Jak správně umýt auto: Zapomeňte na kýbl s houbou

S rozrůstající se popularitou veřejných „wapek“ se podíváme podrobněji na ruční mytí vozů. Kýbl s houbou ale nechte raději doma.
r0a9027-1100x618.jpgCelá galerie 49 Zdroj: clean&style

V minulém díle seriálu Jak správně umýt auto jsme se věnovali různým druhům mytí auta a především mycím linkám, tzv. kartáčům. Řekli jsme si, proč to není nejvhodnější způsob mytí karoserie a proč byste se mu měli ideálně vyhnout, pokud chcete zachovat stav svého vozu v perfektním stavu.

Nejšetrnějším způsobem mytí karoserie vozidla je ruční mytí. Zapomeňte však na kýbl s vodou a houbou, jak jsme byli zvyklí v časech minulých., Tento způsob mytí auta není nejen trendy, ale hlavně není vůbec šetrný k laku karoserie. Takže jak na to jít správně? Poradí nám Jakub Čech, zakladatel sítě detailingových center clean&style.

Krok č. 1: Předmytí

Základem je důkladné předmytí, které zajistí odstranění všech hrubých nečistot z karoserie. Začnetě nejprve s aplikací aktivní pěny na celou karoserii.

Na disky použijte k tomu určenou chemii, stejně tak na exponovaná místa, na kterých zůstává hmyž, tedy především přední nárazník, maska chladiče, kapota a čelní sklo.

Krok č. 2: Opláchnutí

Nyní přichází ke slovu tlaková vody, lidově řečeno „wapka“. Karoserii ošetřenou aktivní pěnou a chemií nyní spláchněte wapkou. Od karoserie udržujte vzdálensot cca 20 až 30 cm, abyste náhodou nepoškodili lak karoserie.

Ten by měl tlak vody vydržet, pokud je v perfektním stavu, nicméně např. kolem lehké koroze už můžete odloupnout kus laku. Také dávejte pozor na případné samolepky, abyste je neodloupnuli.

Krok č. 3: Šamponování

Nyní bychom mohli s trochou nadsázky prohlásit auto za čisté, alespoň v duchu starého rčení „co je mokré, to je čisté“. Pokud však chceme auto opravdu dokonale čisté, musíme zvolit kontaktní metodu mytí.

Po procesu předmytí a spláchnutí použijeme mycí rukavici, nádobu s vhodným šamponem a druhou nádobu s čistou vodou. Jedná se o tzv. „dvoukýblovou metodu“. Nejprve namočíme rukavici do vědra se šampónem, umyjeme určitou část karoserie a následně rukavici ponoříme a vypereme v druhém vědru s čistou vodou. A tak stále dokola, dokud vůz neumyjeme celý.

Tento způsob mytí je nejlepší hned ze dvou důvodů. Zaprvé předcházíme poškození laku, jelikož v rukavici zůstavají drobné nečistoty. Pokud bychom pravidelně rukavici nevyplachovali, můžeme lak jemně poškrábat. Druhou výhodou vyplachování rukavice v nádobě s čistou vodou je, že si zbytečně nekontaminujeme vodu se šamponem.

Krok č. 4: Odshora dolů

Auto myjeme vždy odshora dolů. Začínáme tedy od střechy a postupujeme až k prahům a blatníkům, jelikož spodní část karoserie je vždy nejšpinavější, abychom zbytečně nezvyšovali riziko poškrábání laku nečistotami.

S mytím postupujeme vždy po jednotlivých panelech karoserie, abychom měli přehled, kterou část jsme již umyli. Ideální je také mýt vůz ve stínu, nikoliv na přímém slunci. Jinak budou osvícené části karoserie rychle osychat a vytvoří se na nich nevzhledné mapy se zaschlými kapkami, které se obtížněji umývají.

Kroč č. 5: Kola a další špinavá místa

Nejšpinavější části vozidla necháváme vždy až na konec, tedy prahy, zákoutí místa pod registračními značkami nebo kolem výfuku. Ideální je na to použít zcela jinou rukavici.

Kola umýváme až na úplný závěr. Použít můžeme i speciální štěteček, který se dostane do každého záhybu na často velmi soližtě tvarovaných ráfcích. Případně je možné také občas ještě přistříknout chemii na odstraňování nečistot z kol.

Krok č. 6: Závěrečné opláchnutí a sušení

Jakmile máme všechny části auta umyté, už stačí jen šampon z karoserie důkladně opláchnout. V tuto chvíli řidiči často dělají základní chybu, a sice tu, že autem od wapky odjedou a nechají karoserii oschnout náporem větru. To je však velká chyba.

Důležité je totiž karoserii důkladně vysušit. Vhodné je před samotným sušením aplikovat na karoserii speciální voduodpudivou chemii a poté použít speciální silikonovou stěrku, kterou odstarníme největší kapky vody.

Poté ještě karoserii dosušíme speciálním sušicím ručníkem. Voda na laku nezaschne a vyhneme se tak nevzhledým mapám ze zaschých kapek. Místa, která na kterých voda přece jenom zaschla, očistíme další chemií, tzv. detailerem, a pomocí hadříku z mikrovláken jemně a opatrně doleštíme.

Tak a je to, máte dokonale čisté auto. V příštím díle seriálu Jak správě umýt auto si řekneme, jak se správně čistí interiér vozidla.

16.8.2022 8:15| autor: Jakub Čech

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist