Jak správně vybrat pneumatiky?

Víte, jaký typ gumy je vhodný pro vaše auto? Poradíme, čím se řídit při výběru pneumatik.
goodyear-eagle-three-racing-tires-horizontal-le-mans-20210615-1100x618.jpg Zdroj: Goodyear

Výběr nových pneumatik na auto není snadný úkol. V nepřeberném množství typů a druhů je někdy složité se zorientovat. Poradíme vám proto, jak se v jednotlivých typech vyznat, k čemu jsou primárně určené a jestli jsou vhodné pro váš vůz.

Než se pustíme do dalších kritérií výběru pneumatik jako jsou rozměry či ekoštítky, zaměříme se na základní druhy pneumatik.

„Při výběru pneumatik byste také měli myslet na to, že zákon vyžaduje, aby na jedné nápravě byly pneumatiky stejné značky, typu, rozměru a konstrukce,“ připomíná Milan Marušák ze společnosti Goodyear.

Někdy také nestačí, např. při defektu, vyměnit pouze jednu píchlou gumu, ale často obě dvě na nápravě, to aby se sjížděly stejně a měly stejný obvod kvůli správné funkci diferenciálu.

Letní pneumatiky

Základním druhem obutí jsou letní pneumatiky. I česká legislativa pohlíží na všechny pneumatiky jako na letní, pokud na nich není speciálním symbolem uvedeno, že jsou zimní. Na letních gumách také většinou dostanete nové auto. Jako nové mají většinou vzorek 8 mm a zákonné minimum činí 1,6 mm.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky se označují většinou symboly M+S nebo piktogramem pohoří. Jejich směs a dezén jsou speciálně vyvinuté tak, aby lépe fungovaly na sněhu a ledu, na druhou stranu mají horší vlastnosti na suchém a mokrém asfaltu za vyšších teplot. Český zákon vyžaduje jejich používání od 1. listopadu do 31. března za dalších podmínek. Minimální zákonná hloubka vzorku činí 4 mm.


Čtěte také: Testujeme zimní pneumatiky Goodyear za polárním kruhem

Zimní pneumatiky s hroty

Zajímavým druhem pneumatik jsou zimní s hroty. Česká legislativa až na výjimky (např. pro záchrannou službu) jejich používání na silnicích nedovoluje, to kvůli zvýšenému opotřebení vozovky, nicméně třeba pro hobby a sportovní účely (např. rallye) je pořídit lze. V severských zemích je jejich používání povolené i na komunikacích.

Celoroční pneumatiky

Kompromisem mezi letními a zimními jsou pneumatiky celoroční. Pokud chcete ušetřit a používat jen jednu sadu pneumatik, rozhodně doporučujeme raději pořízení celoročních pneu než celoroční používání jen letních nebo zimních plášťů. Pokud žijete v nížinách ve městě, kde sněží párkrát za rok, a najezdíte málo, jsou dobrým kompromisem.


Čtěte také: Celoroční pneumatiky, které mají zimní způsobilost a nejvyšší třídu hospodárnosti? Konečně takové existují

Ekologické pneumatiky

Tyto pneumatiky jsou určené většinou pro ekologické vozy jako hybridy či elektromobily. Jejich směs je většinou kompromisem ve prospěch co nejlepšího valivého odporu, a tedy nízké spotřeby paliva na úkor jízdních vlastností.

Sportovní pneumatiky

Opakem jsou letní pneumatiky vyvinuté s ohledem na dynamickou jízdu vhodné pro sportovní vozy. Většinou mají směs s lepšími vlastnostmi, tzn. vyšší přilnavostí především na suchu, ale stále s ohledem na dobrou přilnavost na mokru. Na druhou stranu mají větší valivý odpor, tedy vyšší spotřebu paliva a vyšší hlučnost.


Čtěte také: Goodyear Eagle F1 SuperSport na Porsche 911 GT3 RS & Ferrari 488 GTB: Okruhový piknik na zahradě boháče (reportáž)

Okruhové pneumatiky

Dalším stupněm co do sportovnosti letních pneumatik jsou okruhové pneumatiky, většinou označované jako semi-slick. Jsou určené pro nejvyšší kategorii sportovních a okruhových vozů s ohledem na co nejlepší vlastnosti na závodním okruhu. Maximalizují styčnou plochu co nejmenším vzorkem, většinou jen pro základní odvod vody. Jsou nejblíže k závodním pneumatikám typu slick, avšak stále se silniční homologací, takže je můžete používat i v běžném provozu. Většinou mají také nižší vzorek, cca kolem 5 mm, a bývá na výběr z několika tvrdostí směsí.

Závodní pneumatiky

Většinou mají zcela hladký povrch, tzv. slick, dříve např. v seriálu Formule 1 však měly podélné drážky. Závodnímu vozu poskytují maximální možnou přilnavost, avšak nejlépe fungují za suchého počasí. Existují v několika tvrdostech směsi a také jako mokré či přechodné se vzorkem do deštivého počasí. Pneumatiky jsou určené výhradně pro soutěžní použití mimo běžné komunikace, tzn. na závodním okruhu. Existují také různé druhy pro okruhové vozy a pro rallye v silniční, šotolinové či sněhové verzi. Specialitou jsou pneumatiky např. pro dragstery třídy Top Fuel, které musejí přenést na asfalt výkon až 8 000 koní!


Čtěte také: Tajemství závodních pneumatik: Nahlédli jsme pod pokličku Goodyearu na závodech WTCR

Terénní pneumatiky

Ne všechny cesty vedou po asfaltu. Speciální pneumatiky existují i do těžkého terénu. V zásadě existují dva druhy terénních pneumatik: A/T, tedy All Terrarin, a M/T, Mud & Terrain. První zmíněné pneumatiky jsou univerzálnější a nabízejí slušný kompromis terénních vlastností a schopností na asfaltu, jsou tedy vhodné pro každodenní použití např. na pracovních pickupech. Druhý typ pneu je určený do nejtěžšího terénu a poznáte je většinou podle vzorku s větším rozestupem jednotlivých lamel, aby se v nich nedrželo bahno. Na běžné silnici však mají omezenou přilnavost a komfort.

Další druhy pneumatik

Tím výčet všech druhů pneumatik pochopitelně nekončí, na trhu naleznete speciální pneumatiky pro další použití, např. pro užitkové vozy, obytné vozy, přívěsy, nákladní vozy až po důlní stroje. Zajímavé jsou např. pneumatiky pro veterány, které se vyznačují moderními technologiemi, avšak existují v menších rozměrech dostupných v dřívějších dobách.

Speciálními pneumatikami, se kterými se můžete setkat každý den, jsou dojezdové pneumatiky v podobě menší rezervy, nebo pneumatiky typu run-flat, na kterých lze pokračovat v jízdě nižší rychlostí na kratší vzdálenost, a není tak třeba řešit rezervu.

Už jste si vybrali? Příště se podíváme, co znamená označení na bocích pneumatik.

Zdroj informací: Goodyear

31.10.2022 10:32| autor: Tomáš Malík | zdroj: Goodyear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist