Stáčení tachometrů poškozuje trh i motoristy

Zatímco na Slovensku se snaží stáčení tachometrů zabránit, v České republice debata o této problematice utichla. Upozorňují na to dvě přední společnosti působící na českém trhu.

Ústřední automotoklub a AAA AUTO na společné tiskové konferenci upozornili na skutečnost, že dříve často přetřásaný problém se stáčením počítadel ujeté vzdálenosti u automobilů zcela utichl, aniž by se našlo nějaké řešení. Nepomohl ani loňský nález Nejvyššího soudu ČR, podle něhož lze stočení tachometru považovat za trestný čin, pokud je tím způsobena škoda vyšší než 5000 Kč. To je přitom prakticky ve všech případech.

Ale stáčí se dál a společnosti nabízející tyto služby se tím nijak netají. „Potřebné zařízení lze pořídit na internetu už za přibližně 1500 korun,“ upozorňuje Petr Vomáčka, mluvčí UAMK. Navíc lze doslova za pár korun pořídit modul pro bezdrátové spojení s mobilním telefonem nebo tabletem a software stáhnout zdarma či za poplatek v řádu korun.

Seriózní prodejce ojetých vozů stojí odhalování stočených vozů mnoho energie a nákladů. Automobily je třeba zkoumat fyzicky, analyzovat záznamy v různých databázích, prostřednictvím diagnostiky, ale i kontaktem se servisy. Proces je to zdlouhavý, náročný a nákladný.


„Jako profesionální prodejce chceme být transparentní a nechceme mít problémy s reklamacemi. Kvůli stáčení tachometrů se musíme věnovat i detektivní práci, i tak se ale může stát, že nám nějaký detail unikne a stočení neodhalíme. V takovém případě mohou naši zákazníci uplatnit naší doživotní garanci legálního původu vozu a dostanou své peníze zpět,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO.

Stáčení ale nečiní potíže jen autobazarům, manipulace s tachometry má vliv i na servis vozu. „Úprava údaje o ujeté vzdálenosti může mít vážný dopad na technický stav automobilu, vždyť třeba rozvodový řemen má jasně předepsaný interval výměny, a pokud se nedodrží, může dojít ke značnému poškození motoru. Jenže jak má nový majitel ojetého vozidla poznat, že se blíží interval výměny rozvodů, když počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje nižší nájezd? Škoda pak může být opravdu veliká,“ varuje zástupce UAMK, společnosti poskytující služby motoristům v nouzi.

V současné době se policii a soudům v České republice těžko prokazuje záměr způsobit stočením počítadla ujeté vzdálenosti podvod. Na Slovensku ale v těchto dnech projednávají zákon, který by mohl pomoci a podobnou úpravu by jistě uvítali i motoristé a poctivý obchodníci s ojetými vozy u nás.

„Pokud zákon projde, bude moci Slovenská obchodní inspekce ukládat pokuty ve výši 5000 až 50 000 Eur nejen za manipulaci s tachometrem, ale i za nabízení těchto služeb a prodej souvisejícího hardwarového a softwarového vybavení. STK by navíc měly mít povinnost zaznamenat podezření na manipulaci s tachometrem do společného informačního systému. Byli bychom rádi, pokud by stejný přístup zvolila i Česká republika a další státy v regionu,“ říká Petr Vaněček.

Zástupce AAA AUTO také vyčíslil průměrnou škodu, která vzniká stočením vozu a to na příkladu dieselové Škody Octavia z roku 2010 při stočení z 250 000 km na 100 000. Podle Vaněčka tak může vzniknout škoda přibližně 40 000 korun, což je vzhledem k ceně tohoto ojetého automobilu značná částka.

Důležité je také říci, že pryč jsou časy, kdy se stáčelo o 100 000 km. Dnes není 300 000 žádná míra. Podvodníkům nahrávají kvalitní materiály ve vozidlech, na nichž se tolik neprojevuje opotřebení, ale i snadná dostupnost nejexponovanějších dílů interiéru. Ty podvodníci při stáčení nezřídka mění, aby budoucí majitel nepoznal, že s vozem není něco jak má.

„Jedná se o volant, gumové krytky pedálů nebo hlavici řadicí páky. Ale podvodníci dnes mění i další díly interiéru, pokud jsou dobře dostupné a skryjí tak manipulaci s tachometrem,“ varuje zástupce AAA AUTO a dodává: „Největší riziko je u vozidel dovezených ze zahraničí, kdy často dochází k manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti ještě před první STK v České republice. Takový podvod se jen těžko odhaluje.“

Společná tisková konference UAMK a AAA AUTO je po delší době impulsem k řešení této problematiky, o níž se přestalo mluvit, ale přitom připravuje o peníze každého, kdo si vůz se stočeným počítadlem ujeté vzdálenosti pořídí. Navýšení kupní ceny je přitom jen začátek. Výrazně vyšší kilometrový proběh znamená i větší opotřebení vozidla, s nímž jdou ruku v ruce vyšší náklady na údržbu.

16.10.2015 9:45| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist