Škoda oslavuje čtyřicet let modelu 130 RS

Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů 70. a 80. let ve své kategorii, známý jako "Porsche Východu." slaví čtyřicítku.

Pro někoho ikona z historie, pro jiného zase vzpomínka na dětství či mládí… Tak jako tak je Škoda 130 RS vynikajícím zástupcem 114 let trvajících aktivit značky Škoda na poli motoristického sportu. „Model 130 RS dodnes potvrzuje výbornou pověst motorsportu značky Škoda ,“ říká  Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy Škoda ,“ pokračuje Michal Velebný.


Škoda 130 RS byla v 70. a 80. letech 20. století považována za ‚Porsche Východu’. Již rok před její prezentací položila automobilka Škoda se třemi prototypy závodních vozů Škoda 200 RS základ pro novou éru motorsportu značky – motivem bylo přání dostat se na start i v závodních třídách s vyššími zdvihovými objemy. Do té doby se značka účastnila hlavně závodů ve třídách do 1.300 cm3. S vozem 200 RS použila Škoda poprvé rozšiřující označení ‚RS’ – zkratku slov ‚Rally Sport’.

Protože však prototypy 200 RS nebylo možné homologovat podle nových předpisů, přistoupila Škoda ke stavbě závodního vozu 130 RS. Novinka vážila pouhých 720 kg, vybrané díly karoserie vozu Škoda 130 RS byly z hliníkové slitiny – střecha, kapota a vnější plechy dveří, zatímco blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu. Vpředu využila Škoda přední nápravu z typu 200 RS, zadní náprava byla zkonstruována nově. Skelet vozu pocházející ze sériového modelu Škoda 110 R dostal robustní ochranný rám.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Škoda 130 RS měla motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV o výkonu až 140 koní. Vůz s ním dokázal zrychlit až na 220 km/h. Konstrukce motoru, určeného pro závody, se vyznačovala mj. dvěma dvojitými karburátory Weber, osmikanálovou hlavou válců a mazáním se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny. Byla použita čtyřstupňová převodovka. Zpočátku existovala také verze s pěti rychlostmi, která však od roku 1976 nebyla kvůli homologačním předpisům používána.

Výsledek spojení moderní techniky, lehké konstrukce a pečlivého ladění byl působivý. Již v první závodní sezóně v roce 1975 šel nový závodní vůz Škoda velmi úspěšně na start okruhových závodů československého Poháru míru a přátelství. Na prvních třech místech celkového hodnocení skončila Škoda 130 RS. V dalších letech následovala na okruzích četná přední umístění v renomovaných závodech v tuzemsku i zahraničí. Největším úspěchem bylo celkové vítězství vozů Škoda 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, rok předtím získala značka Škoda vynikající třetí místo.

O skvělé výsledky se Škoda 130 RS postarala také v národních i mezinárodních rally. Již ve své první rallyové sezóně v roce 1976 vůz získal triumfy na domácích závodech,  hvězdný okamžik přišel při prestižní Rallye Monte Carlo 1977: první dvě místa ve třídě do 1.300 cm3. Vítězné vozy řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve Švédské rally, v roce 1980 ovládla Škoda 130 RS domácí Barum rally, kde obsadila 1. až 5. místo. 

Úspěšná éra vozu Škoda 130 RS skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA. Škoda pokračovala v aktivitách v oblasti motorsportu s vozem Škoda 130 LR, který však již na úspěchy vozu Škoda 130 RS navázal v menším rozsahu.

zdroj: tiskové materiály Škoda Auto

20.11.2015 10:12| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist