Speciál: Škoda Octavia RS ve třech generacích

Rychlé Octavie RS díru do světa supersportů neudělají. Ale i přes základy v obyčejném konzumním autě jsou to zajímavé modely, které stojí za pozornost.

Škoda Octavia RS nikdy nebyl žádný sporťák a ani jím být neměl. Jakkoli se automobilka oháněla (a ohání) slovíčky „sportovní“ ve svých tiskových prohlášeních, každý rozumný jedinec v Octavii RS vidí obyčejné, ale aspoň příjemně svižné auto, které nedělá na silnici ostudu. Z pohledu automobilového nadšence to možná není volba číslo 1, ale má určité přednosti. Pojďme se podívat na to, jak se model Octavia RS vyvíjel a co nás čeká v budoucnu.

I když se první generace Škody Octavia představila už v roce 1996, rychlý model Octavia RS dorazil až po faceliftu v roce 2000. Pod kapotou měl přeplňovaný čtyřválec 1,8 l s pětiventilovou technikou a pětistupňovou převodovkou. Motor posílal na přední kola výkon 180 koní v 5500 ot./min. a točivý moment 235 Nm mezi 1950 a 5000 ot./min. Stačilo to na maximální rychlost 235 km/h a zrychlení z klidu na stovku za slušných 7,9 sekundy.

Velkou předností Octavie RS byla praktičnost, vždyť auto vycházelo z modelu, který místo v kufru stavěl velmi vysoko v žebříčku priorit. Konstrukce tedy moc sportovnosti neslibovala, i když snížený podvozek a účinnější brzdy zaručovaly trochu dynamičtější svezení. A i přes celkem jednoduché zavěšení se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenou nápravou s torzní příčkou vzadu jezdila Octavia RS, zejména ve verzi liftback, docela dobře. V roce 2003 přišel i kombík, který nabízel stejné výkonové parametry, ale nebyl tak precizní, zejména na silnici s horších povrchem. Přesto se s ním dá také hezky projet.


První Octavia RS nabídla zajímavé svezení i z pohledu nadšeného řidiče. Přesto nepřišla o praktičnost.

Povedený byl právě motor, který měl plynulý nárůst výkonu a sice mírný, ale charakteristický a z dnešního pohledu docela roztomilý turboefekt. Zajímavé bylo ale i řízení, které nabízelo docela dost odezvy a citu, který se později z modelů RS vytratil. S dobrým řidičem je Octavia RS velmi rychlá a dokáže provádět skoro až neslušné věci, i když je to jen trochu „vytuněná“ předokolka. Ostatně, v tomto ohledu celkem jednoduchá konstrukce auta přinášela určitou výhodu.Pokud vás právě první model Octavie RS láká, je dobré vědět pár věcí. Hodně aut (ne všechna) prošlo necitlivými majiteli rekrutujících se z „expertů“ v položených sedačkách a s jednou rukou nahoře uprostřed volantu. Přeplňovaný motor sice patří za spolehlivé, ale přesto vyžaduje údržbu a aspoň trochu citlivé zacházení, takže si dejte pozor na stav turba a spotřebu oleje, která u hodně ojetých aut už bude citelná.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Dost trpí i podvozek a zejména zadní náprava dokáže nepříjemně překvapit nestabilitou, kroucením a velkými vůlemi. Hodně aut podstoupilo i tuning (spíše tuzing) a pozor na to, co se dělo s motorem. Sice vydrží trochu toho „načipování“, ale pokud se původní majitel snažil dostat přes 220 koní, raději ruce pryč. Sériové auto má stejně největší cenu a když budete pečlivě hledat (hlavně za hranicemi), můžete narazit na velmi zachovalý a udržovaný exemplář vyžadující jen minimální investice.

DOPORUČUJEME: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto

Na pořízení první generace modelu Škoda Octavia RS vám bude stačit sto tisíc korun, ale počítejte s tím, že prakticky všechna auta budou mít najeto minimálně kolem 150 000 km. Místo na kilometry koukejte na celkový stav a hledejte detaily prozrazující bastlení, neodborné zásahy, laciný tuning a podobně. Zajímavostí je pak limitovaná edice na oslavu 100 let motorsportu značky, která měla originální barevné provedení a plaketku s pořadovým číslem v interiéru. Bohužel ale působí trochu kýčovitě a nepřináší žádnou technickou inovaci, jako třeba vyšší výkon.

Škoda Octavia RS (II) fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda octavia II 2 RS fotogalerie

Druhá generace Octavie přinesla zásadní změny. Auto se zmodernizovalo a více přiblížilo koncernovým standardům co do kvality a kultivovanosti. I když se dozadu nastěhovala složitější a pokročilejší nezávislá víceprvková náprava, nedá se říci, že by byl nový model Octavia RS nějak dramaticky lepší a „sportovnější“, nebo lépe řečeno zábavnější.Nový elektromechanický posilovač totiž okradl volant a důležitý cit a řízení Octavie RS tak bylo odtažité a trochu tupé. Spolu s tvrdým nastavením podvozku tak jízda na průměrné silnici nebyla zrovna moc příjemná. Přesto se dynamika novince upřít nedala, s přeplňovaným dvoulitrovým motorem TFSI o výkonu 200 koní a točivém momentu 280 Nm to bylo rychlé auto. Aspoň tedy na rovinkách… Stovka za 7,3 sekundy a maximální rychlost 240 km/h nejsou parametry, za které by se musel někdo stydět.

Horší už je to s dieselem 2.0 TDI PD o výkonu 170 koní a točivém momentu 350 Nm. Už v našem legendárním srovnávacím testu Škoda Octavia RS: diesel versus benzín jsme ukázali na to, že čísla na papíře nejsou všechno. Projev dieselu se systémem čarpadlo-tryska je tragický a dodnes tato první verze sklízí spíše posměch. Až v roce 2008 byl tento zemědělský stroj nahrazen o poznání kultivovanějším dieselem se vstřikováním common-rail sice se stejnými parametry, ale lepším průběhem točivého momentu a především výrazně klidnějším chodem.


Silnější motory a pokročilejší podvozek, ovšem také odtažitejší řízení a celkové zcivilnění – to je souhrn změn pro druhou generaci modelu.

Druhá generace byla také k dispozici s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG se šesti rychlostními stupni, která nabízela díky tlačítkům pod volantem trochu jiný zážitek z jízdy. A k dieselu se automat docela hodil, neboť si lépe poradil s výkyvy točivého momentu a auto uklidnil. Rozhodně je ale u druhé generace cítit odklon od řidičského nadšení spíše k jakési stylovosti. To víte, někomu stačí znáček RS a hned má sportovní auto…Facelift druhé generace Octavie přinesl moderní přeplňované motory a změny se samozřejmě dotkly i verze RS, i když v tomto případě šlo pouze o kosmetické úpravy. Detaily jako denní svícení z LED diod a výraznější nárazníky auto sportovnější nedělají, na motorech se tedy nic zásadního nezměnilo.


Facelift druhé generace v roce 2009 přinesl jen kosmetické změny, pod kapotou se vše změnilo už dříve.

Přesto se nedá říci, že by i tato poslední Octavia RS byla beznadějná. Vůbec ne, podvozek je velmi schopný a na kvalitním povrchu funguje velmi dobře – ve srovnání se standardní Octavií, která je samozřejmě nastavena na trochu pohodlnější a vyrovnanější jízdu. Škodu Octavia RS s motorem 2.0 TDI jsme zkoušeli i na Nürburgringu Nordschleife a obstála tu na výbornou – dokonce nás schopnostmi i překvapila. Ale má to u naftového liftbacku, který se chlubí největším kufrem ve třídě, smysl?Druhá generace Octavie RS je na trhu ojetin také hojně zastoupena a když pomineme „nesportovní“ diesel a budeme hledat mezi benzínovými verzemi 2.0 TSI, je z čeho vybírat. Ceny začínají zrhuba pod 190 000 korun a za nějakých 250 000 korun můžete mít docela hezké auto před faceliftem s rozumnými kilometry a jasnou servisní historií. Faceliftovaný model stojí od asi 350 000 korun. I zde platí zásadní poučka – pryč od vytuněnců a aut, na kterých se snažil někdo dokázat, že je chytřejší než automobilka.

A tím se pomalu dostáváme k tomu, co nás za pár měsíců čeká. Škoda oznámila, že se na festivalu rychlosti v Goodwoodu představí nový model Octavia RS, který bude založen na nové třetí generaci Octavie. Techniku si vypůjčí, jako obvykle, od Golfu GTI a oproti minulému modelu, který vážil přes 1400 kg, zhubne. To by se mělo projevit na lepší dynamice a nižší spotřebě paliva, i když tu teď nechme stranou.


Nová Octavia RS nabídne více výkonu a rychlosti. Ale bude to nadšencům stačit?

Opět budou k dispozici dva motory a manuální nebo automatická převodovka. Benzínový agregát bude mít zdvihový objem zase dva litry a výkon 220 koní. S ním by poprvé v historii měla Octavia vyžadovat omezovač rychlosti na 250 km/h. Bude to nejrychlejší silniční Octavia všech dob (nikoli škodovka, už Superb 3.6 V6 upaloval 250 km/h…). Diesel bude mít také dva litry a výkon 184 koní a i když nenabídne takovou dynamiku jako benzínová verze, bude určitě oblíbený, protože je to, ehm… diesel. Až první svezení ale ukáže, jak moc (ne)sportovní nová Škoda Octavia RS bude.

2.4.2013 6:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist