Smart City Coupe/Cabrio/Fortwo (1998 – 2006)

První generace mini automobilu Smart se u nás dnes těší větší oblibě než v době své výroby. Může za to především cena. Čechům se zkrátka za půl auta nechtělo platit jako za celé.

RADOSTI
Snadné parkování třeba i kolmo k vozovce do řady podélně stojících vozů, výměnné díly karoserie, originalita, elektricky ovládaná střecha kabrioletu, nízká spotřeba paliva, dostatek místa pro dva, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Některé běžné opravy jsou zde složité, což je dáno rozměry vozu a zástavbou motoru vzadu do podlahy zavazadelníku, z výroby chybějící výpustný šroub olejové náplně motoru a od toho se odvíjející opotřebení pohonné jednotky – řada ojetin před generálkou motoru, malý zavazadelník, velice obtížná výměna žárovek v potkávacích světlech.

Byl to velký poprask, když se představila první generace mini automobilu Smart pod jménem City Coupe. Za velké pozornosti médií se tak stalo v roce 1998. Dvoumístný model City Coupé s uzavřenou karoserií dostal o dva roky později sourozence City Cabrio s plátěnou střechou.

Po faceliftu v roce 2004 se oba modely přejmenovaly na Fortwo Coupé a Fortwo Cabrio. Obě varianty vydržely ve výrobě až do roku 2007, kdy spatřil světlo světa model druhé generace.

Nyní je dvoumístný Smart první řady již levnou ojetinou, po níž sáhne nenáročný motorista nebo řidič toužící se odlišit a využít předností malého vozidla. To je tak krátké, že s ním lze parkovat v řadě podélně stojících aut kolmo a využít tedy i malou skulinku mezi stojícími vozy. Proto si jej řada motoristů pořizuje na popojíždění po městě.


Nevelký interiér vozidla nabízí dostatek místa dvoučlenné posádce, pro více osob není určen. Sedadla vynikají pohodlím, palubní deska originálními tvary, jimiž se hlásí k neotřelému designu karoserie. Ta využívá pevného prostorového rámu, na němž jsou zavěšeny barevné panely karoserie. Ty lze za přijatelnou cenu různě měnit a tak proměňovat barvu vozu dle libosti majitele.

Velikost zavazadelníku čítá tabulkových 150 litrů, což určitě není mnoho. Musíme ale mít na mysli, že se jedná o dvoumístné vozidlo a hodnotu naměřenou po krycí roletku. V případě potřeby lze tedy automobil naložit o trochu více.

Jízdní vlastnosti jsou pro někoho možná překvapivě dobré. Pravdou je, že vůz s koly téměř v rozích karoserie by měl mít podvozek disponující vlastnostmi motokáry a těm se podvozek smartu blíží. Z hlediska komfortu ale zrovna nenadchne, drncání a poskakování po nerovnostech není pro každého.

K pohonu auto používá přeplňované tříválce a to jak benzinové, tak naftový. Jde o motor s objemem 0,8 litru a výkonem 30 kW, což je řekněme dostačující. Vůz je úsporný, když dokáže jet za méně než 4 litry nafty na 100 km, ale benzinový model jezdí za cca 4,5 litru což je také málo. Benziňáků je přitom více a za méně peněz, takže bývají jasnou volbou zájemců o ojetinu. Navíc jsou nezřídka znatelně svižnější.

Benzinové motory mají objem 0,6 či 0,7 litru a výkon 33, 40, 45 a 52 kW (šestistovky), či 37, 45 nebo 55 kW (sedmistovky). Nejvíce, tedy 55 kW nabízí výhradně sportovně pojatý model Brabus. V nabídce ojetin je však vzácností, za níž si zájemce musí odpovídajícím způsobem připlatit.

„Zejména u naftových verzí si dejte pozor na stav turba a úniky oleje,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Jak naftové, tak benzinové motory se navíc nadměrně opotřebovávají, což je dáno absencí výpustného šroubu v olejové vaně. Olej se při výměně odsává, což ale není dost důkladné a v motoru zůstávají nečistoty, které se stále hromadí.

Přibližně okolo 100 000 ujetých kilometrů si pak vůz začne říkat o generálku motoru (vyjde asi na 15 000 Kč). Nejprve to poznáte za chladného zimního počasí, kdy pohonná jednotka zprvu nechce táhnout a má nepravidelný běh, než se trochu ohřeje. Některé ojetiny mají již dodělaný výpustný šroub. Většinou se dodělává právě při generální opravě agregátu, někteří majitelé k tomuto vylepšení ale přistoupili dříve.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Nepříjemné je častější praskání žárovek v potkávacích světlometech, kam se velice těžko dostává, protože přístupový otvor je velice malý,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Známé jsou i netěsnosti chlazení, můžete se setkat i s vozem, který má vyteklé zadní tlumiče.

Jindřich Topol z AAA AUTO nabádá i ke kontrole přední nápravy: „Poměrně často se můžete setkat s vůlemi ve spojovacích tyčích řízení. To se projevuje jak zvýšenou hlučností, tak zhoršenou směrovou stabilitou.“ Některé ojeté vozy mají také zvlněné brzdové kotouče.

Velký pozor si dejte, ať nekoupíte automobil s poškozeným prostorovým rámem. Ten se podle pokynů výrobce nesmí svářet! Jeho výměna je přitom neúměrně drahá a rozhodně se nevyplatí. Proto pozor na vozidla po nehodě!

Ve zpětném zrcátku
1998 – uveden Smart City Coupe.
2000 – uveden model Smart City Cabrio.
2004 – přejmenování modelové řady na Smart Fortwo Coupe a Fortwo Cabrio.
2007 – uvedena druhá generace vozu Smart Fortwo ve verzi Coupe i Cabrio.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvoval Smart City Coupé v roce 2000. Za ochranu posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dvě hvězdy ze čtyř maximálně udělovaných.

8.9.2016 11:36| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist