autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Škoda Octavia RS a sedm věcí, které jste (možná) nevěděli
Škoda Octavia RS a sedm věcí, které jste (možná) nevěděli
Už o nové Škodě Octavia RS víme skoro všechno. Víme, jak jezdí, co si o ní myslí závodník Jan Kopecký a také jak zpoza jejího volantu vypadá jedna z nejlepších silnic na světě, rumunská Transfagarasan.
Přesto ale před námi schovává nějaké drobné tajnosti. Proto jsme se podívali nejrychlejší Škodovce historie trochu více na zoubek a odhalili sedm skutečností, o kterých jste možná neměli vůbec tušení.
Škoda Octavia RS má větší brzdy než Volkswagen Golf GTI
Je to trochu k nevíře, ale auto, které Octavii RS darovalo všechny důležité prvky jako motor nebo platformu MQB a které by mělo být v hierarchii koncernu Volkswagen zařazeno výš, v jednom ohledu ztrácí. Má menší přední brzdy. Volkwagen Golf GTI si vystačí vpředu se 16″ brzdami, Škoda Octavia RS má brzdy 17palcové. Rozměr v tomto případě neznačí skutečný průměr kotoučů, ale skutečnost, že přes ně „nenavléknete“ menší než 17palcová kola.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Škoda Octavia RS má chytrý benzínový motor
Motor 2.0 TSI je na poměry docela chytře navržený. Je výkonný a zároveň slibuje nízkou spotřebu, čehož dosahuje několika způsoby. Motor je osazen dvojím druhem vstřikování paliva – přímým (FSI) a nepřímým (MPI). Kombinace obou vstřikování má za následek vysoký výkon a efektivitu, zároveň také schopnost plnit emisní normu EURO 6 bez filtru pevných částic, kterým by jinak musel být osazen i benzínový motor. Nově vyvinutá je také hlava válců s integrovaným chlazením výfukových plynů kapalinovým okruhem.
Škoda Octavia RS jede přes 250 km/h
Nejrychlejší Škodovka všech dob má sice udávanou maximální rychlost 248 km/h, ale přímý zdroj z automobilky potvrdil, že autu s motorem 2.0 TSI nedělá problémy dostat se i přes magickou hranici 250 km/h. Když už jsme u té maximálky, není bez zajímavosti, že je udávaná maximální rychlost o 2 km/h vyšší než u Volkswagenu Golf GTI.
Škoda Octavia RS přináší novou metodu emulace zvuku motoru
V dnešní době je zlověstný sportovní zvuk u aut skoro zapovězený. Nejen kvůli častějšímu přeplňování turbodmychadlem, které tlumí proud výfukových plynů, ale především kvůli splnění emisních předpisů. A v neposlední řadě také kvůli nákladům. Třeba Ford Focus ST jde na věc přívodem zvuku od sání speciálním potrubím, BMW M5 zase vyluzuje zvuk z reproduktorů a třeba Jaguar F-Type mění intenzitu ozvučení klapkami v tlumiči výfuku. Nový systém od Škody funguje na principu elektromagnetického vlnění, jehož důsledkem jsou vibrace vycházející z generátoru umístěného na motorové přepážce v hloubi palubní desky. Intenzitu řídí jednotka na základě otáček motoru, polohy plynového pedálu a zvoleného jízdního režimu.
Škody Octavia RS TSI i TDI mají stejný zvuk motoru
Právě díky Performance Sound Generatoru mají oba motory identický zvuk. Systém totiž poskytuje nejen velmi kompaktní řešení zástavby (váží jen něco přes 200 gramů), ale je také lehce přenositelný na další motory, aniž by bylo třeba složitě ladit sání a výfuk každého jednotlivého motoru, což by ve výsledku bylo také nákladnější. Toto řešení také umožňuje jistou míru individualizace – v režimu Sport je generátor nejúčinnější, v Normalu slyšitelný jen na vrcholu otáčkoměru a v ekologickém režimu téměř němý.
Škoda Octavia RS je dražší než Volkswagen Golf GTI
V základním provedení je Octavia (od 334 900 korun) levnější než Golf (od 349 900 korun), což je vzhledem k hierarchii modelů pod křídly koncernu VW pochopitelné. Je ale podivuhodné, že za Octavii RS TSI zaplatíte víc než za Golf GTI. Škodovka si řekne o 619 900 korun, Volkswagen o 613 900 korun, přitom množstvím výbavy jsou na tom takřka stejně. V případě dieselových motorů už jsou věci opět v „pořádku“ – Octavia RS TDI začíná na 629 900 Kč, Golf GTD pořídíte o deset tisíc dráž, od 639 900 Kč.
Škoda Octavia RS se na Nürburgringu nehonila za rekordy
Není žádným tajemstvím, že byla nová Škoda Octavia RS vyvíjena na Severní smyčce. Tato skutečnost jistě nezpůsobí žádné velké pozdvižení, vždyť automobilky tu netestují pouze sportovní modely, ale i obyčejná auta. Není ovšem bez zajímavosti, že se po nejnebezpečnějším okruhu na světě Octavia RS nehonila za nejlepšími časy na kolo a nesnažila se tak porazit ostatní hot-hatche, ale jednoduše z důvodu, že okruh poskytuje svým charakterem jedinečné podmínky pro testování. Plasticitou (vysokým převýšením a klopenými zatáčkami) a nerovnostmi (vysokými obrubníky) tak mohou vývojáři simulovat nepřeberné množství podmínek na jednom místě. Nepochybujeme o tom, že nezkusili, co v autě dřímá, ale honba za rekordy rozhodně nebyla primární.