Srovnání koncepcí: Downsizing, hybridy a ti normální

33 fotografiíSrovnávací test

Citroën C1 proti Hondě Jazz Hybrid a Fiatu 500 TwinAir. Tři motory roku, jeden z minulého století a dva nové, se potkaly u jedné pumpy. Který je nejúspornější?

Diskuze

27 komentářů

    Ozitech

    este ste mohli zaradit do testu aj renault thalia 1.2 16V spotreba podobna, cena este nizsia

    lu

    jsem rád že C1 vyhrála. je to přesně tak jak píšete. jednoduchý auto, lehký a obyčejnej motor bude vždycky lepší než milion elektroniky, turba a bůh ví čeho všeho. jezdil jsem 3 roky s Peugeot 107, což je to samý auto a ujel s nim 100 tisíc km a bez závažnejch závad a spotřeba nepřesáhla 6l/100 km a to jsem jezdil jak blázen a většinou město a okolí. tohle auto fakt doporučuju !!!

    stunty

    Nevím nevím, zda je hybrid morálním vítězem. Je náročnější na výrobu, jak jste sami řekli, a 100 000 Kč navíc proti ne-hybridní verzi Hondy se vrátí až za nějakých 350 000 km (při udávaném rozdílu ve spotřebě 0,8l), a kdo to s takovým autem najede?

    Ale jinak je hezké, že se pro své čtenáře obětujete a uděláte tak \“nezáživný\“ srovnávací test. Příště chci číst o tom, v jakém francouzském autě průměrný redaktor Autowebu nejdřív zemře nudou 🙂

    TeeJay

    Je mi jasné, že nejnovější trendy v autoprůmyslu nemusí nutně vonět každému, ale tohle mi přijde už malinko účelové.

    Předně – bylo by to docela zajímavé srovnání dvou miniaut s různými koncepcemi, kdyby se zmínila i druhá výhoda downsizingu – v tomto případě o 17 koní (!) a  o 53 (!!!) Nm větší točivý moment a tedy drasticky lepší jízdní dynamika, jakási prodleva, neprodleva. Rozdíl 0,4 ve spotřebě se vám zdá neadekvátní?

    A zařazení do srovná ne o kategorii, ale o dvě většího hybridního auta (miniMPV), to už vyžaduje od čtenáře silný žaludek. Protože \“hurá, malá slabá plechovka s litrovým tříválcem žere stejně, jako o dvě třídy větší, de facto rodinný vůz, jenž má současně lepší akceleraci a pružnost.\“ Objev hodný fundovaného webu o autech!

    Prozradím vám tajemství – když vezmete do testu vítěze tohoto srovnávacího testu a srovnáte s jiným downsizovaným autem – Superbem 1.4 TSI, vaše C1 také vyhraje. A velmi pravděpodobně vyhraje i nad Toyotou Prius a nad Lexusem LS600h jakbysmet. Z toho plyne jasný resultát – všichni bychom měli, abychom ušetřili peněženku i přírodu, jezdit v miniautech s litrovým tříválcem. A když se do něj náhodou nevejdeme, Tak si koupíme dvě…

    Jirryk

    Jak jsi k tomuto objevu dospěl? Koukám do ceníku a vidím Jazz 1.4 CVT za 409 000 a Jazz Hybrid ve stejné výbavě Comfort za 429 000. Rozdíl dvacet tisíc korun…

    Jak tak vidím ten test, jaký redaktor, takový čtenář. Jeden má za morálního vítěze tříválcový střep, druhý srovnává Jazz 1.2 Trend s MT s 1.4 Hybrid Comfort.

    Je to krásné, když se takhle jeden pro druhého obětujete.

    Jirryk

    Dobře řečeno…

    Jirryk

    Ještě přemýšlím, že to vlastně mohl být docela zajímavý test, kdyby se jednalo o auta +-stejného segmentu. Třeba k tomu Jazzu taková Fabia 1.2 TSI a třeba Corsa 1.4, popřípadě Meriva. Takhle se asi redakce obětovala úplně zbytečně, menluvě o tom, co emisí mohli ušetřit, kdyby nikam nejeli. 🙂

    stunty

    No a s čím jiným než 1.2 chcete ten hybrid srovnávat? Motory 1.3 jsou mnohem silnější než hybrid, proto jsem vzal ten výkonově nejblíž.

    olso

    Videl som test na SMEcku a celkom o tej 500 hovoril s nadsenim. Nepresvedcil spotrebou, ale inak parada…

    TeeJay

    Je mi jasné, že nejnovější trendy v autoprůmyslu nemusí nutně vonět každému, ale tohle mi přijde už malinko účelové.

    Předně – bylo by to docela zajímavé srovnání dvou miniaut s různými koncepcemi, kdyby se zmínila i druhá výhoda downsizingu – v tomto případě o 17 koní (!) a  o 53 (!!!) Nm větší točivý moment a tedy drasticky lepší jízdní dynamika, jakási prodleva, neprodleva. Rozdíl 0,4 ve spotřebě se vám zdá neadekvátní?

    A zařazení do srovná ne o kategorii, ale o dvě většího hybridního auta (miniMPV), to už vyžaduje od čtenáře silný žaludek. Protože \“hurá, malá slabá plechovka s litrovým tříválcem žere stejně, jako o dvě třídy větší, de facto rodinný vůz, jenž má současně lepší akceleraci a pružnost.\“ Objev hodný fundovaného webu o autech!

    Prozradím vám tajemství – když vezmete do testu vítěze tohoto srovnávacího testu a srovnáte s jiným downsizovaným autem – Superbem 1.4 TSI, vaše C1 také vyhraje. A velmi pravděpodobně vyhraje i nad Toyotou Prius a nad Lexusem LS600h jakbysmet. Z toho plyne jasný resultát – všichni bychom měli, abychom ušetřili peněženku i přírodu, jezdit v miniautech s litrovým tříválcem. A když se do něj náhodou nevejdeme, Tak si koupíme dvě…

    TeeJay

    Hybrid má stejný motor 1.3, jen s poníženým výkonem. Ten je sice i menší, než u 1.2, ale zase má v nízkých a středních otáčkách 78 Nm od elektromotoru navíc. A to je obrovský rozdíl, zatímco u 1.2 je pružné zrychlení zoufalost, Hybrid upaluje pěkně zčerstva. 🙂

    TeeJay

    Ano, potenciál by tam byl. 😉

    kodl2008

    Nechtěl bych se pánů novinářů nějak dotknout, ale opravdu museli jezdit jako \“čuňata\“. C1 vlastním a není problém s uvedeným vozidlem jezdit okolo 4 litrů.

    Michal

    Podle mně je to trošku jinak. TwinAir je možná vcelku zajímavý motor, jenže test opět dokazuje, že downsizing moc nefunguje, budeme-li se bavit o ekonomice provozu. Pod zátěží mají downsizované motory takřka stejnou spotřebu jako klasické atmosféry, takže ekon. výhoda padá. Jistě, pro někoho je svist turba návykový a nakonec proč ne, každý jsme jiný.

    Samozřejmě, z pohledu velikosti aut, bylo chybou do testu Jazz brát, ale tento test nebyl o \“praktičnosti\“ jednotlivých modelů, nýbrž o tom, který pohon je nejúspornější a tam si Jazz nevedl vůbec špatně. Podle mně test prokázal jedno, pokud se nezvyšuje hmotnost aut, (což prokazuje např. C1 uvedená v testu), nebo Mazda 2, není nutné \“dopovat\“ výkon vozu turbodmychadly. U dieselů turbo samozřejmě potřeba je, ale to jsou svým naturelem zcela jiné motory než benziny, (ale o těch vlastně vůbec nebyla řeč), to jen aby mně někdo neoznačil za fanatického odpůrce přeplňování-).

    Co jsem zatím četl tak jediné downsizované turbobenziny které přesvědčují, že by downsizing mohl dáv

    dávat smysl jsou EcoBoosty od Fordu, i když pravda, ještě jsem žádný nevyzkoušel, tak nevím.

    Honza Zapletal

    Fiat měl prostě za stejných podmínek při stejné průměrné rychlosti vyšší spotřebu, proč do toho plést dynamiku? Která mnohem lepší nebude, protože Fiat neodolal nasadit extra dlouhé převody. Smutný fakt je, že reálnou spotřebu a použitelnost v provozu dnes výrobci zohledňují mnohem méně než číslo, které vyleze při normovaném měření spotřeby na válcové brzdě. Za 5,8 litrů dokážu jezdit ve svém obstarožním hothatchi, který by ten fiátek dynamicky rozsekal.

    Martin Plaštiak, autoweb.cz

    Jak jsem psal, nejeli jsme nijak zvlášť úsporně, nesnažili jsme se šetřit. Velká část (necelá třetina) trasy vedla po dálnici, kde jsme poctivě drželi sto třicet kilometrů v hodině, a téměř polovina po točitých okreskách kolem Berounky, jejichž výškový profil je přinejmenším divoký. Pravda, nejeli jsme padesát, ale ani tady jsme neporušili předpisy. Jestli to je \“jako čuně\“, neumím posoudit.

    C1 zatím není stoprocentně zajetá (ani Fiat a Honda nebyly) a za normálních okolností žere něco mezi pěti a šesti litry na sto kilometrů (při rychlých přesunech mezi Prahou a Chomutovem spíš těch šest, ale to se motor málokdy dostane pod tři tisíce otáček, v Praze spíš k pěti). Věřím, že při cestách po rovině sedmdesátkou by byla spotřeba nižší, stejně jako při důslednějším dodržování zásad úsporné jízdy, ale rovné čtyři litry? To vám nevěřím, možná tak 4,5 (což je v této situaci značný rozdíl).

    Honza Zapletal

    Když se dívám na video zrychlení Fiatu se záběrem na tachometr, tak zas tak dlouhé převody jak mi vyznělo podle Autocaru (http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsOnTheRoad/Fiat-500-0.9-Twin-Air-UK/254273/) nemá. Ale i tak to jede úplně stejně jako Citroen C1, tak nevím, kde je chyba, asi ve váze 🙂

    Honza Zapletal

    Jen pro pořádek – C1 mělo aktuální verzi motoru, splňující Euro 5?

    Andrew

    \“Pod zátěží mají downsizované motory takřka stejnou spotřebu jako klasické atmosféry, takže ekon. výhoda padá.\“

    To není pravda, downsizované motory mají pod zátěží větší spotřebu jež klasické atmosféry. Pod plným plynem ti turbo vytvoří v nádrži vír. Nicméně žároveň tento příspěvěk poukazuje na naprosté nepochopení downsizingu. Ten těží z toho, že díky vysokému točivému momentu v nízkých otáčkách není potřeba, aby motor většinu času pracoval pod zátěží. A pokud není zatížený, tak je naopak výrazně úspornější než klasické atmosféry. Ve své podstatě se tedy nehodí pro řidiče, kteří si s motorem rádi \“hrají\“ a jezdí \“dynamicky\“ (ironicky myšleno brzda-plyn). Jeho největší výhody se projeví až při důchodcovském stylu jízdy nebo alespoň při jízdě, kdy člověk příliš nespěchá a hlavně předvídá. Proto redakce jezdí s fabií 1.2 TSI za 7 litrů (zhruba shodně jako jezdívala stará 1.6 MPI) a já s těžším golfem se stejným motorem za 5 litrů. Downsizing není pro každého, ale tím se marketingová oddělení pochopitelně moc nechlubí. Čísla normované spotřeby na zákazníky fungují líp.

    Andrew

    Za 4.5 jsem jel i dálkovou trasu Pardubice-Brno ve svém Golfu 1.2 TSI 77 kW. Nevím proč by to menší auto s menším motorem nemohlo zvádnout lépe. Pro doplnění, jel jsem sám v létě, dodržoval jsem předpisy (tzn 50/90) a opravdu jsem se snažil jet na spotřebu. Trasu také dobře znám, takže vím, kdy je vhodné sundat nohu z plynu, abych u další cedule nemusel brzdit. Čili možné to je, ale normální jízda to teda nebyla. Hádám, že se mi cestou podařilo přimět k nechápavému kroucení hlavou hodně okolních řidičů (což je asi spíše smutná vizitka našich návyků a praxe na silnicích).

    Tycoon

    … čím více je daný model \“eko\“, tím více se líší realita normované a reálné spotřeby. Škoda, že do testu nepřidali pro porovnání nějakého \“neekologického žrouta\“, který by v reálném provozu spotřeboval jen o pár deci více než dvouválec Fiatu.

    Trejsíč

    Tak jsme si přečetl tento článek a nejsem ani moc překvapen. Vadí mi to, že strochu srovnávají jablka a hrušky. Velice hezký test a myslím že objektivní naměřené hodnoty mluví za vše byl publikován v časopise Svět motorů minulý týden. Tam se porovnávalo porovnatelné – Auris Hybrid, Golf 1,4 TSI a Mazda 3 1,6 diesel. Hádejte jak to v oblasti spotřeby dopadlo? Světe div se, vyhrál Hybrid a to dokonce nad dieselem. Hezký test je také zde :http://auto.sme.sk/c/6210531/test-hybridny-auris-v-realnej-praxi-doplnene-video.html
    Hezký den všem …

    ..

    Se skoro deset let starým dvoulitrovým BMW o váze cca 1400kg pojedu klidnou jízdou po okreskách taky tak zhruba za 5,5-6l, ale s tím rozdílem, že když na to šlápnu, tak se něco začne dít, narozdíl od těhle plechovek. Pokud je tohle pokrok, tak děkuju nechci. Asi začnu chodit pěšky.

    markus

    Příště by to chtělo s sebou vzít standardní benzínové kombi, aby jelo stejným stylem jako mini auta, něco s 1.6 nebo 1.4 turbo benzínem, prostě něco za cenu hybridního Jazzu.
    Podle mě by stačilo napsat výzvu, jestli by se zúčastnil čtenář s typem vozu zmíněným výše, aby jste to nemuseli shánět.

    Kuban

    Já se bohužel přikláním k 500… Mám italská vozidla hodně v lásce, ale né tak abych si zbytečně něco nalhával, ovšem veškeré neduhy motoru se dají docela solidně eliminovat jezdeckou přizpůsobivostí… Střední čechy nejsou žádný zázrak pro testy spotřeby a s Fiatkem to jde dynamicky opravdu za dosti méně… Jsem i přesvědčen, že kdyby jste jeli v jiné kombinaci, doměřili by jste se jiných čísel. Tím že se skupina jezdců střídá zároveň bohužel neeliminuje dané konkrétní situace, úsek kopcovitým terénem tak bohužel jede vždy a jen jeden řidič v jednom autě… To jsou mé zkušenosti z testů 😉 A vím že tam jde už opravdu o velké vnášení chyb….

    Ale zpátky, odezva motoru Fiatku je tragická, tak jak tomu u maloobjemů s velkým turbem bývá…. Lékem na tom je vůz držet těsně pod nejvyším plnícím tlakem a bezpečné úseky jet raději s rozvahou než s potřebou mít okamžitě plný plyn… Každopádně je to o sympatiích, kdy prostě foukané motory jsou pro řidiče výzvou a dle mého jsou mnohem zábavnější a zajímavější… Svým traktorovým projevem je bezesporu i z této stránky zajímavý…. Na ploché odezvy a bezcharakterní projevy máme času dost, elektromotory se blíží a do té doby si chci užít s nějakým divočákem 😀

    bohužel s C1 zatím zkušenost nemám..

    Kuban

    Protože vozy zbytečně moc přetáčejí…. Automobilky dneska tlačí své jednotky do poměrně kontroversních nízkootačkových tahových křivek. Kdy hlavně automaty krásně ukazují, že ve městě prostě více jak 3tisíce otáček opravdu netřeba, za to drkotat to kolem volnoběžných otáček je prostě realita, to redaktoři vždy musí pořádně oprasit, přesně jak uvedl pán výše, že v Praze prostě těch 5tisíc a víc je nutných…. V životě sem to nepotřeboval ani s felicii, antož tak s takovým žihadlem jako Fiat 500…..

    I redakce holt neumí jezdit… :-)¨
    provozní otáčky jsou odtud potud, u foukaných vozů je tam kde to plní nejvíc, to znamená od 2000-3500, víc u fiatku netřeba, lepší je včas přeřadit a nechat zase vůz tahat odspoda když na to má díky foukání dostatek síly… Dynamiku to sníži o desetinu sekundy + rychlost řazení na úkor dvojnásobné úspory paliva….

    jsou prostě testy a testy a každému volovi je jasné, že test spotřeby je lehce podplatitelný… Když mám zajet špatné číslo, stačí provést jen jeden dva prudké rozjezdy navíc a je to tam 😉 Hle a máme ze zeleného vozu nejhoršího žrouta -… realita…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist