SSC Tuatara: Příští noční můra Bugatti

Ultimate Aero nebylo lepší než Veyron, jen rychlejší. Stačilo to. Nyní SSC chystá nové auto - hezčí a s 1350 koni také silnější. Konečně známe jeho jméno.

Že Američané od Shelby Supercars (SSC) chystají nový supersport, je informace stejně stará jako jejich zápas s Bugatti Veyron. Viděli jsme už i fotky, jen jsme neznali jméno auta. Nové kladivo na veyrony si říká Tuatara – vyslovujte jako „Twu-tar-ah“ píše se ve zprávě. Českou výslovnost SSC neuvádí, zkuste třeba „tutara“.

Na videu najdete komentář tvůrců auta, bohužel zatím jen v angličtině. Protože fotky stroje z pera Jasona Castrioty jsme viděli už dřív, jedinou skutečně novou informací je jméno Tuatara. Pokud vám jméno Castriota nic neříká, mladý designér pracoval na mnoha známých autech poslední doby od několika koneceptů Saabu po Ferrari P4/5 nebo koncept Maserati Birdcage. Monokok Tuatary je karbonový, deformační zóny však u SSC udělali z hliníku. Zajímavostí jsou jednodílná karbonová kola.Na stránkách SSC najdete galerii auta, stejně jako některé technické specifikace. Tuatara dostane vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC a objemem sedm litrů. Samozřejmostí jsou dvě velká turbodmychadla, díky nimž vyšplhá výkon motoru ke čtrnácti stovkám koní (SSC udává předběžně 1350 bhp, což je 1369 PS). Výkon poputuje na zadni kola přes sedmistupňový manuál, spojka bude třílamelová s keramickým obložením. Za příplatek zákazníci dostanou robotizovanou sekvenci.

Pokud byste chtěli pátrat po původu slova Tuatara, pochází z Nového Zélandu. V jazyce Maorů označuje ještěrku, která drží jedno zvláštní prvenství. Její dědičná informace se vyvíjí nejrychleji ze všech molekul DNA na planetě Zemi.

Milovníkům historie připomeňme, že první generaci superauta od SSC, Ultimate Aero, se podařilo s nevídanou lehkostí sesadit Bugatti Veyron z trůnu, na který majitelé značky od Volkswagenu šplhali dlouho a pracně. Přestože za delší konec lana dnes opět tahá Bugatti, chodbami jeho sídla na zámku v Molsheimu se dodnes rozléhá skřípání zubů. Ultimate Aero nebylo hezké a podle všeho ani kvalitní, jenže stálo třetinu toho co Veyron a jezdilo rychleji.To bylo pro Bugatti nepříjemnější než se může zdát: Když vystavíte image na tom, že váš superdrahý technický zázrak jezdí jako jediný na světě přes čtyři sta kilometrů v hodině, jen aby vás po deseti letech problematického vývoje předjela banda garážistů s pochybným přibližovadlem, vypadá to hloupě. Veyron se prodával dobře, ale část rozpočtu na projekt Volkswagen předem odepsal s tím, že mu peníze vrátí formou lepší pověsti. Rychlé SSC účinnost investice značně zmenšilo (nikdo však nezpochybňuje velikost úspěchu Bugatti).

Technicky vzato bylo Ultimate Aero pro Bugatti spíš zbytečným problémem. Veyron totiž měl potenciál být lepší a stačilo využít jeho skryté rezervy, zatímco jednoduché Ultimate Aero jelo od počátku na sto procent. Právě proto potřebují lidé od Shelby Supercars k poražení šíleného Veyronu Super Sport nový stroj.

autoweb.cz

20.7.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist