Srovnání ojetin: Citroën C5, Ford Mondeo, Renault Laguna

Mladé ojeté automobily se těší mezi českými motoristy stále většímu zájmu. Úspora proti novým vozům je zde opravdu citelná. Jenže jaký vybrat?

Velké manažerské či rodinné vozy nepatří na trhu nových aut k nejlevnějším. Řada motoristů si je tak může dovolit až jako ojeté. Najdou se i řidiči, kteří hledají zánovní ojetiny záměrně, protože zde vidí značnou úsporu ve srovnání s pořízením zcela nového automobilu. Přitom by si nový mohli dovolit. Mezi zánovní ojeté automobily patří i tři vozy, které jsme si vybrali na prodejní ploše autocentra Auto ESA. Všechny mají v rodném listě zanesen rok 2009 a pod kapotou turbodiesel do výkonu 100 kW. Takový motor by měl být pro většinu motoristů zcela vyhovující.

Co jsme tedy do srovnávacího testu ojetin vybrali? Své síly změří Citroen C5 poháněný agregátem 2.0 HDi o výkonu rovných 100 kW, Ford Mondeo s motorem 1.8 TDCi/92 kWRenault Laguna poháněný jednotkou 2.0 dCi disponující výkonem 96 kW. První z francouzů má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti 138 000 ujetých kilometrů. Ford zatím podle údajů na palubních přístrojích zdolal shodnou porci km. Nejvíce doposud ujel renault, jehož počítadlo ujeté vzdálenosti hlásá 166 000 ujetých kilometrů.

Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C5 fotogalerie

Vzhledem ke stáří vozů a jejich stavu není nejmenší důvod uváděným nájezdům nevěřit. Na pohled totiž všechny tři automobily vypadají, jako by před chvilkou opustily výrobní linku. Zkrátka nic nenasvědčuje nějakému většímu opotřebení, přestože už mají za sebou slušné porce kilometrů. Jaký je jejich skutečný stav ukáže náš srovnávací test, v jehož průběhu si všechny tři vozy podrobněji představíme. Ještě, než se do toho pustíme, uveďme jejich ceny. Auto ESA požaduje za Citroën C5 264 900 Kč, za Ford Mondeo 244 900 Kč a za Renault Laguna 209 900 Kč.Jak hodnotíme
Vybrané vozy budeme porovnávat v pěti kolech. V každém dostanou přiděleny známky od 1 do 3, které určí jejich pořadí (nejedná se o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Na závěr výsledky jednotlivých automobilů zprůměrujeme, což nám dá jejich konečné pořadí v testu. První dvě části nazvané „Spolehlivost“ a „Bezpečnost“ běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytovaných společnostmi TÜVEuro NCAP. V dalších disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými automobily. Jde tedy o srovnání konkrétních posuzovaných vozidel, nikoli modelových řad obecně.

DOPORUČUJEME: Nejlepší diesely v ojetých autech – jaké to jsou?

Spolehlivost podle TÜV
První disciplína má za úkol prozradit něco o spolehlivosti vozidel. V letošních statistikách TÜV najdeme všechny tři porovnávané automobily, a to v kategorii nejmladších sledovaných vozidel. Kdo čekal všechna auta mezi nadprůměrně spolehlivými, bude zklamán. Nenajdeme je dokonce ani mezi průměrnými vozy. Nejlépe si stojí Renault Laguna, který figuruje na 92. místě ze 132 hodnocených vozidel, za 6,8 % vážných závad. To znamená mezi podprůměrnými vozy. Průměr závad všech hodnocených automobilů ve shodném věku je přitom 6,1 %.

Druhé místo z naší trojice patří Fordu Mondeo, jehož nacházíme na 98. příčce za 7,4 % závažných poruch. Nejhůře ale dopadl Citroën C5, který se nachází až mezi nejporuchovějšími automobily. Konkrétně na 119. pozici ze 132 hodnocených, za rovných 9 % závad. Pořadí po prvním kole je možná pro někoho překvapivé, ale zcela jasné. Nejlépe si vedl renault, těsně následovaný fordem a nejhůře skončil s citelným odstupem citroën.

1. Renault Laguna, 2. Ford Mondeo, 3. Citroën C5Bezpečnost podle Euro NCAP
Vozy Ford Mondeo a Renault Laguna absolvovaly bariérový test Euro NCAP v roce 2007, Citroën C5 o rok později. Automobily přišly na trh ve stejném období, což je ideální pro potřeby porovnání. Jak si tedy vedou po stránce bezpečnosti? Všechny tři vozy získaly za ochranu posádky při nárazu pět hvězdiček, tedy maximální počet. Za ochranu dětí v autosedačkách čtyři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dvě hvězdy z maximálních čtyř. Rozhodnout tedy musejí body.

Při jejich sčítání vychází jako nejslabší Citroën C5, který dostal za ochranu posádky při nárazu 35 bodů a za ochranu dětí v autosedačkách 38 bodů. O trochu lépe si vedl Ford Mondeo, který vybojoval za ochranu posádky taktéž 35 bodů, avšak za ochranu dětí dostal 39 bodů – tedy o jeden více než citroën. Vůbec nejlépe si stojí Renault Laguna, který konkurenty bodovým ziskem výrazněji převyšuje. Ochrana posádky u něj byla hodnocena ziskem 36 bodů a za ochranu dětí přepravovaných v předepsaných autosedačkách si připsal 41 bodů. Díky tomu se Renault Laguna stává vítězem i druhého kola našeho srovnávacího testu ojetin.

1. Renault Laguna, 2. Ford Mondeo, 3. Citroën C5Jízdní komfort
Třetí disciplína přináší porovnání konkrétních testovaných vozidel. Jízdní komfort ovlivňuje hned několik faktorů. Kromě naladění podvozku a samotných sedadel zde hraje důležitou úlohu také prostornost, a zapomenout nesmíme ani na výbavu. Všechny tři automobily jsou velice dobře vybaveny, nechybí jim klimatizace, elektrická výbava, tempomat nebo slušná audiosoustava. Mondeo má navíc dešťový senzor, Laguna se startuje tlačítkem. „Cé-pětka“ má navrch díky částečnému čalounění kůží, parkovacím senzorům, bi-xenonovým světlometům, senzoru deště, elektrickým sedadlům a navigaci.

Potěšilo nás i výrazné boční vedení sedadel v citroënu, stejně tak v renaultu. Přesto jsme při delší jízdě nejvíce ocenili sedačky ve fordu, které sice nemají tak výrazné boční vedení, ale nabídnou lépe tvarované opěradlo v oblasti bederní páteře. U konkurence nám nepomohla ani regulovatelná bederní opěrka. Sedadla mondea nám stále vyhovovala více. V citroënu jsme si našli lepší pohodlí než v renaultu.

Čtěte také: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto?

Podvozky všech testovaných vozidel zajistí opravdu dobré cestovní pohodlí. V tomto směru rozhodně nemůžeme žádnému z vozidel cokoli vytknout. Citroën C5 má určitou výhodu v možnosti nastavení podvozku, avšak ani po vypnutí sportovního režimu nad konkurenty až tak výrazně nevyniká. Z porovnávaných automobilů je na tom ale nejhůře z hlediska prostornosti. Vpředu je totiž i kvůli masivním dveřím poněkud méně místa, navíc vyšší poloha sedačky v její nejnižší pozici činí problémy urostlejším řidičům. Mondeo i Laguna nabídnou na předních sedadlech více prostoru.

V zadní části poskytne citroën o trochu více místa než laguna, avšak na mondeo nestačí. Zcela pak prohrává souboj kufrů, když nabídne objem jen 436 litrů. Ani 450 litrů zavazadlového prostoru v laguně není žádné terno, ale 528 litrů v mondeu je už jiná káva.

Jednoznačně určit vítěze v této disciplíně není snadné. Je nám jasné, že ať už zvolíme jakýkoli z vozů, najde se řada těch, kteří nebudou souhlasit. Citroën má jasně nejrozsáhlejší komfortní výbavu a nastavitelný podvozek schopný poprat se s nerovnostmi, renault těží z dobré prostornosti především na předních sedadlech, ale ani na zadních není situace špatná a ford vyniká nabídkou místa pro posádku i zavazadla nebo povedenými sedadly. Jeho podvozek zajistí posádce potřebné pohodlí a neotravuje velkými náklony karoserie v zatáčkách. Zkrátka z hlediska jízdního komfortu nám přijde mondeo nejpříjemnější.

1. Ford Mondeo, 2. Citroën C5, 3. Renault LagunaZa volantem
První, čeho si motorista všimne po otevření dveří vozu, je palubní deska. Ta se v případě všech automobilů podařila. Narážíme tím jak na design, tak ergonomii ovládacích prvků. Žádné zásadní výtky nemáme. Jen u citroënu si musíte zvyknout na pevný střed volantu. Interiéry testovaných aut potěší kvalitou použitých materiálů. Nejhonosněji působí prostor pro posádku v „cé-pětce“, což je dáno přítomností kůže na čalounění sedadel, ale i displejem navigace, jíž má citroën jako jediný z testovaných vozů.

Z hlediska jízdních vlastností ale tento francouz neohromí. Nelze si nevšimnout značného náklonu karoserie v zatáčkách ani citelné nedotáčivosti. Pohonná jednotka 2.0 HDi o výkonu 100 kW se nám ale zamlouvala. Taktéž turbodiesel 2.0 dCi/96 kW v Renaultu Laguna funguje skutečně dobře. Jízdní vlastnosti Laguny nás ale rozhodně nenadchly. V zatáčkách se brzo dostaví nedotáčivost a řízení zcela postrádá zpětnou vazbu. Působí totiž, jako kdyby byl volant na gumě.

Z hlediska jízdy se nám nejvíce zamlouval Ford Mondeo, jehož podvozek pracuje v zatáčkách i při vyhýbacích manévrech na jedničku. Agregát 1.8 TDCi/92 kW sice nepodává přímo atletické výkony, ale nejde ani o žádného loudu.

1. Ford Mondeo, 2. Citroën C5, 3. Renault LagunaCena, výbava a stav
Hodnocení stavu automobilů je snadné – vypadají jako nové a žádné výraznější opotřebení neodhalila ani testovací jízda. Také výbava automobilů je skutečně dobrá, a to u všech třech vozidel. Rozdíly ale najdeme. Jasně nejvíce nabízí Citroën C5, jehož přednosti z hlediska výbavy jsme už jmenovaly. Ford Mondeo a Renault Laguna jsou na tom podobně. Jen dodejme, že všechna vozidla mají ve výbavě šestici airbagů, litá kola a řadu dalších prvků už vyjmenovaných v kapitole „Jízdní komfort“.

Testované automobily vyjely na silnice v roce 2009. Citroën C5 od té doby urazil 138 000 kilometrů, stejně jako Ford Mondeo. Má však bohatší výbavu a i vyšší cenu 264 900 Kč. Ford přijde o 20 000 Kč méně, tedy 244 900 Kč. Renault Laguna má za sebou 166 000 km a dostal cenovku 209 900 Kč. Z hlediska výbavy a ceny nám přijde nejzajímavější nabídka citroënu. Na druhé místo v tomto kole dáváme po delším váhání renault, který sice urazil o nějaký ten kilometr více, ale stojí o 35 000 korun méně než ford.

1. Citroën C5, 2. Renault Laguna, 3. Ford Mondeo

Verdikt
Citroën C5 získal cenné body především za rozsáhlou výbavu, avšak po stránce prostornosti a spolehlivosti citelně ztrácel. Ford Mondeo předvedl výborné jízdní vlastnosti, nejslabší stránkou se u něj ukázal poměr cena-výbava, i když o výraznou prohru nešlo. Renault Laguna sbíral kladné body v disciplíně „Bezpečnost podle Euro NCAP“, jízdními vlastnostmi ale nepřesvědčil.

Konečné pořadí
1. Ford mondeo 1.8 TDCi, známka 1,8
2. Renault Laguna 2.0 dCi, známka 2,0
3. Citroën C5 2.0 HDi, známka 2,2


Názory redaktorů

Ceny francouzských ojetých vozů jsou obecně velmi lákavé. Citroën má výbornou výbavu a dle mého názoru vypadá skvěle. Renault má proti konkurentům skutečně zajímavou cenovku, jenže po stránce jízdních vlastností na ford ani jeden z francouzských vozů nemá. Kdybych měl vybírat z těchto tří aut, vsadil bych na jízdní vlastnosti Fordu Mondeo – i když například z hlediska antikorozní ochrany za konkurenty značně zaostává.

Dalibor Žák
Všechna tři auta jsou na tom dojmem kvality podobně, takže místo detailů u mne rozhodovalo především to, jak se mi s auty jezdilo. Citroen se sice tváří pohodlně, ale má mizernou ergonomii a špatně se v něm sedí, po delší cestě je nepohodlný. Stejně tak Renault, obě auta působí, jako by vůbec nebyla postavena pro Evropana. Ford Mondeo je na tom nejlépe, hezky se v něm sedí a velmi příjemně se řídí. Působí nejvíc řidičsky, i když je to v této kategorii pravděpodobně jedno. Sice mi jeho motor z testované trojice přišel jako nejhorší, ale právě díky tomu, jak jezdí, u mě vyhrává. Na druhé místo bych pak dal Citroen a Renault bych odsunul až na to poslední. S Lagunou bych chtěl jezdit nejméne.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru Auto ESA.

Milan Jirouš

17.5.2013 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist