srotovne-ma-zelenou.jpg

Šrotovné má zelenou

Zajímavosti o autech

Sněmovna schválila balíček protikrizových opatření včetně šrotovného.

Diskuze

41 komentářů

    Peter Zajic

    Řekl bych, že autorovi článku nepřísluší cpát okolí svůj politický názor (to že souhlasím je úplně irelevantní). Troška nezaujatosti by prospěla. Nemluvě o tom, jak fundovaně dotyčný mluví o dopadech šrotovného na ekonomickou situaci.

    Kvalita autowebu jde někam, kde začínám uvažovat o tom, zda má cenu se sem ještě vůbec vracet. Informace o tom, která strana politického spektra je větší tlupa ignorantů se dočtu všude.

    stunty

    Čtenář musí tyhle řádky přehlížet, pak se i něco dozví.

    Tomas

    Mne se ten nazor libi…A Vubec mi to nevadi,protoze to je v samostatnem clnaku,kdyby to bylo v recenzi na novou 911 bylo by to horsi.

    JonnY

    Peter Zajic : nanestasie mate pravdu. jedine co ma tu drzi su videa.

    mozno by nebolo od veci v clanku aj trocha spomenut druhu stranu mince. predsalen je fabia z hladiska bezpecnosti ci emisii (naozajstnych emisii, nie co2) niekde uplne inde nez skoda 120.

    a (ked to trocha prezeniem) zadlzena a ziva rodina je na tom trocha lepsie nez nezadlzena po buracke v skode 120…

    Andrew

    Jenže většina majitelů Škody 120 si novou Fabii kupovat nebude – ti s tím svým vrakem budou jezdit dokud se nerozpadne a až potom budou uvažovat, že si někde seženou jinej vrak. Rozhodně ne nové auto. Proberte se a podívejte se kdo za většinou volantů těhlech starejch aut sedí. Ve velké většině to jsou lidi, kteří nové auto nechtějí, protože je to pro ně ztráta peněz a nebo si ho nemohou dovlit ani s tímhle bonusem. A když si náhodou budou myslet, že ano, mohou lehce dopadnout tak jako v Americe – vezmou si uvér, který nebudou moci splácet a skončí pod stanem. Lidi, kteří využijí šrotovné budou tací, kteří mění auta poměrně často a troufám si tvrdit, že většina sešrotovaných aut nebude stáří 10-15 let. Je to jen populistické gesto populistické strany a jak píše autor – teď je naúkor zítřka. Místo toho aby se "krize" postupně zlepšovala a my se mohli těšit, že zítra bude líp – tak teď nám bude chvíli hej a pak už se můžeme těšit akorát na to, že všechno půjde zase do sr… Ale když jsou lidé tak hloupí a ještě je zvolí tak "kdo chce kam…".

    Andrew

    nebude starší 10-15 let – mělo být.

    JonnY

    na slovensku bolo 60% zosrotovanych aut skodovky 105, 120 a favority. to je fakt, nie nejak domnienka.

    nejsom ekonom, takze nebudem hodnotit dlhodobe dopady srotovneho, ale kedze nejaka jeho forma bola zavedena vo velkej casti EU, tak by som sa domnieval ze tak tragicke nebude.

    Bob-an

    to že je to zavedene v mnoha statech neznamena ze je to ekonomicky vyhodne :-D, jde o to ze v tech statech kde se zavadi srotovne hodne lidi zamestnano v autoprumyslu a tak kdyz vlada zavede srotovne cimz podpori autoprumysl dostane hodne plusbodu do pripadnych pristich voleb… a to ze tim trpi ostatni odvetvi… kolika lidem to dojde? tak max 1% …

    Richard

    Tady nejsi na http://www.ctk.cz, troubo. Co chci ale říct, že v rámci protikrizových opatření budou zvýhodněny z oblasti podnikatelů a firem jen automobilky. Proč ne třeba krejčí nebo tesaři? A samozřejmě to bude z daní všech, čili i lidí, kteří nejezdí ve starých šrotech a nemají vůbec o šrotovné zájem. Beztak bych tipoval, že tohoto využije hlavně ta chudší vrstva obyvatelstva…. a automobilky si mohou mnout ruce:(

    Miloš

    Šrotovné bude mít podle Vás pozitivní dopad na automobilky?? Nevím jestli jste ten pravý, kdo by mohl někoho nazývat troubou…

    Bob-an

    srotovne ma pozitivni dopad jen na automobilky pokud neberu ekologii kde je to sporne…. celkove ekonomiku oslabi

    Skalik

    Vlastni nazor je spatny anooo!!

    Johny.Rico

    Tady je aspoň nějaký názor. Ne jak všude se dočítat pořád ten samý pattern of writing, to mě vytáčí. To samé, jak se všude nesmí mluvit o cigánech (že prýýý je to rasizmus ne more).

    Tady je to s názorem… aspoň někde!

    Bob-an

    Vždyť má v podstatě pravdu, šrotovné žádný pozitivní ekonomický dopad už z principu mít nemůže, kdyby to fungovalo tak jak někteří tvrdí tak proč není šrotovné zavedené permanentně bez jakýchkoli omenezení ve všech státech? Šrotovné je ekonomický nesmysl-to vám potvrdí víceméně každý ekonomicky vzdělaný člověk….

    Jaroslav

    Souhlasím s Vámi, k doplnění, ještě uvádím, že šrotovné je diskriminační pro ostatní části hospodářství a občany, kteří o této alternativě vůbec nepřemýšlí. Nevidím jeden důvod, proč bych měl nějakou finanční částkou přispívat někomu, když to v zásadě nechci. Ostatní dopady jsou velmi dobře popsány v mnoha příspěvcích. Ekonomická krize je je již po několikráte způsobena kapitalistickou nenasytností se všemi negativními dopady na všechny oblasti života lidstva, od životního prostředí až… Tento problém šrotovné nevyřeší, jenom prohloubí.

    milan

    Cele je to nesmysl,nikoho 30 tisic nevytrhne. Komu chybi penize na nove auto tomu tak titerna castka nepomuze. Myslet si ze se nekomu doma jen tak vali 300 litru a jen ceka az mu stat laskave 30 prida je kravina. Navic dnesni slevy a bonusy v prodejnach tu castku hrave trumfnou. Nikdo nejezdi 20 let starym autem jen tak s pleziru. Dnes je clovek rad ze poplati ucty a zbyde mu na kus zvance.

    Sedrik

    Signed

    Miloš

    Hovadina to je, ale z jiného důvodu než říkáte. 300 talířů se doma nikomu neválí, A PRÁVĚ PROTO ho těch 30 tisíc popostrčí, aby si koupil nové auto "na lízačku". (Protože šrotovné mu pokryje určité množství splátek.) K čemu to vede ať si každý domyslí, základy ekonomie asi nemá cenu rozebírat…

    Johny.Rico

    Levičákům to prostě nevysvětlíš!

    UnLife

    se šrotovným nesouhlasím, ani nejsem ekonom, ale dph je u nového automobilu 19%(budu počítat s dvaceti). Ale př.: koupím si auto za 300 000 s DPH, nechám sešrotovat favorita, dostanu od státu 30 000, a dám státu na dph přibližně 60 000, nebo ne?

    Miloš

    No samozřejmě, ale o to přece jde – vydělat by měl stát a pak to moudře přerozdělit nám obyčejným hloupým lidem, kteří by sami o svých penězích a investicích rozhodnout neuměli… Je mi z toho zle.

    0ndra

    stát "vydělá" snad jen za předpokladu, že by si nové auto se šrotovným koupili jen ti, kdo žádný nákup vůbec ale vůbec neplánovali – a to se obávám, že bude minimumm (těžko někoho přesvědčí 30 tis. na nákup nového auta, když tu funguje trh s ojetinami a dosud jezdí v autě 10+ let starým a nemá potřebu to měnit)

    u těch ostatních stát nic nevydělá, spíš naopak, protože ti si auto stejně plánovali koupit a jenom uspíší ten nákup na teď

    (takže stát vybere 60 t. na dph, zaplatí 30 za šrotovné, pokud by šrotovné nebylo, tak vybere už pouze těch 60 t. na dph, byť třeba až za rok…)

    WebCube

    ale jsou tu tací, kteří nad autem ať už novým nebo ojetým uvažují a maj pikslu za kterou dali před 2ma lety 50 – 100 tis – ovšem během dnešního obrovskýho pokroku a poptávce ji už za 30 tis. ani neprodaj – nemluvě o tom, že nový majitel by musel platit zku…nej poplatek za převod auta staršího bla bla. A TAK začnou zvažovat, zda-li ještě 2 roky jezdit a pak zaplatit 10tis. za ekologickou likvidaci – nebo využít stávající akce a mít to tzv. za hubičku, páč DPH zaplatím tak jak tak…. letos nebo loni

    Torg

    Pokud to odhlasovala poslanecká sněmovna, tak to musí ještě odsouhlasit senát, nikoli už jen prezident.. 😉

    Johny.Rico

    Nesnáším je. Napsali jste to přesně! Nenávidím je!

    Miloš

    Vztek a bezmoc, kterou cítím z Vašeho příspěvku, jsem pocítil teď o víkendu, když jsem se byl podívat na předvolebním mítinku socanů. Bylo neuvěřitelné, jak po laciných a bezduchých heslech publikum (tvořené vesměs cikány a důchodci) aplaudovalo. Získat levicového voliče opravdu není těžké…

    Johny.Rico

    Bohužel v tomto státě, kde existuje pozitivní diskriminace, samí cigání a mraky důchodců to asi nedopadne jinak! Paropig je v novodobé historii ČR největší katastrofou, která se mohla stát (viz předsednictví ČR EU). On a jeho teplý přítel Rathaus udělají z našeho státu další Maďarsko.

    K tomu nás v Eurosongu reprezontovali Cigan.cz, což je další tragedie pro ČR.

    Posledni dobou opravdu nejsem spokojen s vývojem událostí:-(

    pes

    nezbývá než sbalit kufr, všechno prodat a zmizet do austrálie nebo na nový zéland. Prostě nejlépe na druhou polokouli do opačného časového pásma

    Johny.Rico

    Já jsem to tu napsal, jak to vidím. A nejsem sám, což je dobře. Jak jsi na tom ty?

    0ndra

    reprezentaci gipsy.cz na nějaké přitroublé soutěži bych jako tragédii pro čr neviděl

    ona už jen účast v takové soutěži je tak trochu tragická :o)

    milan

    Zadny aspon trochu soudny clovek nebude reflektovat na nejakou nic neresici berlicku ve forme 30 tisic. Ten kdo o koupi noveho vozu uvazuje tak ucini i bez ohledu na srotovne. A ti co na nej nemeli dosud,proste budou jezdit dal tim co maji. Delate jako by jste cekali davovou hysterii a frontalni utok na leasingove spolecnosti,zbytecne to nafukujete!

    garfielld

    článek nic nemění na tom že ten úvodní obrázek je prostě porno a srdce každýho milovníka aut(veteránů) při něm musí zaplesat, jak takovýhle krásky můžou zkončit na vrakáči? 🙁

    riderhenry

    Nechce se mi reagovat na vsechny prispevky, zkusim to tak nejak vystihnout v jedinem… Uz jsem to tady myslim i psal, snad nikomu nevadi, ze se budu opakovat. Doufam, ze nekomu pomuzu pochopit problematiku srotovneho. Z ekonomickeho hlediska se jedna o naprostou hloupost, prezitek, ktery uz je davno prekonany – stat podpori poptavku, zvysi tak celkovy produkt ekonomiky a timpadem pujde nahoru zamestnanost, HDP… Jenze co se stane, az tento fakt pomine? Ekonomika se vrati do stejne situace, nam zbyde vetsi statni dluh, coz je nepopiratelne, budeme mit plna vrakoviste a nevedet co s vraky udelat a navic jeste volby vyhraje CSSD, ktera bude nadale problemy prohlubovat. Nic ve zlem, nechci tady delat reklamu nejake strany, ale CSSD je, alespon z ekonomickeho hlediska, pro nasi zemi absolutni zlo a v jejim protikrizovem balicku (ktery se tyka predevsim ekonomiky, ne?) nebyla jedina vec, ktera by byla pro stat prospesna, nektere by nas zadluzili za jeden jediny rok o desitky miliard! Tim narazim na to, ze vetsina volicu se kouka na TN na Nove a na bilboardy u silnice (opravdu si nekdo mysli, ze CSSD bude v EU bojovat o nase poplatky ve zdravotnictvi?), ale aby si zapnuli televizi a misto zabavnych porad se podivali jednou do roka na zaznam ze zasedani poslanecke snemovny… Verte mi, staci vam 10 minut a bude Vam jasno, koho zvolit (je plno stran, ale CSSD mezi nimi nebude). Zpet ke srotovnemu – zvysi se poptavka po autech, par tisic se jich vyrobi, za rok o tom nikdo ani nebude vedet, jen stat bude mit vesti dluh a mi budeme postizeni vetsi inflaci, kterou se nam do ted darilo drzet na pro nasi ekonomiku pravdepodobne idealni mire (diky patri CNB, ne zadne politicke strane – pro poradek…). Nejaka socialni stranka veci tady nehraje roli, kdyby hrala, tak uvidime jen dalsi zapory – jak uz tu padlo, je zcela jasne, ze vetsina lidi, kteri maji ty nejvetsi vraky, na nove auto nebude mit vubec (ziji tzv. od vyplate k vyplate a kdyz maji uspory, tak v radech 10 000 a ne 100 000), resp. nove auto vubec nechteji. Dalsi skupina budou lide, kteri sice mozna maji take starsi vozidla, ale jejich vydelky nejsou taky tak vysoke, aby mohli sporit natolik, aby meli na nove auto bez zadluzeni. Vyuziji tedy teto "laskavosti" od statu a nove auto si koupi na leasing (ktery jim nakup auta jeste prodrazi a ve finale mozna zaplati vic i kdyz neprijdou o praci, coz je ted pravdepodobne vic nez driv). To, ze neco takoveho zavadi v jinych statech neznamena, ze to musime udelat taky. V Nemecku uz priznali, ze srotovne bylo k nicemu, jen to na Nove nedavali. Kazdy ekonom (za nejz se opravdu nepovazuju) Vam to rekne taky… Na co si myslite, ze vlada sestavila NERV, ktery nebyl nijak s ODS spojeny, byla to jen skupina ekonomu, jedni z nejlepsich ve state… Srotovnemu se vysmali a vysmivali se mu i na verejnosti. Je to obycejny lobing podporeny CSSD, ktera se uz delsi dobu chyta kazde prilezitosti, jak populisticky ziskat hlasu volicu. Ale to bych nezazlival Paroubkovi, spis si za to volici muzou sami, protoze se o problematiku nezajimaji a poslouchaji jen ty, kteri umi lip nadavat druhym, ikdyz sami nic nevymysleli (maximalne okoukali). A to, ze se na to neboji upozornovat nektery novinar, byt na strance venovane autum, je jen dobre! Je ale pekne ze alespon cast politiku, at jsou sprosti a zkorumpovani jak chteji, se snazi delat, alespon po te ekonomicke strance, pro blahobit zeme neco skutecne prospesneho, a to i v dlouhem obdobi…

    Roman

    Plně souhlasím s s výše uvedeným příspěvkem.Je to tak CSSD je prostě strana která hlavně láká úplně jiným směrem než je zdrávo ,ale my jsme stát takovej že lidi slyší na slovo zrušení poplatků ve zdravotnictví, větší důchody a ted to šrotovný.Je to tak a je to dost smutný když je snaha jiných stran něco spoplatnit což "socky" nemohou unést a má to vliv potom na vše.

    Jinak to šrotovný je podle mne nejvetší hovadina která tu ještě chyběla.10 let starý auto likvidovat se mi zdá trochu hloupost .A jak bylo zmíněno zvedne to výrobu na ty 3-4roky a pak bude útlum a asi pak začnou dělat šrotovný na auta starší 5let.

    Johny.Rico

    Lépe bych to snad napsal nemohl. Souhlasím do puntíku s příspěvkem, do puntíku! "CSSD je, alespon z ekonomickeho hlediska, pro nasi zemi absolutni zlo" … nejen z toho ekonomického.

    Naprostý souhlas s váma!!!

    248 F1

    Pánové, pojďme se prosím bavit věcně, používat k diskusi pouze fakta a nikoli osobní pocity a averze, přiživené dosti tendenčně napsaným článkem, který neodůvodněně útočí na jednu politickou stranu, personifikovanou jejím předsedou, jedním z nejméně oblíbených politiků v naší zemi.

    Zaprvé – je velkým omylem téměř všech diskutujících, že šrotovné připisují levicové politice. ČSSD šrotovné nevymyslela, pouze se inspirovala v zahraničí, kde jej jakožto protikrizové opatření zavádějí jak levicové, tak pravicové vlády. Nejedná se tedy o žádný výplod Internacionály, nicméně v zásadě o opatření, které si v Evropě našlo podporu jak u levicových, tak pravicových stran a těžko ho tedy považovat za vyloženě politický instrument. Je také velmi smutné, že na Autowebu, serveru určeném automobilovým nadšencům, se nám diskuse zvrhla ve snůšku invektiv vůči jedné skupině obyvatel (voličů).

    Ekonomické hledisko je sporné, to bez diskuse. Bude skutečně poptávka po malých automobilech v budoucnu natolik utlumena, že to přinese automobilkám opakované existenční potíže?? Automobilový trh měl v zásadě dlouhodobě rozšiřující se tendenci a není důvod předpokládat, že po skončení krize nebude tento trend pokračovat.

    Dále – šrotovné není samospásný ekonomický nástroj. Má pouze umožnit nejohroženější skupině výrobců – automobilkám – překlenout momentální potíže. Jedná se o nesystémový nástroj, ale chceme snad, aby se např. Škodovka dostala do stejných potíží, jako Opel, Saab… celé GM?? Dlouhodobým tahounem růstu české ekonomiky byl právě automobilový průmysl a jeho hluboká recese by měla na celou naši ekonomiku následky, které si nyní (možná právě díky zahraničnímu šrotovnému) neumíme představit. Vytvořený produkt, počet zaměstnaných lidí v automobilovém průmyslu a dodavatelských odvětvích… Že se šrotovné finančně nevyplatí?? Počítejme… třicet tisíc příspěvek na auto za půl milionu?? Kolik činí DPH??

    Jak to, že jsou tak nestydatě opomíjeny nesporné dlouhodobé přínosy náhrady starých aut za nová?? V čem chcete narazit do stromu, ve Škodě 120 nebo ve Fabii?? Co nepopiratelné ekologické hledisko, také nic??

    Považujete svoje spoluobčany za natolik hloupé a nevzdělané, že si neumí spočítat, jestli se jim šrotovné vyplatí a utáhnout ho?? Člověk, který žije "z ruky do huby" šrotovného nevyužije nikdy, to bez diskuse. Znám spoustu velmi slušně vydělávajících lidí, kteří prostě jezdí ve starých autech a nemají motivaci koupit si nové… možná, že šrotovné bude stimulem pro omlazení jejich "vozového parku" tak, aniž by se to jakkoliv dotklo jejich finanční stability.

    Než mi sem napíšete, že jsem zavrženíhodný levičák, socan, paroubkovec a kdo ví, co ještě, odpovězte mi napřed na moje otázky a pojďme se o této záležitosti bavit nezaujatě, apoliticky a věcně.

    gatin

    vy vsichni mluvite o S120 ale deset let stare auto v trzni cene 70000,- necham sesrotovat a budu cekat na 30000,- pokud na me jeste zbyde viz SK ?

    248 F1

    To je samozřejmě správný postřeh. O škodě 120 jsem ale mluvil v soubislosti s nárazem do stromu 🙂 Je zřejmé, že 30 000 kč šrotovného se vyplatí pouze člověku, jehož současné auto má nižší tržní cenu, než oněch 30 tis. kč. A takových aut je u nás stále hodně… různé Felicie, Favority atd. Z tohoto hlediska je samozřejmě výhodnější slovenský model, kde (pokud se nepletu) byla šrotační prémie vázána poskytnutím slevy dealerem ve stejné výši. To už bychom se (i u nás) dostali na zajímavější částky. Každopádně díky za věcnou poznámku 🙂

    milan

    Panove vy byste meli kandidovat do parlamentu,potencial z vas uplne prišti,hned by jsme se vsichni meli lip. Jen politik dokaze udelat s komara velblouda.

    Radim J.

    Osobně bych se přiklonil, kdyby se tento článek objevil spíše v blogu některého z redaktorů. Ne jako "zpráva dne".

    Nicméně, ačkoliv nejsem levicový volič, moc nechápu proč se u nás levicové myšlení bere jako něco špatného, to že to čssd dělá špatně, neznamená, že když někdo volí něco jiného než pravici, tak je považován za blbece a socku.

    honzab

    nerozlišuju pravičák a levičák. Rozlišuju rozumný a příživný. Šrotování je ubohost.

    v ekonomii jsme se učili o spotřebě :

    chcete li zvýšit současnou spotřebu, musíte omezit spotřebu budoucí. Chcete-li zvýšit budoucí spotřebu, musíte omezit tu současnou. Toť v kostce, tohle by mohl pochopit kdokoliv, ne?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist