodovky, původnost barevného odstínu i barvy interiéru = vše zachováno tak, jak bylo auto v roce 1949 vyrobeno) dokládá certifikát Jaguar Heritage Trust. Po dokončení renovace tento konkrétní vůz získal několik vrcholných ocenění na výstavách a přehlídkách (např. v roce 1989 na prestižní akci Jaguar Club North America získal skóre 99.36 a titul Best of Show a Best of Class winner). Vůz dovezen z USA, v ČR zatím neregistrován, vystaven na pražské centrále AAA AUTO.

Ferrari Testarossa 1986
S nájezdem pouhých 9 tisíc kilometrů představuje tento vůz vynikající investiční příležitost, díky velké oblibě sběratelů ceny tohoto kultovního modelu v posledních letech stále rostou. Jedná se navíc o jeden z prvních ročníků Ferrari Testarossa. Mezi sběrateli velmi ceněné vozy z prvních let výroby jsou typické svými koly s centrální maticí (tzv. Monodado) a pouze jedním vysoko umístěným zpětným zrcátkem (tzv. Monospecchio). Tento exemplář byl však pravděpodobně na přání zákazníka vybaven dvěma zrcátky. Tento konkrétní vůz byl jako nový prodán v roce 1986 ve Švýcarsku. K vozu je kompletní palubní dokumentace včetně servisní knížky. Originální sada nářadí a ochranná plachta. Při 9326 km dostal vůz nové rozvody v servisu specializovaném na Ferrari, dále proběhl servis klimatizace a další potřebná údržba. Nové pneumatiky. Uprostřed uložený motor V12 o objemu 4.9 litru, výkon 385 koní, točivý moment 490 Nm, max. rychlost 290km/h.

Porsche 911 Carerra 997
Jedna věc je jistá – žádný další kus generace 997 už nebude vyroben a co je sběratelsky ceněno je, že jde o poslední generaci s atmosférickými motory. Jistě, novější generace 991 měla v prvních letech také motory s atmosférickým sáním, nicméně pak dorazilo přeplňování a dnes už novou 911 s atmosférickým motorem nekoupíte. A proto chcete, nebo proto investoři chtějí, generaci 997 a starší. Nicméně řešíme-li Porsche 911 generace 997, pak víme, že se vyrábělo od roku 2005 do roku 2012. V roce 2009 proběhl facelift, nejlépe se pozná podle zadních světel. V nabídce byly zadokolky i vozy s pohonem všech kol, i unikátní řady včetně Turbo, GT3 RS, či GT2 RS, dnes v řádech mnoha milion korun. Tento konkrétní kus generace 997 po faceliftu z roku 2009 je nabízen v servisním a prodejním centru Porška, a je unikátní ve velmi nízkém nájezdu, má najeto pouhých třicetčtyři tisíc kilometrů, jedinečná je i velmi široká výbava, která zahrnuje snad „vše,“ včetně odvětrávaných sedaček či střešního okna. Pod kapotou má plochý šestiválec 3,8 litru s výkonem 385 koní – jde o silnější verzi S, přes automatickou převodovku PDK jde hnací síla na všechna čtyři kola. Vůz byl kompletně zrestaurován, včetně motoru, a jde o invesici „bez investic.“

Ferrari 550 Maranello
Sběratelsky atraktivní Ferrari 550 Maranello s motorem V12 5.5 litru ve spojení s manuální převodovkou, výkon 485 koní a točivý moment 569 Nm, zrychlení 0-100 za 4.4s a max. rychlost 320km/h. Velmi zřídka vídaná barevná kombinace: modrá metalíza Tour de France Blue + interiér čalouněný šedou kůží + koberce v modré barvě. Tento vůz byl jako nový prodán v roce 1998 v Itálii, velmi nízký nájezd. K vozu je kompletní palubní dokumentace, originální ochranná plachta, originální sada nářadí a servisní kniha dokládající servisní historii. V srpnu 2017 proběhla servisní prohlídka při 34 432 km ve specializovaném Ferrari servisu, při níž vůz dostal nové rozvody.

 

21.8.2018 11:40| autor: Filip Rakovan | zdroj: AAA AUTO, Porška

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist