Největší česká automobilka ušetřila minulý rok 209 milionů korun. Díky šikovným nápadům zaměstnanců

V roce 2018 podali zaměstnanci společnosti Škoda Auto více návrhů než kdykoli předtím. Více než 60 procent z celkového počtu téměř 30 000 návrhů automobilka úspěšně realizovala. Jednotlivá opatření šetří zdroje a náklady, zvyšují bezpečnost v závodě nebo ergonomii na pracovišti. Nejlepší návrhy automobilka odměňuje v rámci zlepšovatelství ZEBRA peněžitými odměnami a čtyřikrát ročně z autorů návrhů losuje výherce automobilů.
190207-skoda-scala-sop-02-1920x1280-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast řízení lidských zdrojů, zdůrazňuje: „Vynalézavost a schopnost inovovat je pro společnost Škoda Auto typická už od samotných počátků automobilky. Naši zaměstnanci, kteří v rámci zlepšovatelství podávají konkrétní zlepšovací návrhy, jsou příkladnými reprezentanty tohoto ducha. Svými návrhy přispívají k efektivnějším procesům, ekologičtější výrobě, šetrnému nakládání se zdroji, snižování nákladů nebo dalšímu zvyšování bezpečnosti práce. Za to bych jim chtěl srdečně poděkovat.“

Pavel Hlaváč, vedoucí plánování lidských zdrojů, dodává: „Zlepšovatelství je ve všech třech výrobních závodech společnosti Škoda Auto – v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí – zakotveno jako systematický proces. V centru procesu zlepšovatelství stojí zaměstnanci. Ti pomáhají k tomu, aby byla společnost Škoda Auto ve všech oblastech ještě lepší, rychlejší, bezpečnější a hospodárnější.“

V roce 2018 podalo celkem 8 462 zaměstnanců téměř 30 000 zlepšovacích návrhů, více než 60 procent z nich už společnost Škoda Auto realizovala. Dosažené úspory činí celkem 209,6 milionů korun. Automobilka zaměstnance odměnila peněžitými prémiemi v celkové výši 26,5 milionů korun. Jeden ze zaměstnanců podal námět, jehož realizací společnost Škoda Auto ušetřila víc než 18 milionů korun a za svůj návrh obdržel odměnu ve výši 600 000 korun. Vedle finanční odměny losuje Škoda ze všech účastníků čtyřikrát ročně výherce vozů. Kromě nich je možné vyhrát i účast na exkluzivních akcích, například zájezd na mistrovství světa v ledním hokeji.

Archivní záznamy ukazují, že zaměstnanci společnosti Škoda Auto podávají zlepšovací návrhy už od roku 1918, avšak s cíleným zlepšovatelstvím automobilka začala až v roce 1993. Konkrétní návrhy zaměstnanců ukazují možnosti, jak v celém podniku ušetřit náklady nebo jak zvýšit bezpečnost či efektivitu práce.

Zlepšovatelství ve společnosti Škoda Auto dnes nese jméno ZEBRA. Jde o zkratku z počátečních písmen klíčových prvků zlepšovatelství: znalost, elán, bystrost, rozum a aktivita. Programem ZEBRA podněcuje společnost Škoda Auto své zaměstnance k podávání zlepšovacích návrhů a koordinuje jejich vyhodnocování, realizaci a odměňování. Od roku 2010, kdy byla zahájena činnost zlepšovatelství ZEBRA, vzrostl v roce 2018 počet podaných zlepšovacích návrhů z 11 620 na novou rekordní hodnotu 29 971. Většina podaných návrhů poukázala na možnosti úspor materiálu a optimalizace výrobních postupů. Následovaly návrhy na optimalizaci procesů, zlepšení bezpečnosti práce, ochrany zdraví, zlepšení pracovních podmínek a ochranu životního prostředí.

17.6.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: patent, Škoda Auto, technika
Více o tématu: řízeníŠkoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist