Škoda Superb 3.6 FSI Elegance

Nejrychlejší a nejvýkonnější Škoda všech dob si označení vlajková loď zaslouží. Ale jak jezdí?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Ne, nejrychlejší a nejvýkonnější Škoda není Octavia RS. Je to Superb. Ten totiž dostal koncernový šestiválec 3.6 FSI, který shodou okolností najdete nejen pod kapotou Passatů české Kobry 11, ale například nad přední nápravou Porsche Panamera a Cayenne. A to napovídá mnohé.

Asi tušíte, že zas tak jednoduché to nebude. Zatímco ve Volkswagenu Passat či Porsche Panamera odevzdává na všechna kola tento motor rovných 300 koní, Škoda Superb se musí spokojit s výkonem „jen“ 260 koní. Jen? Vždyť (skoro) stejný výkon má třeba BMW 330i. Superb 3.6 FSI naštěstí nepřišel o pohon všech kol, takže by si jeho podvozek měl s výkonem poradit. 

Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda superb II 2 fotogalerie

Nic nového pod sluncem

Na první pohled byste Škodu Superb 3.6 FSI nepoznali od svých chudých příbuzných. Tedy, pokud se hned nepodíváte na zadní nárazník, kde se možná až zbytečně okázale naparují čtyři koncovky výfuku. Ale ve skutečnosti to nevypadá tak hrozně a zvyknete si – spíš vás to jen překvapí, proč jich je tolik. No, nejsilnější model se vlastně musí nějak odlišovat…

Uvnitř se nic nemění, ale to rozhodně nevadí. Je tu spousta místa, i když možná by bylo dobré ho trochu obětovat ve prospěch nohou řidiče a spolujezdce. Máte pocit, jako by byl Superb až příliš zaměřený na velmi velkorysý prostor na zadních sedadlech na úkor místa vpředu. Ale třeba je to jen optický dojem. I když, najít si pohodlnou a optimální polohu za volantem mi dalo trochu práce.

Malinko ten smysl obřího prostoru vzadu postrádám. Má být tohle auto určené pro někoho, kdo má osobního řídiče? A nejsou tito lidé náhodou zákazníky značek Lexus, BMW a Mercedes? Každopádně by se vzadu pohodlně rozvalil i nafouknutý puchýř, k dispozici má i své výdechy ventilace.

Motor umí

Šestiválec o objemu 3,6 l a výkonu 260 koní při 6000 ot./min. a točivém momentu 350 Nm od 2500 do 5000 ot./min. je povedený. Vydává i celkem příjemný zvuk, i když ve vyšších otáčkách nezní příliš ochotně. Spíš jen hlučí. No, síly má ale dostatek a nemusíte ho za každou cenu točit až do červeného pole otáčkoměru, ačkoli se tam podívá docela rád.

Šestistupňová dvouspojková převodovka DSG svou práci odvádí na výbornou, řadí rychle a díky tlačítkům pod volantem ji můžete efektivně ovládat sami. Ale ani nebudete příliš cítit tu potřebu, protože zpravidla se chová chytře a nezmatkuje.

Pohon 4×4 řešený přes mezinápravovou spojku Haldex funguje dobře, za sucha však nemá Superb s trakcí problémy. Vyzkoušel jsem ho jen na štěrku a ačkoli není přenos výkonu na zadní nápravu kdovíjak plynulý a rychlý, znatelně zlepší trakci a rozjezd z místa. V zimě tak vyjedete všude.

Určitě se budete ptát na spotřebu, tak si ji odbudeme hned teď. Udávané hodnotě 10,1 l/100 km v kombinaci se přiblížíte jen tehdy, když se budete hodně snažít. Pak ale postrádá šestiválec smysl, protože s motorem 1.8 TSI byste v danou chvíli jeli tak za 8 litrů. Pokud ale chcete občas využít potenciál pohonné jednotky, počítejte spíš s 12 litry. Ale to není vůbec špatné na auto, které nabízí až královský prostor pro zadní cestující (pokud je chcete vozit) a umí na dálnici potrápit i prémiové soupeře. Za nízkou spotřebou ale stojí především velmi dlouhé zpřevodování, které trochu otupuje akceleraci a nutí vás podřazovat.

Podvozek moc nestíhá.

Škoda Superb má jeden velký problém – torzní tuhost. Může za to originální systém otvírání zadních dveří Twindoor. Protože autu chybí zpevňující „přepážka“ mezi zadními C sloupky (jakou mívají klasické sedany), jedná se vlastně o obrovský protažený hatchback. Na příčných nerovnostech se tak auto nepříjemně otřese a někdy máte pocit, jako by plavalo. Nabudete tak dojmu, že tenhle motor je na Superb silný až až a začnete chápat, proč má „jen“ 260 koní.

Stalo se mi, že při nijak nepředpisové rychlosti (no dobře, na tachometru bylo 150 km/h) jsem na dálnici přejel obvyklé místo, kde se mění nový povrch na starý s vyjetými kolejemi. Superbu se najednou nekontrolovaně rozhoupal předek, až mě to vyděsilo – jako by neměl tlumiče. Ve volantu, který jinak neposkytuje o dění pod koly žádné informace, jsem najednou cítil, jak se přední kola skoro odlepila od země. A něco takového by se nemělo v autě za milion stát. Rozhodně ne ve Škodovce za milion.

Na silnici, která na sobě nemá schody, by se ale nic takového přihodit nemělo, maximálně v neslušných rychlostech. Při normální jízdě je i šestiválcový Superb pohodlný, předvídatelný a za všech okolností dobře ovladatelný. Jen od něj nesmíte čekat nějaké supersportování.

Verdikt

Nejrychlejší a nejvýkonnější Škodě v historii značky vlastně nemůžete svým způsobem nic zásadního vytknout. Byla postavena pro to, aby nabídla velkorysý vnitřní prostor spolu s důstojným dopředným pohybem. Není to sporťák, ale to od ní nikdo nechce. Má být rychlá hlavně v přímce. A ano, tohle auto je rychlé. Nečekejte ale stabilitu pětkového BMW či dokonce Mercedesu třídy S.

Proč to říkám? Protože mnoho lidí Superb k těmto autům přirovnává. Dobře, uvnitř je místa jako v Mercedesu. Ale Superb nikdy nemůže dosahovat takové technické sofistikovanosti už jen kvůli tomu, kolik stojí peněz. Zákonitě Škoda při vývoji utratila zlomek částky, než kolik investovali u Mercedesu či BMW. Jenže také si za cenu Mercedesu S koupíte tyhle Suberby dva a ještě vám zbude na Fabii. Tříhvězdičkové hodnocení proto nechápejte jako hanobení. Tohle je dobré rychlé auto.

Video z testu Škody Superb 3.6 FSI najdete v novém vydání magazínu iMOTOR

Dalibor Žák, foto: autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Superb 3.6 FSI
0-100 km/h (s)6,5 s
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)3580
Kompresní poměr11,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)89 x 96,4
Převodovkašestistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 kW / 260 k při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm při 2500 - 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)150,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)14,7 / 7,4 / 10,1 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4838
Šířka (mm)1817
Výška (mm)1462
Rozvor náprav (mm)2761
Provozní hmotnost (kg)1724
Celková hmotnost (kg)2285
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)565/1670
Ceny
Základní cena modelu979 900 Kč
11.6.2009 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist