Srovnání: C5 2.0 HDI vs Mondeo 2.0 TDCi vs Passat 1.9 TDI

O prostorná rodinná kombi s turbodieselem pod kapotou je mezi motoristy dlouhodobě velký zájem. Proto jsme proti sobě postavili tři nejvyhledávanější.

Vyrazili jsme do autobazaru pátrat po kombíku s turbodieselem ve věku deset let. Zajímalo nás nejen, za kolik se dá takový vůz pořídit, ale i v jakém bude stavu. V nabídce pražské pobočky AAA AUTO jsme našli tři takové.

Jako první nám padl do oka Citroën C5 s dvoulitrovým motorem HDi o výkonu 80 kW (109 k). Jistě, pověst starších citroënů není vůbec dobrá, ale nabízejí se za opravdu zajímavé ceny, což je s přihlédnutím k užitné hodnotě v očích mnohých motoristů favorizuje. Námi vyhlédnutý vůz má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti 150 000 kilometrů a autobazar si jej cení na 99 999 Kč.

Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C5 fotogalerie

„O francouzských autech koluje mezi lidmi mnoho klišé a pověr. Jenže zpravidla vždycky záleží na tom, jak se k autu chová jeho majitel. Proto můžete vidět funkční a udržovaný desetiletý Citroen a například stejně starou Toyotu již po smrti. Vždy záleží na přístupu bývalého majitele.“ Dalibor Žák

Druhým vozem, který jsme na prodejní ploše potkali, je Volkswagen Passat poháněný oblíbeným motorem 1.9 TDI. Motor disponuje výkonem 96 kW (130 k), což je i pro velké kombi dost. Na našem trhu má tolik oblíbený model vyšší cenu. Za automobil s 285 000 ujetými kilometry dle palubních přístrojů chce prodejce 109 999 Kč.

Třetí vozidlo se nám dlouho nedařilo najít. Široká nabídka srovnatelných ojetin z roku 2002 čítala několik passatů i citroenů, nalezli jsme i pár benzinových vozidel dané třídy. Nakonec v našem hledáčku uvízl Ford Mondeo s motorem 2.0 TDCI, jehož karoserii už poznamenala koroze (na spodním lemu zadních bočních dveří). To vysvětluje cenu vozu 59 999 Kč. Počítadlo ujeté vzdálenosti hlásá 288 000 km.

Výběr vozidel je tedy u konce. Proti sobě se postaví tři dieselové kombíky z roku 2002, rozdílného stavu i ceny. Praktické rodinné automobily budeme posuzovat v několika disciplínách.

Jak hodnotíme
Automobily změří síly v pěti kolech. V každém dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Ty vyjadřují jejich pořadí v dané disciplíně (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každém kole). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím dojdeme ke konečnému pořadí. Disciplíny SpolehlivostBezpečnost se hodnotí na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜVEuro NCAP. V ostatních kolech rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními automobily při testování.Spolehlivost podle TÜV
Ve statistikách spolehlivosti sítě německých technických stanic TÜV figurují všechny tři testované modely. Najdeme je ve věkových skupinách automobilů starých 6-7 a 8-9 let. Kdo by čekal jednoznačný výsledek, bude překvapen. Pořadí aut se totiž výrazně mění.

Mezi mladšími vozy ve věku 6-7 let si nejlépe stojí Volkswagen Passat, který obsadil 42. místo ze 104 hodnocených vozidel s výsledkem 15,4 % vážných poruch (průměr všech je v dané věkové skupině 17,5 %). Druhé místo z testovaných aut patří Fordu Mondeo (54. místo, 17 % závad) a Citroën C5 fuguruje na 58. příčce za 17,6 % závad. Jediný Passat se řadí k lehce nadprůměrným vozům, Mondeo i C5 už patří k průměru. To však platí pro automobily staré 6-7 let. Mezi vozy ve věku 8-9 let je totiž situace zcela jiná!

Bude vás zajímat: Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost!

Citroën C5 zde totiž najdeme na vynikající 17. pozici za 17,9 % poruch z 85 hodnocených aut (průměr všech 22,2 %). Tento výsledek francouzský automobil těsně řadí mezi nejspolehlivější vozidla daného věku. Passat a Mondeo najdeme shodně na 39. pozici, o níž se dělí (21,7 % vážných poruch). Tento výsledek je řadí k průměrně spolehlivým automobilům. Nemusí se nám to líbit a můžeme mít na věc vlastní názor, ale žebříčky spolehlivosti TÜV jsou jasné. „Cé-pětka“ dopadla jednou nejhůř z trojice testovaných vozů, podruhé nejlépe.

Avšak pokud její umístění zprůměrujeme, vyjde nám, že ze tří testovaných aut ji v první disciplíně právem náleží druhé místo. Dvakrát druhé Mondeo mělo na C5 malý náskok v podobě čtyř míst v žebříčku vozů ve věku 6-7 let a velkou ztrátu mezi staršími automobily. Passat dokázal soupeře jednou porazit a následně dosáhl na stejný výsledek jako vůz s modrým oválem ve znaku.

Pro úplnost dodejme, že ve věkové skupině 3-4 roky starých aut popisovaná generace VW Passat nefiguruje (je zde uveden nástupce). Další dvě auta zde ale najdeme. Ford Mondeo mezi nadprůměrně spolehlivými a C5 mezi největšími průšviháři. Ani to nám ale v určení pořadí vozů nepomohlo. Situace je tak zapeklitá, že jsme se nakonec rozhodli v první disciplíně vítěze neurčovat a vyhlásit plichtu. Úplně jednoduchá situace přitom nenastala ani v dalším kole.

Bezpečnost podle Euro NCAP

Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvovala všechna popisovaná vozidla v roce 2001. U Mondea a Passatu byla bezpečnost při čelním nárazu hodnocena čtyřmi hvězdami z pěti možných a přídělem 28 bodů. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobily připsaly 13 bodů (2 hvězdičky).

Model C5 si vedl lépe, když ve stejné disciplíně vybojoval 16 bodů, což ale stačilo taktéž jen na dvě hvězdičky. Taktéž v hodnocení bezpečnosti při čelním střetu vybojoval stejně jako soupeři čtyři hvězdy z maximálních pěti možných. Přídělem 30 bodů ale získal převahu a právem v tomto kole zvítězil.

1. Citroën C5, 2-3 Ford Mondeo, Volkswagen PassatJízdní komfort
Hned na úvod další disciplíny je třeba zdůraznit, že ani jeden z testovaných vozů není nepohodlný. Všechny tři automobily sází na příjemné odpružení a dostatek místa pro posádku. Přesto některé rozdíly najdeme. Ale berme to pěkně popořadě. Pohledy většiny motoristů směřují po otevření dveří vozu nejprve na palubní desku. Pokud máme tuto část automobilu opravdu krátce zhodnotit, bude to vypadat asi takto: C5 – nejnižší kvalita plastů, Mondeo – pohledná, Passat – okoukaná. To jsou slova, která nás napadnou jako první.

Nechme teď stranou design, protože co se líbí jednomu, druhému padnout do oka nemusí. Pozastavme se jen u několika „detailů“. V první řadě musíme zmínit plast použitý v citroënu. U „cé-pětek“ se totiž nezřídka stává, že palubní deska před spolujezdcem dozná určitých změn – nejspíš vlivem slunečního záření. Narážíme tím na fakt, že dochází k vyrýsování krytu airbagu, respektive míst, kde je plast zespodu zeslabený, aby se v případě vystřelení airbagu kryt odtrhl. Moc dobře to nevypadá. U testovaného auta se tyto linky pomalu začínají objevovat.

DOPORUČUJEME: Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto

U fordu i volkswagenu nám přijdou použité plasty kvalitnější, i když některé neměkčené části nás zrovna neuchvátily. Další, čeho si člověk všimne, jsou sedadla. Po usazení za volant zjistíte první rozdíly: v C5 jsou měkká, v mondeu a passatu citelně tužší, avšak velice pohodlná. Úplně nejvíce se nám zamlouvaly sedačky v passatu, i když i v mondeu se sedělo velice pohodlně. Naopak měkká sedadla v „cé-pětce“ nás nijak neuchvátila a při delší jízdě jsme zde postrádali lepší oporu těla.

Pokud jde o nabídku místa, těsno nebude nikomu a to ani na zadních sedadlech, kde najdou pohodlí i skuteční dlouháni. To platí pro všechny tři vozy. Spokojeni budou i stěhovavý řidiči vyhledávající vozy s velkým zavazadelníkem – zejména, pokud zvolí francouzského zástupce. C5 Break totiž disponuje nákladovým prostorem o objemu 565 litrů, zatímco Mondeo přepraví 540 litrů. Nejméně odveze v základním uspořádání Passat, jehož objem zavazadelníku činí 495 litrů. Přesto nám přijde tato hodnota zcela dostačující.

Sledujte: Videotest ojetého Fordu Mondeo

Pokud jde o žehlení nerovností, tak v tomto směru je jasným favoritem „cé-pětka“ s jejím hydropneumatickým podvozkem, který nějaká ta nerovnost nerozhází. Také další dva vozy tlumí výmoly dobře. O něco komfortnější nám ale přišel passat než mondeo. Ani v něm si ale nebylo na co naříkat. Zkrátka, jak padlo na úvod této disciplíny: rozdíly najdete, pohodlí ale zajistí všechna auta z naší trojice. Celkově hodnotíme jízdní komfort jako nejlepší u citroënu, i když sedadla nebyla zrovna náš šálek kávy. Ta nás naopak velice potěšila ve volkswagenu, ale ani ve fordu jsme si neměli na co naříkat.

1. Citroën C5, 2. Volkswagen Passat, 3. Ford MondeoZa volantem
Také další kolo začneme trochu ze široka. Žádný z vozů není líný, nadměrně hlučný nebo žíznivý. Použité turbodiesely mají dostatek výkonu ve všech situacích, ale hodnocení jízdy není jen o motorech. Důležitou úlohu hraje i řízení, řazení, brzdy a samozřejmě podvozek.

Citroën C5 pohání agregát 2.0 HDi o výkonu 80 kW (109 k). Jde tedy o vůz s nejslabší pohonnou jednotkou z testovaných. Přesto si a velkým kombíkem dobře poradí. Konkurenční motory ale tento agregát předčí. Turbodiesel 2.0 TDCi/96 kW ve Fordu Mondeo je živější a totéž platí pro motor 1.9 TDI/96 kW ve Volkswagenu Passat. „Té-dé-íčko“ navíc zaujme nejnižší spotřebou, i když jeho běh není tak kultivovaný jako u pohonných jednotek soupeřů.

Nepřehlédněte: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory

Volkswagen těží také z nejpřesnějšího řazení a řízení. Ford se mu dost blíží, ale citroën citelně zaostává. Také jízdní vlastnosti v zatáčkách vykazuje Francouz z těchto vozidel nejslabší. Naopak německé automobily jsou při vyhýbacích manévrech nebo rychlé jízdě po klikatých okreskách jistější.

1. Volkswagen Passat, 2. Ford Mondeo, 3. Citroën C5Cena, výbava a stav
Výčet výbav začněme informací, že všechny vozy disponují osmi airbagy, klimatizací a ABS. Mají také centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek či autorádio s přehrávačem CD. Výhodou citroënu je závěsné zařízení, mondeo zase disponuje parkovacím asistentem, vyhříváním sedadel a mlhovkami. Passat má navíc stabilizační systém či tempomat.

Z hlediska stavu je na tom nejlépe právě volkswagen, jehož podvozek nevykazuje žádné vůle a karoserie se zdá být zcela zdravá. Citroën má na předním pravém blatníku malou promáčklinu, jinak jsme žádný další problém nezpozorovali. Technicky zdravý Ford trápí koroze, kterou lze pozorovat především na spodním lemu bočních dveří. To je jistě jedním z důvodů nízké ceny mondea, za nějž autobazar požaduje 59 999 Kč. Najeto má 288 000 km. Pod 100 000 korun přijde i C5, konkrétně 99 999 Kč (najeto 150 000 km). Nejdražší je dle očekávání passat s 285 000 ujetými kilometry. Dostal totiž cenovku s cifrou 109 999 Kč.

Přečtěte si: 10 rad, jak nenaletět v autobazaru

Z hlediska ceny, výbavy a stavu nám ale přijde nejzajímavější Francouz, který podle palubních přístrojů ujel méně než konkurenti. Passat zaujme bohatou výbavou i výborným stavem, kterým předčí opravdu dobře vybavené Mondeo.

1. Citroën C5, 2. Volkswagen Passat, 3. Ford Mondeo

Verdikt
Než se začnete rozčilovat nad výsledky, je třeba vzít v potaz, že se jedná o hodnocení konkrétních testovaných aut. V případě jiných vozidel může být hodnocení odlišné, a to i když půjde o stejné modely. Ford Mondeo v tomto srovnání ojetin na soupeře nestačil. Důvodem byla především koroze karoserie a vysoký nájezd kilometrů. To sice snížilo jeho cenu, ale ani tak nejde o nějaké plus. Volkswagen Passat nedosáhl na vítězství především kvůli ceně. Citroën C5 výrazně bodoval bezpečností, komfortem i příznivou cenou.

Konečné pořadí:

1. Citroën C5, známka 1,5
2. Volkswagen Passat, známka 1,7
3. Ford Mondeo, známka 2,6


Názory redaktorů
Milan Jirouš:
„Mám vybírat z těchto tří testovaných vozidel? Pak raději připlatit za passat, než investoval do „cé-pětky“ s jejíž spolehlivostí mám díky testovacím novým i ojetým vozům své zkušenosti. Škoda, že zde elektronika kolikrát žije vlastním životem. Mondeo se mi líbí, vzhledem i jízdními vlastnostmi. Spolehlivost těchto starších dieselů ale není nejlepší a především: fordy v porovnání s vozy jiných značek daleko víc reznou a to je v zemi, kde se každou zimu vyplácají tuny soli, opravdu problém.“

Dalibor Žák:
„Nepřijde mi, že by byl zrovna Citroen nejpohodlnější, protože má typicky vyměklé francouzské sedačky. Jenže co naplat, ze zmíněných aut byl v asi nejlepší kondici, Mondeo (ač řidičsky v pořádku) rezlo jako stará kolejnice. Vybrat si je těžké, kilometrům u těchto aut vůbec neveřím. Vážně nevím, ale Citroen prostě nechci – nelíbí se mi, jak jezdí. Takže Passat? Vylučovací metodou tedy padne hlas pro něj. Upřímně bych ale raději koupil něco úplně jiného a s atmosférickým benzínovým motorem.“

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

Milan Jirouš

30.8.2012 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist