Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement: Nepatří do starého železa

Nová generace Škody Yeti se představí již brzy, my se svezli se stále ještě aktuálním modelem, abychom zjistili, zda umí pořád oslovit zákazníky. A rovnou si řekněme – ano, i dnes funguje parádně...

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Chytrá a praktická řešení v interiéru, variabilita
  • Schopnosti ve skutečném terénu

Starosti

  • Náklony ve vyšších rychlostech
  • Plasty v interiéru nejsou absolutní špička

Ve své době představoval Yeti revoluci – po neslaném nemastném Roomsteru měla Škoda konečně plnohodnotné kompaktní SUV, které navíc bodovalo výrazným stylem. Po faceliftu sice přišel o rozpustilá kulatá světla, což (bývalý) šéfdesignér Kabaň nesl nelibě, ale i tak jde o důstojné a moderně vypadající auto, které v roce 2017 stále působí aktuálně. Tato verze Outdoor se od „městského“ provedení liší předním nárazníkem, bočními lištami z černého plastu a stříbrnými kryty zrcátek. Kvůli své všudypřítmonosti možná někomu Yeti nestojí za důkladný druhý pohled, ale jako celek rozhodně nevypadá zastarale.

Interiér

Zde jste jako doma – typické Škodovácké prvky typu tříramenného volantu a utilitární palubní desky díky výbavě Laurin & Klement oživují dekorativní lišty a sedačky s velmi povedeným koženým čalouněním. Nečekejte designovou zběsilost nebo avantgardu, tady se hraje na funkčnost, kterou má Yeti v malíku. Přední sedačka spolujezdce se dá sklopit a umožní vám tak převážet extra dlouhé předměty, zadní sedačky, dělené v poměru 40-20-40 se mohou individuálně posouvat a také naklápět, čímž zvětší zavazadlový prostor z 405 litrů na 510 litrů. Sedačky můžete i vyndat, pak máte k dispozici 1760 litrů. Vzadu najdete dva úchyty Isofix, za příplatek je k mání další pro přední sedačku.

Nad různými užitečnými doplňky se zde někdo skutečně zamyslel – je jich tu hromada. Například gumicuky s očky na zadní straně zadních sedaček pro uchycení lyží, vyjímatelná baterka v kufru, deštník a reflexní vesty pod sedačkami, miniaturní koš na odpadky ve dveřích spolujezdce, lišty s háčky v kufru, všemožné schránky v palubní desce nebo loketní opěrce… No, nechcete zde něco ztratit a pak to hledat, skrýší je spousta.

Jako celek je interiér dobře použitelný, přehledný a vše se ovládá snadno, plastové materiály sice nedosahují úrovně aktuální špičky, ale stále je můžeme považovat za lehce nadprůměrné.

Pohon

Dvoulitrový turbodiesel se 150 koni a pohon 4×4, řešený spojkou Haldex, jsou u Yetiho jasná volba. Čtyřkolka vám dává spoustu možností, reaguje rychle a nezáludně. Má speciální režim Offroad, který počítá s určitým prokluzem a disponuje funkcemi pro sjíždění prudkých svahů, rozjezd do kopce a jinak nastaveným ABS. Se světlou výškou 18 centimetrů Yeti zvládne víc než jen rozbitou polní cestu, nemá problém s křížením náprav a rozjezdem, když jsou dvě kola ve vzduchu. Spotřeba se pohybuje okolo šesti litrů, s lehkou nohou se dostanete ještě níže, motor je velmi dobře utlumený, takže nehlučí ani nevibruje.

Ovladatelnost

Kde jinde vyzkoušet tyto funkce, než v horách. Orlických. Zasněžených. Máme zde hluboké vyjeté koleje a pod nimi led, podmínky, ve kterých by si i člověk v dobrých botách nabil nos. Je cítit, jak se zadní kola nenápadně připojují a rovnají auto do zatáček, Yeti občas lehce uklouzne do strany, ale okamžitě zase získává trakci. I na suché silnici se chová způsobně – lehká nedotáčivost nevadí, ve vyšších rychlostech pak musíte počítat s výraznějšími náklony, které ale nemají vliv na stabilitu. Než sáhnete po automatu, vyzkoušejte si manuál, řadí přesně, má dobře vymezené dráhy a vůbec neobtěžuje – jednička je pak dostatečně krátká, aby částečně suplovala redukci, aniž byste si usmažili spojku.

Verdikt

Yeti je prošpikovaný dobrými nápady, které nejsou jen na efekt, ale skutečně je využijete. Schránky, očka, sklápění i posouvání sedaček – je mnohem praktičtější, než by se mohlo z jeho kompaktního půdorysu zdát. Dvoulitrové TDI je skvělá volba po stránce spotřeby i kultivovanosti, s manuální převodovkou spolupracuje dobře, pohon 4×4 pak zvládne víc, než byste od menšího a pohodlného SUV čekali. Nástupce sice už klepe na dveře, ale tato generace Yetiho prokázala svou odolnost proti stárnutí a rozhodně osloví i v roce 2017.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová, manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 3500
Točivý moment (Nm)340 v 1750-3000
0-100 km/h (s)9,1
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4222
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1565
Zavazadlový prostor (l)405
28.2.2017 12:00| autor: Richard Herbich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist