Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI CR DSG

Škoda Octavia RS dostala nový diesel se vstřikováním common-rail a decentní facelift. Má se nám konečně začít líbit?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Než začnete všichni v diskusi pod článkem Škodu Octavia RS hanit jen kvůli tomu, že je to škodovka a v tédéíčku, ujasněme si jednu věc. Škoda Octavia právem patří na vrchol kategorie co do vnitřního prostoru, neoddiskutovatelné kvality zpracování a výborné ergonomie. Tuhle skutečnost nikdo nemůže Octavii upřít, ani ten největší odpůrce všeho, co má na kapotě znáček okřídleného šípu.

Problém Octavie RS je v něčem jiném. V zákaznících. Potažmo v automobilce, která vnucuje zákazníkům polopravdu o supersportu. A tím, aspoň podle mě, Octavii RS velmi škodí. Navěsit na auto emblémy RS je velmi snadné a předhodit zákazníkům reklamní kampaň tvrdící, že tohle je teprv to opravdové sportovní auto, je ještě snadnější.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Design faceliftované Octavie jsme zhodnotili a zkritizovali již mnohokrát, ale postupem času si na něj nějak zvykáme a dokonce jsem sám sebe přistihl, že se mi nyní Octavia po faceliftu z některých úhlů líbí víc. A nutno říci, že ve výrazné modré barvě a s akčním bodykitem vypadá tohle ereso docela k světu. No, asi za to může i moje slabost pro rychlé kombíky

Také uvnitř působí Škoda Octavia RS mnohem výjimečnějším dojmem než obyčejní chudí příbuzní. Sportovní sedačky, volant, který velmi dobře padne do ruky (a dá se perfektně nastavit), a docela vkusně řešené dvoubarevné čalounění jsou věci, které na Octavii RS budete mít rádi.

Nový motor = nové auto

My ale Octavii RS testujeme kvůli jedné důležité věci – novému tédéíčku pod kapotou. Starý motor se systémem čerpadlo-tryska to od nás ve srovnávacím testu obou eres pořádně schytal a ani se není čemu divit. Kdo z vás s ním jel, určitě nám potvrdí, že to byla katastrofa. Jenže tentokrát tu máme něco jiného – nový motor 2.0 TDI má vstřikování common-rail a již v ostatních vozech koncernu nás dokázal přesvědčit o svých kvalitách jak po stránce kultivovanosti, tak odevzdávaných výkonů.

A nejinak je tomu i pod kapotou Škody Octavia RS TDI. Diesel se projevuje velmi utlumeně a i když se studený start neobejde bez typického chrochtání, za chvíli je v autě klid. A o ohřátém motoru pak na volnoběh vlastně ani nevíte. Potenciál pohonné jednotky pomáhá plně využít i dvouspojková převodovka DSG, která dělá přesně to, co potřebujete. Sice jí můžete pomáhat funkčními a snadno dosažitelnými tlačítky pod volantem, ale při každodenním dojíždění se můžete na elektronický mozek převodovky plně spolehnout.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Reakce na plyn je celkem pohotová a potěší zejména rychlost, jakou tohle auto dokáže nabírat. Z Octavie RS se tak díky tomuto motoru stal velmi schopný polykač kilometrů. Dokonce mám pocit, že i jízdní komfort se po faceliftu oproti minulému eresu zlepšil. Cestovní pohodě pomáhá právě i převodovka DSG, která dokáže učinit zejména rozjezdy plynulejší a pohodlnější. Jízda je s ní velmi uvolněná a vůbec mám dojem, že tahle kombinace – karoserie kombi, silný diesel a převodovka DSG – se k Octavii RS hodí nejlépe.

Ale i když Octavia RS funguje znamenitě na rovné silnici s kvalitním povrchem, ani na okreskách není její snažení úplně beznadějné. Díky řazení pod volantem se můžete soustředit na řízení a nemusíte zoufat nad tím, že rozmístění pedálů verze s manuální převodovkou není úplně dokonalé. Místo toho si všimnete, že řízení Octavie RS je velmi vyvážené a ačkoli neoplývá zpětnou vazbou, je příjemné s přirozeným odporem. Mnohem lepší než například u vozů Audi.

Když začnete tlačit na pilu, projeví se výrazný sklon k nedotáčivosti a tendence těžkého předku rozhoupat se na nekvalitním povrchu. Jenže takhle se chová většina aut, která jsou postavena především na rychlost v přímce a nikoli v zatáčkách. Proto k Octavii RS nesmíte přistupovat jako k Impreze či Focusu RS.

 

Verdikt

Škoda Octavia RS Combi se mi najednou začíná jevit jako mnohem smysluplnější auto, než kdy před tím. Pořád to sice není sporťák, ale to vůbec nevadí, protože jestli vyžadujete rychlou přepravu z místa A do místa B a chcete něco trochu „extra“, bude Octavia RS dobrou volbou.

Jen se ale budete muset smířit s tím, že se vás občas někdo zeptá, jak ten váš „skvělej sporťák“ jezdí. Jestli chcete mít od podobných řečí pokoj, sundejte z téhle Octavie magické znáčky RS a máte nejlepší Octavii, jakou si dnes můžete koupit.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Octavia RS Combi 2.0 TDI CR DSG
0-100 km/h (s)8,5 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 95,5
Převodovkašestistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)125 kW / 170 k při 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)116,4 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)222 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9 / 4,8 / 6,0 l/100 km
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4579
Šířka (mm)1769
Výška (mm)1451
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1460
Celková hmotnost (kg)2000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)580 / 1620 l
Ceny
Základní cena modelu829 900 Kč
31.8.2009 3:20| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist