SsangYong Kyron M200 XDi

Modely téhle automobilky mají tak kontroverzní design, že i ten nejmírnější pořád působí, mírně řečeno, velmi nestandardně.

Rozdíly mezi západní a východní kulturou jsou skutečně propastné. O tom, jak moc nedokáží zástupci jedné pochopit mentalitu té druhé, jsem se přesvědčil na tiskové konferenci věnované zatím poslednímu vozu značky SsangYong, terénnímu Kyronu.

V rámci představení modelu totiž padlo, že protože je Kyron určen především pro Evropský trh, nechali se jeho designéři inspirovat evropskou historií – konkrétně středověkem. Proto má masku, symbolizující hledí rytíře a zadní světla ve tvaru štítů, či erbů. Řeknu vám, cítil jsem se za představitele značky i designéry samotné poněkud trapně. Asi stejně, jako se musí cítit Japonci, když k nim přijede evropský turista v tričku potištěném rádoby japonskými znaky, které jsou teď tolik „in“. Ale uznejte – proč by proboha někdo měl chtít auto, inspirované zrovna středověkem?

V každém případě se ale Kyron dá označit za auto plné protikladů. Když odhlédnete od příliš složité, proporčně nevyvážené a červenými „erby“ doražené zádi, design není zas tak špatný a interiér mě svými střídmě moderními tvary vysloveně příjemně překvapil. Jistě, kvalita plastů není světová, ale s tím se u Korejců tak nějak počítá.

Zvenku velké, zevnitř…

Další překvapení se týká velikosti a vnitřního prostoru. Zvenku působí vůz skutečně majestátně a za svou cenu je s délkou 4,6 metru jedním z největších aut, které seženete. Když jsem se ale vyhoupl do místa řidiče, cítil jsem se trochu stísněně. Sedačku jsem měl až v zadní poloze a místa nad hlavou také nebylo mnoho, což by se ovšem mohlo zlepšit ve verzi bez střešního okna. Na druhou stranu – moje téměř dvoumetrová postava má do konfekční velikosti opravdu daleko, takže většina lidí nebude mít na předních sedadlech problémy. Také místa v zavazadlovém prostoru je spousta. V základním uspořádání tam nasypete až 625 litrů tašek s víkendovým nákupem. Největší překvapení ale přišlo, když jsem si po několika dnech testování vlezl na zadní sedačku – tam je totiž naopak místa poskrovnu, zejména v oblasti pro nohy. Raději bych obětoval pár litrů v kufru a umožnil zadním pasažérům trochu větší komfort.

Když už jsme u toho – jízdní komfort. Žádný zázrak to není, co byste také chtěli od žebřinového rámu a tuhé zadní nápravy (i když upevněné na pětiprvkovém závěsu). Auto se v zatáčkách dost naklání, takže musíte zpomalovat. Opětovné nabrání rychlosti má na starosti dvoulitrový turbodiesel původem z Mercedesu, jehož 141 koní a 310 Nm velkému Kyronu stačí jen tak tak. Na stovku se sice dostanete za necelých 13 sekund, ale s příliš kultivovaným zvukovým projevem nepočítejte. Motor je připojený na pětistupňovou převodovku (také s hvězdou ve znaku), na které jsou ale znát léta a nepříliš pečlivá montáž. Páka má dlouhé dráhy a je nepřesná.

V království bahna

Na druhou stranu, když sjedete ze zpevněné silnice, přide vám vhod pevně přiřaditelný pohon předních kol (točivý moment je rozdělován v pevném poměru 50:50), případně mechanická redukční převodovka pro opravdu těžké úseky, nebo pro tahání těžkých přívěsů. Nápravy zvládnou výrazné boční zkřížení, ve výbavě nechybí pomocný systém pro sjíždění kluzkých svahů a chybějící uzávěry diferenciálů supluje alespoň docela chytrý protiprokluzový systém.

Pokud si tedy brousíte zuby na velkou čtyřkolku, ale hodláte s ní jezdit především po silnici, Kyron asi nebude tím pravým. Jestli ale potřebujete tahouna, který umí i v terénu a má velký kufr, není od věci si Kyron vyzkoušet. Se středním stupněm výbavy „Plus“, kterou jsem testoval, totiž dostanete přední a střešní airbagy, šestnáctipalcová kola s macatými pneumatikami, metalízu, mlhovky, elektrická okna, automatickou klimatizaci, dálkové centrální zamykání, automatická světla i stěrače, střešní ližiny i alarm s imobilizérem. To všechno za necelých 785 tisíc Kč. Pokud si vystačíte se základním modelem (který ovšem pořád má klimatizaci a další výbavu) v podnikatelské verzi N1, vyjde vás sdkonce na 651 244 Kč bez DPH.

Jedinou otázkou tedy zůstává, jestli zvládnete ta zadní světla. A ty nevkusné chromo-plastové trojůhelníky ve zpětných zrcátkách.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySsangYong Kyron M200 XDi
0-100 km/h (s)13
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1998 cm3
Zdvihový objem (cm3)1998
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)141 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)310 Nm při 1800 - 2750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)9,9/6,3/7,7 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1929
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 744 980 Kč
26.5.2006 4:35

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist