Soupeř pro Priuse?

Honda představila nový model Civic Hybrid, vybavený kombinací benzínového a elektrického motoru.

Jde o další vývojový stupeň systému, použitého v modelu Insight, který se ovšem u nás nikdy neprodával a ani v Americe nedosáhl nijak převratného úspěchu. Teď je ale situace jiná – „zelenou“ cestu prošlapala Toyota Prius a po ní stádečko hybridních Lexusů a lidé se o novou technologii začínají zajímat.

Civic Hybrid je standardně vybaven převodovkou CVT s plynule měnitelným převodem, která dovoluje optimálně využít hybridní pohon a přispívá ke snížení spotřeby i emisí. Ty pochopitelně splňují požadavky normy Euro4.

Hybridní systém dokáže za příznivých podmínek odpojit všechny čtyři válce benzínového motoru a jet pouze na elektřinu. Týká se to zejména pomalých manévrů v městském provozu, takže není divu, že právě tam dochází k největší úspoře – spotřeba klesá až o 63%. Také při jízdě po dálnici však Honda uvádí spotřebu sníženou o 27%.

Honda Civic fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda Civic fotogalerie

Hodnota kombinované spotřeby 4,6 l/100 km vypadá dobře, otázkou je, zda se jí bude možné přilížet ve skutečném provozu. U Priusu to například moc nešlo. Další podstatný otazník visí nad svižností auta. Benzínový motor má nějakých 95 koní a 123 Nm, což dnes není nijak zvlášť mnoho. Při akceleraci mu ovšem bude pomáhat 15kW elektromotor s točivým momentem 103 Nm v rozmezí 0-1160 ot./min. Honda tvrdí, že jízdní výkony jsou srovnatelné s osmnáctistovkou, ale už pohled na udávané zrychlení svědčí o opaku: Hondě Civic 1.8 stačí devět sekund, hybrid potřebuje 12,1 s. I nejvyšší rychlost se značně liší, hybrid je se svými 185 km/h o 15 km/h pomalejší. Další nedostatek najdete v zavazadlovém prostoru. Ačkoli je Civic Hybrid na rozdíl od ostatních modelů sedanem, baterie zaberou dost místa, takže jeho kufr spolkne o 25 litrů zavazadel méně (celkem 350 l).

Motor samotný obsahuje kromě rozpojitelných vahadel, umožňujících odpojení válců, také další moderní technologie. Písty jsou tlakově odlity z hliníku, takže se při zvýšení teploty tolik neroztahují a nezpůsobují zbytečné tření. Pístní kroužky jsou ošetřené technologií ion-plate, a také vnitřní povrch válců je speciálně opracován, aby byl co nejhladší.

Další zajímavou technologií je inteligentní duální a sekvenční zapalování i-DSI, které používá dvou svíček v každém válci k ideálnímu spálení palivové směsi v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.

Zajímavostí je klimatizace s hybridním kompresorem, který umí pracovat při pohonu benzínovým motorem i elektromotorem a při potřebě rychlého ochlazení využívá dokonce obou.

Design vozu je přizpůsobem zvýšeným aerodynamickým požadavkům, čemuž odpovídá výrazně skloněné čelní sklo i mimořádně pečlivě zpracované spáry mezi panely karoserie.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyHonda Civic Hybrid
0-100 km/h (s)12,1
Motor
Konstrukcehybridní benzínový čtyřválec + elektromotor
Zdvihový objem (cm3)1339
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)95 koní v 6000 ot./min. (+el. 15 kW/20 k)
Točivý moment (Nm)123 Nm při 4600 ot./min. (+el. 103 Nm)
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)5,2/4,3/4,6 l/100km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1368
Zavazadlový prostor (l)350
Ceny
Základní cena modelu649 000 Kč
7.7.2006 12:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist