Speciál: Škoda Octavia RS ve třech generacích

Rychlé Octavie RS díru do světa supersportů neudělají. Ale i přes základy v obyčejném konzumním autě jsou to zajímavé modely, které stojí za pozornost.

Škoda Octavia RS nikdy nebyl žádný sporťák a ani jím být neměl. Jakkoli se automobilka oháněla (a ohání) slovíčky „sportovní“ ve svých tiskových prohlášeních, každý rozumný jedinec v Octavii RS vidí obyčejné, ale aspoň příjemně svižné auto, které nedělá na silnici ostudu. Z pohledu automobilového nadšence to možná není volba číslo 1, ale má určité přednosti. Pojďme se podívat na to, jak se model Octavia RS vyvíjel a co nás čeká v budoucnu.

I když se první generace Škody Octavia představila už v roce 1996, rychlý model Octavia RS dorazil až po faceliftu v roce 2000. Pod kapotou měl přeplňovaný čtyřválec 1,8 l s pětiventilovou technikou a pětistupňovou převodovkou. Motor posílal na přední kola výkon 180 koní v 5500 ot./min. a točivý moment 235 Nm mezi 1950 a 5000 ot./min. Stačilo to na maximální rychlost 235 km/h a zrychlení z klidu na stovku za slušných 7,9 sekundy.

Velkou předností Octavie RS byla praktičnost, vždyť auto vycházelo z modelu, který místo v kufru stavěl velmi vysoko v žebříčku priorit. Konstrukce tedy moc sportovnosti neslibovala, i když snížený podvozek a účinnější brzdy zaručovaly trochu dynamičtější svezení. A i přes celkem jednoduché zavěšení se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenou nápravou s torzní příčkou vzadu jezdila Octavia RS, zejména ve verzi liftback, docela dobře. V roce 2003 přišel i kombík, který nabízel stejné výkonové parametry, ale nebyl tak precizní, zejména na silnici s horších povrchem. Přesto se s ním dá také hezky projet.


První Octavia RS nabídla zajímavé svezení i z pohledu nadšeného řidiče. Přesto nepřišla o praktičnost.

Povedený byl právě motor, který měl plynulý nárůst výkonu a sice mírný, ale charakteristický a z dnešního pohledu docela roztomilý turboefekt. Zajímavé bylo ale i řízení, které nabízelo docela dost odezvy a citu, který se později z modelů RS vytratil. S dobrým řidičem je Octavia RS velmi rychlá a dokáže provádět skoro až neslušné věci, i když je to jen trochu „vytuněná“ předokolka. Ostatně, v tomto ohledu celkem jednoduchá konstrukce auta přinášela určitou výhodu.Pokud vás právě první model Octavie RS láká, je dobré vědět pár věcí. Hodně aut (ne všechna) prošlo necitlivými majiteli rekrutujících se z „expertů“ v položených sedačkách a s jednou rukou nahoře uprostřed volantu. Přeplňovaný motor sice patří za spolehlivé, ale přesto vyžaduje údržbu a aspoň trochu citlivé zacházení, takže si dejte pozor na stav turba a spotřebu oleje, která u hodně ojetých aut už bude citelná.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Dost trpí i podvozek a zejména zadní náprava dokáže nepříjemně překvapit nestabilitou, kroucením a velkými vůlemi. Hodně aut podstoupilo i tuning (spíše tuzing) a pozor na to, co se dělo s motorem. Sice vydrží trochu toho „načipování“, ale pokud se původní majitel snažil dostat přes 220 koní, raději ruce pryč. Sériové auto má stejně největší cenu a když budete pečlivě hledat (hlavně za hranicemi), můžete narazit na velmi zachovalý a udržovaný exemplář vyžadující jen minimální investice.

DOPORUČUJEME: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto

Na pořízení první generace modelu Škoda Octavia RS vám bude stačit sto tisíc korun, ale počítejte s tím, že prakticky všechna auta budou mít najeto minimálně kolem 150 000 km. Místo na kilometry koukejte na celkový stav a hledejte detaily prozrazující bastlení, neodborné zásahy, laciný tuning a podobně. Zajímavostí je pak limitovaná edice na oslavu 100 let motorsportu značky, která měla originální barevné provedení a plaketku s pořadovým číslem v interiéru. Bohužel ale působí trochu kýčovitě a nepřináší žádnou technickou inovaci, jako třeba vyšší výkon.

Škoda Octavia RS (II) fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda octavia II 2 RS fotogalerie

Druhá generace Octavie přinesla zásadní změny. Auto se zmodernizovalo a více přiblížilo koncernovým standardům co do kvality a kultivovanosti. I když se dozadu nastěhovala složitější a pokročilejší nezávislá víceprvková náprava, nedá se říci, že by byl nový model Octavia RS nějak dramaticky lepší a „sportovnější“, nebo lépe řečeno zábavnější.Nový elektromechanický posilovač totiž okradl volant a důležitý cit a řízení Octavie RS tak bylo odtažité a trochu tupé. Spolu s tvrdým nastavením podvozku tak jízda na průměrné silnici nebyla zrovna moc příjemná. Přesto se dynamika novince upřít nedala, s přeplňovaným dvoulitrovým motorem TFSI o výkonu 200 koní a točivém momentu 280 Nm to bylo rychlé auto. Aspoň tedy na rovinkách… Stovka za 7,3 sekundy a maximální rychlost 240 km/h nejsou parametry, za které by se musel někdo stydět.

Horší už je to s dieselem 2.0 TDI PD o výkonu 170 koní a točivém momentu 350 Nm. Už v našem legendárním srovnávacím testu Škoda Octavia RS: diesel versus benzín jsme ukázali na to, že čísla na papíře nejsou všechno. Projev dieselu se systémem čarpadlo-tryska je tragický a dodnes tato první verze sklízí spíše posměch. Až v roce 2008 byl tento zemědělský stroj nahrazen o poznání kultivovanějším dieselem se vstřikováním common-rail sice se stejnými parametry, ale lepším průběhem točivého momentu a především výrazně klidnějším chodem.


Silnější motory a pokročilejší podvozek, ovšem také odtažitejší řízení a celkové zcivilnění – to je souhrn změn pro druhou generaci modelu.

Druhá generace byla také k dispozici s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG se šesti rychlostními stupni, která nabízela díky tlačítkům pod volantem trochu jiný zážitek z jízdy. A k dieselu se automat docela hodil, neboť si lépe poradil s výkyvy točivého momentu a auto uklidnil. Rozhodně je ale u druhé generace cítit odklon od řidičského nadšení spíše k jakési stylovosti. To víte, někomu stačí znáček RS a hned má sportovní auto…Facelift druhé generace Octavie přinesl moderní přeplňované motory a změny se samozřejmě dotkly i verze RS, i když v tomto případě šlo pouze o kosmetické úpravy. Detaily jako denní svícení z LED diod a výraznější nárazníky auto sportovnější nedělají, na motorech se tedy nic zásadního nezměnilo.


Facelift druhé generace v roce 2009 přinesl jen kosmetické změny, pod kapotou se vše změnilo už dříve.

Přesto se nedá říci, že by i tato poslední Octavia RS byla beznadějná. Vůbec ne, podvozek je velmi schopný a na kvalitním povrchu funguje velmi dobře – ve srovnání se standardní Octavií, která je samozřejmě nastavena na trochu pohodlnější a vyrovnanější jízdu. Škodu Octavia RS s motorem 2.0 TDI jsme zkoušeli i na Nürburgringu Nordschleife a obstála tu na výbornou – dokonce nás schopnostmi i překvapila. Ale má to u naftového liftbacku, který se chlubí největším kufrem ve třídě, smysl?Druhá generace Octavie RS je na trhu ojetin také hojně zastoupena a když pomineme „nesportovní“ diesel a budeme hledat mezi benzínovými verzemi 2.0 TSI, je z čeho vybírat. Ceny začínají zrhuba pod 190 000 korun a za nějakých 250 000 korun můžete mít docela hezké auto před faceliftem s rozumnými kilometry a jasnou servisní historií. Faceliftovaný model stojí od asi 350 000 korun. I zde platí zásadní poučka – pryč od vytuněnců a aut, na kterých se snažil někdo dokázat, že je chytřejší než automobilka.

A tím se pomalu dostáváme k tomu, co nás za pár měsíců čeká. Škoda oznámila, že se na festivalu rychlosti v Goodwoodu představí nový model Octavia RS, který bude založen na nové třetí generaci Octavie. Techniku si vypůjčí, jako obvykle, od Golfu GTI a oproti minulému modelu, který vážil přes 1400 kg, zhubne. To by se mělo projevit na lepší dynamice a nižší spotřebě paliva, i když tu teď nechme stranou.


Nová Octavia RS nabídne více výkonu a rychlosti. Ale bude to nadšencům stačit?

Opět budou k dispozici dva motory a manuální nebo automatická převodovka. Benzínový agregát bude mít zdvihový objem zase dva litry a výkon 220 koní. S ním by poprvé v historii měla Octavia vyžadovat omezovač rychlosti na 250 km/h. Bude to nejrychlejší silniční Octavia všech dob (nikoli škodovka, už Superb 3.6 V6 upaloval 250 km/h…). Diesel bude mít také dva litry a výkon 184 koní a i když nenabídne takovou dynamiku jako benzínová verze, bude určitě oblíbený, protože je to, ehm… diesel. Až první svezení ale ukáže, jak moc (ne)sportovní nová Škoda Octavia RS bude.

2.4.2013 6:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist