Soud bez důkazů

Máte úspěšnou firmu. Zaměstnáváte stovky lidí a každý rok otočíte miliony dolarů. A pak vám dají u FIA pokutu za udílení příkazů.

Dvoumilionovou pokutu už Ferrari zaplatilo a může se těšit na osmého září. Tehdy, jen pár dnů před velkou cenou Itálie, zasedne Světová rada motorsportu FIA ke stolu a projedná aféru z Hockenheimu, kde se Felipe Massa nechal po sporné zprávě z boxů předjet Fernandem Alonsem. Že Massa mohl po krátkém vzkazu z boxů buď uhnout, nebo sbalit kufry a vyklidit šatnu v Maranellu, nepochybuje nikdo. Jak se ale k celé věci postavit?

Jediné správné rozhodnutí má zatím na kontě šéf FIA Jean Todt. Zřekl se účasti na jednání a předsednictví přenechal zástupci prezidenta pro sport Grahamu Stokerovi. Někdejší principál Ferrari Todt má k nezaujatosti stejně daleko jako stáj sama. V roce 2002 v Rakousku otevřeně nařídil Rubensi Barichellovi uhnout z cesty Michaela Schumachera, který vyhrál závod a později také svůj pátý mistrovský titul. Po závodě na A1 ringu dostal tým pokutu, když Schumacher pustil na stupních vítězů Barichella na své místo. Následky akce však byly dalekosáhlejší, FIA pod taktovkou Maxe Mosleyho zakázala takzvanou týmovou režii s přímým dopadem na výsledek závodu.Právě za porušení tohoto zákazu nyní hrozí Ferrari další postihy. Italům se může stát cokoli od „nic“ po vyloučení z celé sezóny. Incident ovšem ukazuje, jak málo promyšlená pravidla okolo týmové režie jsou. A jak těžko lze něco takového vynutit. Nad tím co si jezdci a jejich nadřízení poví jinam než do vysílačky totiž mají potentáti pramalou kontrolu. Pokud mechanici zdrží auto týmové dvojky v boxech o tři vteřinky déle, těžko jim někdo dokáže úmysl. A takové věci se dějí a děly. Jen to tentokrát Ferrari a Stefano Domenicali nezvládli úplně nenápadně.

Týmy režírují závody podle svého od nepaměti. Mají na to právo a obvykle také dobrý důvod: chtějí vyhrávat nejen velké ceny, ale i mistrovské tituly. Proč nechat vyhrát jezdce, který má jen malé šance být mistrem světa, když mnohem blíž k příčkám nejvyšším stojí ten druhý? Skutečně by za něco takového měly být týmy trestány? Formule 1 je miliardový podnik a nutně tak trochu týmová hra. Zavolejte k Red Bullu a zeptejte se, co si o týmové režii myslí. Letos v Turecku nechali své jezdce závodit o první místo a nakonec byli rádi za třetí pozici pro Webbera. Vettela posbírali po trávě okolo trati a mlsně koukali na stupně vítězů, kde jezdci McLarenu na prvních dvou stupních skákali radostí půl metru vysoko. Tak vypadá absence týmové režie a totální debakl.Další věc je, že technicky vzato FIA Ferrari nic provést nemůže. Ačkoli „Fernando is faster than you, can you confirm you undestood that message?“ (Fernando je rychlejší než ty, můžeš potvrdit že jsi rozuměl?), je zpráva více než podezřelá, není to důkaz. Pokud si ji párkrát přečtete, s týmovou režií nemá společného zhola nic. Protože mocipánům to po prvních ostrých projevech došlo také, opatřili si další důkazy. Do rádia před osudným sdělením zazněly věty jako: „You need to pick up the pace, because Fernando is faster“ (Musíš zrychlit, protože Fernando je rychlejší). Právě tak prý sděloval massův inženýr Rob Smedley svému jezdci, že má přidat. Je to logické: „Fernando je rychlejší než ty“ musí znamenat něco jiného. Nebo nemusí? Bod pro ty kdo hádají za bé.Pokud nikdo z týmu nepromluví a neusvědčí tak Ferrari z podvádění, Světová rada motorsportu má jen dvě možnosti. Delegáti FIA ze sebe mohou udělat bandu autokratických pitomců a Ferrari potrestat, ačkoli proti němu nemají jediný obhajitelný důkaz. Mají jen několik podezřelých vět, které neznamenají vůbec nic. A nikdo z Ferrari mluvit nebude. Důvody by k tomu snad měl Felipe Massa, jenže ten po závodě s kamennou tváří podpořil tým.

FIA by měla opět jednou nechat zvítězit zdravý rozum a konstatovat, že se nepodařilo dokázat zhola nic. Prohřešek byl konec konců potrestán pokutou, kterou Ferrari bez odmlouvání zaplatilo. Jednání bude rychle u konce a zbyde čas na důležité otázky. Například zda cleý ten zákaz týmové režie není tak trochu bojem s větrnými mlýny. A zda má FIA právo zasahovat do personální politiky týmů.Ferrari investuje peníze a zaměstnává jezdce. Jakkoli nám může být líto Felipeho Massy, který rok po vážné nehodě opět pokukuje na samotnou špičku, Alonso má k titulu mistra světa o poznání blíž. A brazilský pilot není hlupák, ale profesionál, jak sám řekl. Dobře placený jezdec velkého týmu musí umět hrát i za ostatní a Felipe Massa svou kamennou tváří a vyrovnanými výroky po závodě dokázal, že v něm má Ferrari oporu.

Nezdálo se mi, že by závod sporným předjetím nějak utrpěl. Ale ať už souhlasíte s týmovou režií nebo ne, jedno je jisté: její zákaz je neudržitelný, protože je nevynutitelný. Prosíme FIA o několik maličkosít: osmého září seberte rozum do hrsti a suďte podle důkazů. A nepleťte se do toho, do čeho vám nic není.

autoweb.cz

19.8.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist