Sníh a led na střeše auta? Pokuta hrozí u nás i v zahraničí.

Je to více než pouhý nešvar, jde o zdraví a životy ohrožující nedbalost, které může zapříčinit velmi dramatické dopravní situace. A také přivodit řidiči vysoké finanční postihy.

Sníh a led, jistě, je to „jen“ trochu zmrzlé vody, nicméně je asi každému jasné, co se stane, když taková zmrzlá voda sklouzne z jedoucí dodávky na osobní automobil, který cestuje za ní. Jednoduché – pět litrů vody, to je bratru pět kilo ledu, plus dynamika pohybu – náraz do čelního skla pak může skončit nejenom jeho poškozením, ale hlavně také dopravní nehodou, pokud řidič v zasaženém autě zareaguje nesprávným manévrem, strhne volant do protisměru?!

A o tom, jak pak řešit takovou situaci, když je už Rumun se svým náklaďákem vezoucím dlaždice napříč Evropou dávno v prachu…? I sníh, vedle ledu je velmi nebezpečný, asi většina z nás zažila, jaké to je jet za autem, ze kterého permanentně odfukují závěje prašanu, přes který není vidět. Máme zde tedy rady a tipy zpracované ÚAMK, které se problematice věnují optikou pokut, a to jak v Čechách, tak i v zahraniční. Takže jak je to s povinností očistit auto od sněhu a ledu před jízdou, jaké předpisy v tomto ohledu platí?

Česká republika
Od 20. února 2016 je platné ustanovení novely zákona o provozu na veřejných komunikacích, které jasně zakazuje jízdu se zamrzlými okny. Tedy s nedostatečně očištěnými skly automobilu. Stejně tak jízdu s tak zvanou „čepicí“ například na střeše. Pokuta za takový prohřešek je v blokovém řízení 2 000 Kč a ve správním 2 500 Kč. Asi všichni chápou, že jet jen s průzorem v zamrzlém čelním okně je stejně nebezpečné, jako s odlétajícím sněhem a ledem na karoserii.

Nicméně je otázkou, jak plnění tohoto ustanovení dodržovat v případě kamionů, protože nejsou postaveny odpovídající rampy například na odpočívadlech, kde by řidiči mohli bez nebezpečí práce ve výšce až 4 metry, odstranit sníh a led. Obecný příslib ministerstva dopravy, že se s výstavbou ramp počítá, se ani v letošní zimě nenaplnil.

Německo
Za „varovnou“ lze označit pokutu ve výši 25 Eur (675 Kč), kterou může policista na místě uložit tomu, kdo vyjede se sněhem na karoserii. Jiné už je to, pokud policista uzná jízdu se sněhovou nadílkou za ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Pak se částka zvyšuje na 80 Eur (2 160 Kč). Samozřejmě s tím souvisí nejen pokuta, ale povinnost odstranit sníh a led z vozidla. Policista vám totiž do té doby zakáže další jízdu.

Rakousko
Alpská země si je vědoma toho, jak vysoké nebezpečí jízda se zasněženým automobilem představuje, takže se nerozpakuje pokutovat řidiče velmi vysokou částkou. Nejvyšší možná pokuta, v případě ohrožení ostatních nebo zavinění nehody, dosahuje až 5 000 Eur (135 000 Kč). Navíc rakouská policie za vozidlo schopné jízdy po veřejných komunikacích považuje jen to, které má nejen očištěna všechna okna, kapotu a střechu, ale i registrační značku. Na to je na místě pamatovat.

Slovensko
Povinnost vyjíždět jen s očištěným od sněhu a ledu vozidlem, stanovují předpisy u našeho východního souseda už několik let. Říkají, že vozidlo musí být před jízdou zbaveno sněhu či ledu. V opačném případě hrozí řidiči sankce ve výši 60 Eur (1 620 Kč).

Švýcarsko
Další evropská země s povinností očištění vozidla v zimě. Navíc policie považuje za automobil schopný provozu na komunikaci jen ten, který kromě běžného očištění od sněhu a ledu má i v zimě čistá jak zpětná zrcátka, tak světlomety předních světel i svítilny zadních. Pokuta může dosahovat až 200 CHF.

tit.foto: Shutterstock, zdroj: ÚAMK

11.1.2017 1:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist