Škoda Octavia RS na motorové brzdě: jaký má skutečný výkon?

Na nové Škodě Octavii RS vás nejvíce zajímalo, jaký má ve skutečnosti výkon. Abychom zjistili, zda se v reálu nějak odchyluje od oficiálních udávaných hodnot, podrobili jsme auto testu na válcové brzdě.
skoda-octavia-rs-na-motorove-brzde-jaky-ma-skutecny-vykon.jpgCelá galerie 24 Zdroj: archiv redakce

Když jsme se zeptali vás, čtenářů, na to, co by vás o nové Škodě Octavii RS v připravovaném testu zajímalo nejvíce, celkem jasně jste nám dali najevo, že je to reálný výkon motoru. V éteru kolovaly jisté pochybnosti o jeho skutečných schopnostech a potažmo celého auta.

Na každém šprochu pravdy trochu, řekli jsme si, a abychom tyto zvěsti potvrdili, či vyvrátili, rozhodli jsme se k tomu jedinému způsobu, jak se dobrat pravdy – měření na válcové brzdě. Jenom ta nám dokáže odhalit skutečný výkon a točivý moment motoru, resp. výslednou hodnotu přenášenou na kola.


Nominální hodnota měřená na motoru je totiž pouze přepočtem hodnoty změřené na kolech. Válcová brzda, logicky, umí změřit pouze výsledný výkon a točivý moment podávaný na kola. Nominální hodnoty motoru samotného je potřeba přepočíst za pomoci koeficientu, díky ztrátám na převodovém ústrojí platí, že jsou hodnoty na kolech vždy nižší, než na motoru.

Pro pořádek nejprve uveďme, že oficiální technická data výrobce udávají maximální výkon 220 koní (162 kW) v rozmezí 4500 – 6200 ot./min. a maximální točivý moment 350 Nm od 1500 do 4400 ot./min, s použitím paliva oktanového čísla 95.

Za stejných podmínek, tedy použitím paliva stejného oktanového čísla a bez příměsí aditiv, bylo prováděno i naše měření, které probíhalo na válcové brzdě Dastek Dynamometers. Jistým omezením je její schopnost záznamu po 500 ot./min., nicémně na přesnějším zařízení by výsledky nebyly zase o tolik jiné a pro naše účely postačila.

Na kolech bylo dosaženo maximálního výkonu 212,0 koní při 4500 ot./min., s následnou plochou charakteristikou průběhu výkonu až do 6000 ot./min., kde výkon poklesl na 207,0 koní. Přepočteno na hodnoty vykázané motorem bylo maximem 243,6 koní v 5500 ot./min. s mírně odlišnou, ale podobnou tendencí průběhu jako na kolech.

Co se týče točivého momentu, maximem změřeným na kolech bylo 354,4 Nm ve 2000 ot./min., s mírnými výkyvy souhlasí i charakter průběhu. Přepočet na motor znamená maximum 361,3 Nm ve 4000 ot./min. Následující tabulka shrnuje oficiální a naměřené hodnoty. Grafy a podrobnější tabulky naleznete ve fotogalerii.

Zobrazit všechny fotografie

Tabulka výkonu a točivého momentu

OficiálníNa kolechNa motoru

Výkon

220,0 k @ 4500 – 6200212,0 k @ 4500243,6 k @ 5500
Toč. moment
350,0 Nm @ 1500 – 4400354,4 Nm @ 2000361,3 Nm @ 4000

Důležité je připomenout, že hodnota výkonu na motoru je vždy pouze odhadem na základě zvoleného koeficientu ztrát, zatímco výkon měřený na kolech je reálnou hodnotou a v praxi tou rozhodující. Oficiální automobilkou udávané hodnoty jsou hodnotami na motoru.

Výkon 212 koní vzhledem ke skutečnosti, že je naměřený na kolech, je jistě potěšující, však je pouze o osm koní nižší než oficiální údaj. Dopočítaná hodnota 243,6 koní na motoru si naopak žádá pozornost, jelikož je o 23,6 koní vyšší, než by měla podle technických údajů být. Na tomto místě ovšem třeba upozornit, že se jedná pouze o odhad závislý na zvoleném koeficientu a reálných ztrátách na převodovém ústrojí.

Navíc jsme ze strany techniků byli upozorněni na to, že motory koncernu Volkswagen jsou ze zkušenosti zpravidla o něco výkonnější, než udávají oficiální technické údaje. Na základě výše řečeného se tedy nechceme pouštět do žádných spekulací, podle našeho soudu naměřené hodnoty s těmi oficiálně udávanými v zásadě souhlasí. Nakonec je stejně nejdůležitější, jaký vliv má reálný výkon na výsledný dojem z rychlosti. To se dozvíte již brzy v připravovaném videotestu.

Za vřelé přijetí a změření výkonu děkujeme společnosti PowerLab.cz

27.1.2014 2:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist