Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4

Je prvním svého druhu. Tedy alespoň prvním stvořeným pod křídly boleslavské Škodovky. A jeho jméno jasně naznačuje, kamže s ním jeho majitel může vyrazit.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Škoda tohle malé SUV postavila na podvozkových základech Octavie. Ale za to se rozhodně nemusí stydět. Vpředu totiž našly své místo vzpěry McPherson, vzadu pak nezávislé, víceprvkové zavěšení. K tomu tu u silnějších verzí máme k dispozici i pohon všech kol Haldex. Tedy se samočinně připojitelným pohonem zadních kol. Ale Yeti dostal ještě jedno lákadlo. A tím je cena. Tohle auto totiž může být vaše za 362.800 Kč. A takovou nabídku u konkurence budete hledat jen velmi těžko. Yeti totiž představuje i pokrok v kvalitě provedení interiéru. A podle Eckharda Scholtze zodpovědného za technický vývoj se kvalitou zpracování přibližuje Superbu. Tedy se tím dostává na úroveň standardů Volkswagenu a Audi. A vzhledem k tomu, že právě tyhle dvě automobilky jsou, ať se to někomu líbí nebo ne, svým skvělým zpracováním proslulé, Yeti z tohohle faktu bude jen těžit.Technika

A tedy potažmo především jeho majitelé. Pravda, v základu najdeme pod kapotou Yetiho přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku s výkonem 104 koní a pohon jen předních kol. Čtyřkolka je totiž vyhrazena pro silnější verze. Takže nejlevnější skutečné SUV od Škody s pohonem všech kol koupíte za 463 tisíc s dvoulitrovým turbodieselem. A za tuhle cenu dostanete i 110 koní a vstřikování Common Rail. A jestli je vám více po chuti benzín, musíte si připlatit 80 tisíc a dostanete velmi dobrou osmnáctistovku s turbem a výkonem 160 koní. Případně pohon všech kol pořídíte i k silnějším motorům v nabídce. My tu dnes máme variantu s turbodieselem a výkonem 140 koní, pohonem všech kol v kombinaci se šestistupňovou převodovkou a za tu chtějí boleslavští minimálně 624.800 Kč. Ale právě tohle je i nejprodávanější varianta Yetiho. Za 3 měsíce co byl Yeti v prodeji, si právě takovouhle specifikaci vybralo rovných 40 procent zákazníků. A jen pro zajímavost dodávám, že dosud se pro verze s pohonem všech kol rozhodlo 75 procent novopečených majitelů. Škoda se příliš netají tím, že s Yetim míří především za naše hranice. Celkově se jich dosud prodalo 12.500 kusů a z toho zhruba 2.500 u nás. Což je číslo, které prý překonalo i původní očekávání automobilky.Na silnici

Škoda Yeti I fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda Yeti I 1 fotogalerie

Yeti přichází s celkem jedinečným designem. Rozhodně si ho nespletete s ničím jiným. Nemůžeme si ale pomoci, nicméně v červené barvě, která tomu jen přispěla, Yeti působí poněkud více jako užitková dodávka, než uhlazené, moderní SUV. Nicméně víme, že vnímání designu je čistě subjektivní záležitost a prodeje samotné svědčí o tom, že Yeti se evidentně líbí. Nebo je správně levný. Ale to je celkem jedno, důležité je, že jde na odbyt. A po svezení s ním se vlastně není co divit. Uvnitř najdete tu osvědčenou klasiku, kterou nabízí všechny Škodovky. Tedy na danou třídu opravdu velmi kvalitně zpracovaný interiér, který si nezadá s dražšími značkami, i když zrovna nápady tady designéři dvakrát nehýřili. Je to prostě jeden z těch nelišících se interiéru, který si spletete s jakýmkoliv jiným Škodováckým modelem. Samozřejmě je to dáno definovanými limity Volkswagenu. Designových vylomenin se u rodinně zaměřené, konzervativní značky prostě nedočkáme. Zato Yeti nabízí osvědčenou kombinaci funkčnosti a kvality. Na silnici je uvolněným společníkem, dokáže se velmi sebevědomě vypořádat se všemi nástrahami našich rozbitých silnic, nicméně jeho řízení je poněkud odtažitější ve srovnání třeba s námi nedávno testovaným Superbem.Prostor a vybavení

Zpětná vazba ve volantu není příliš jasná a je tu i klasická tupost řízení okolo neutrální pozice tolik typická pro produkty koncernu Volkswagen. Turbodiesel pod kapotou je řekněme průměrně odhlučněn, i když v některých režimech je poněkud hlučnější, než by snad mohl být. Točivý moment s hodnotou 320 N.m působí jako dostatečný. A stejně tak i jeho nástup od 1700 otáček. Jenže v reálu musíte motor dostat k hranici dvou tisíc, aby měl dost síly na zrychlení. Navíc to celé doprovází i určitý turboefekt. Takže pokud byste měli jezdit tak, aby se po přeřazení motor vždy dostal do správného režimu otáček, znamenalo by to ve městě zábavu dotáčet jedničku ke čtyřtisícové hranici. Až pak dvojka naváže plným výkonem. Motor se tu přeci jen musí potýkat s váhou 1530 kg, přičemž skoro 100 kg tady jde na vrub pohonu všech kol. Ve výsledku to znamená schopnost zrychlení na stovku za 9,9 s a maximálku u 190 km/h. Jenže Yeti působí trochu líně, než by se mohlo zdát po přečtení těchhle čísel. Středně výkonný turbodiesel v Yetim si ale jeho majitel nebude kupovat kvůli dynamických schopnostem. Takže mu nebude vadit ani hlučnost ve vyšších otáčkách. Na svižnější svezení má Škoda připravenu o dalších 60 tisíc korun dražší verzi s výkonem 170 koní, případně zmíněnou benzínovou osmnáctistovku s výrazně širším rozsahem použitelných otáček a schopností u obou verzí zrychlit na stovku za 8,4 s.Verdikt

Takže kdo myslíte, že bude typický majitel Yetiho? Je to SUV určené jednoduše pro ty, co potřebují především trochu univerzálnější auto, než jen rychlík na asfaltové silnice. A k tomu tu nesmí chybět ani velká dávka praktičnosti. V čemž Yeti nezklame. Najdete tu totiž dost odkládacích prostor, tak i dostatečně velký kufr, který v základu nabízí 405 litrů a nezadá si tak i s o něco málo většími konkurenty. A ani lehčího terénu se nebojí. Nechybí tu protiprokluzový systém ESP, hillholder samočinně držící vůz v kopci nebo systém automaticky brzdící při sjíždění kopců na nezpevněných cestách. Stačí stisknout k tomu určené tlačítko a Yeti sám bude udržovat rychlost nepřesahující 8 km/h. A v kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem samozřejmě nabídne i relativně nízké náklady na provoz. Ve městě se spokojí s 8,5 litry nafty na 100 km, mimo město se šesti, na dálnici zhruba do 7 litrů. Což jsou očekávatelné hodnoty od takhle velkého a těžkého auta. Takže proč si zákazníci kupují menší Yeti, když je na trhu velmi schopný Nissan Quashquai, navíc nově nabízený s velmi povedeným faceliftem nebo ve třídě zřejmě nejlépe fungující malé, cenově dostupné SUV Ford Kuga? No je to zřejmě o té ceně. Tam, kde zmínění dva rivalové začínají, je Yeti už velmi schopně vybavený vůz. Takže jestli vám nevadí jeho účelový design, který svou jednoduchostí a prapodivnými, ne nijak lahodně navazujícími tvary, ve skutečnosti připomíná spíše pěknou dodávku, pak by pro vás mohl Yeti být skutečně schopným, univerzálním a velmi dobře postaveným společníkem. A nakonec můžete říkat, že vám na vzhledu nezáleží. Že přeci nakupujete s rozumem.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,9 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,5 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři (Haldex 4.gen)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 k v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)190 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 5,3 / 6,0 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4223
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1530
Celková hmotnost (kg)2075
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)700
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)410 / 1760 l
Ceny
Základní cena modelu624 800 Kč
11.1.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist