Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG

Je nejrychlejší Octavia tak dobrá, aby si zasloužila vozit znaky RS?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

S první Octavií RS jsem měl možnost se prohnat po Hungaroringu. Z tohohle svezení mi v hlavě utkvěl jeden moment. Jak velký rozdíl byl v rychlostech aut obutých na sedmnácti nebo osmnáctipalcových pneumatikách. Druhou generaci Octavie RS ve verzi kombi jsem řídil zhruba před třemi lety na obyčejných silnicích a měl jsem z ní pocit, že je to poměrně příjemné auto na běžné ježdění. A teď se tu samozřejmě bavím o benzínových modelech. No a dnes tu mám půl roku starou verzi ve faceliftovaném kabátě. A podle technických údajů je to druhá nejrychlejší Škodovka v nabídce. Dosavadní prvenství jí totiž před časem sebral Superb s novým šestiválcem. Takže Octavii RS automobilka označuje za svůj nejsportovnější model.

Při pohledu na ni jsem tak trochu rozpačitý. Nová tvář sice vypadá moderněji, než ta předchozí, ale při pohledu na auto jako na celek, působí ta přední část tak nějak naroubovaně na zbytek, který s ním designově až tak moc nekoresponduje. Dost možná tomu pomáhá i tahle barva. Z mnoha úhlů pohledu vypadá nevyváženě a nejlépe jí to bohužel sluší na firemních fotkách automobilky. Příliš oblé a mohutné křivky přední masky prostě příliš neladí s ostřejším zbytkem.Technika

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Uvnitř tu na nás čekají pěkně vypadající sedačky s rozumným bočním vedením, kůží obšitý volant s příjemně tlustým věncem, příplatková a uživatelsky velmi dobře fungující navigace s dotykovým displejem a v našem případě i hlavice řadící páky nesoucí nápis DSG doplněná malými pádly pod volantem. Musím říct, že to je v rámci možností a cenové hladiny, alespoň pro mě, poměrně příjemné místo k životu. Sedí se tu o něco málo výše, než bych si v optimálním případě představoval a na zadních místech není zase tak moc prostoru na to, že tu jsme ve třídě rodinných aut. Nicméně to už je starý fakt, který nezmění žádný facelift. Za to je tu onen obligátní a v dané třídě nepřekonaný kufr, do kterého naložíte vážně hodně. Navíc při sklopení sedaček sem můžete rovnou hodit celou skříň. A tohle je myslím jedna z těch důležitých věcí, co tahle Octavia nabízí. No vážně. Její praktičnost je jednoduše důležitou devizou.

Pod kapotou se tu usadil podle mě velmi dobrý přeplňovaný dvoulitr s výkonem 200 koní a 280 N.m točivého momentu, který známe třeba z Golfu GTI. A s váhou 1440 kg je s ním Octavia rychlá. Ne nijak zázračně, ale je rychlá. Tak nějak dostatečně, co vlastně člověk může potřebovat k běžnému životu. Na stovce je za 7,2s a maximální rychlost je s převodovkou DSG jen trochu nižší, tedy s maximem u 240 km/h. Motor má velmi lineární nástup a rozumný výkon od nejnižších otáček bez výkonových mezer a umí příjemně zatáhnout až k omezovači u 6800 otáček.Na silnici

Přitom nepatří k těm nejžíznivějším. Ve městě s ním budete jen s trochou snahy jezdit za 10-11 litrů, na dálnici při dodržování limitu klidně za necelých 8 litrů a mimo město minimálně o litr méně. Díky slušnému točivému momentu bude umět Octavia zrychlovat z běžných rychlostí tempem, které jednoduše potěší. Na tomhle motoru se mi líbí právě především průběh točivého momentu. V kombinaci s robotizovanou převodovkou DSG v tomhle případě se šesti rychlostmi, je to vlastně dobrá kombinace pro všechny, co jsou už znuděni řazením. Převodovka i v automatickém režimu řadí tak, jak byste si skoro vždy přáli a když se naučíte ovládat ji správným dávkováním plynu, skoro nebudete potřebovat používat ani ta pádla pod volantem. Pokud jste perfekcionisté, možná vás někdy bude trochu zlobit ne úplně plynulá jízda v městských zácpách nebo při parkování. Rozumně tu funguje trochu snížený podvozek. Je pevnější, ale ne tak, aby z vás vytloukl duši a tomu pomáhají i jen sedmnáctipalcové ráfky.

Škoda Octavia RS (II) fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda octavia II 2 RS fotogalerie

Když vyjedete mimo město, můžete si pohybem řadičky vynutit čistě manuální režim a řazení bude jen na vás. Ale i tak se nemůžu zbavit dojmu, že převodovka vám stejně bere kus té radosti, kterou byste si užili bez ní. Tedy pokud máte rádi zábavu za volantem. Jestli najezdíte hodně kilometrů ve městě a chcete si za ni připlatit 60 tisíc, vyzkoušejte ji. V momentě, kdy ale začnete téhle Octavii přihazovat na ceně, začnete ubírat z kouzla, které nabízí. A tím je cena. Ta základní totiž jen velmi lehce přesahuje 700 tisícovou hranici a tak velké auto s výkonem 200 koní v téhle úrovni kvality jednoduše nikdo jiný nenabízí.Prostor a výbava

Proto bych radši těch 60.000 Kč ušetřil a projezdil je v benzínu. Ono když se totiž podíváte na příplatkovou výbavu, abyste si z téhle Škodovky udělali opravdu pěknou, možná si budete chtít přihodit zhruba dalších 100.000 Kč za maličkosti, které jednoduše lákají nebo se dnes už jeví skoro jako standard, který prostě musíte mít. Třeba parkovací asistent za 17.000 Kč, tempomat za 11.000 Kč, sklopná zrcátka se samozatmíváním za 6.000 Kč, překvapivě velmi dobře hrající audio s dvanácti reproduktory za 10.000 Kč nebo základní navigaci s malým displejem za 9.000 Kč, která zřejmě svou funkčností bude stačit a poslouží podobně, jako naše plnohodnotná s velkým displejem, která ale stojí 48.000 Korun. A nejen, že tak ušetříte skoro 50 tisíc, ale vyhnete se dost možná i pocuchaným nervům, právě tahle velká navigace se krade o sto šest.

I na to automobilka myslí a tak tu je za 18 tisíc Kč možné připlatit si za laminovaná skla, která se nevysypou, když se jimi bude někdo snažit prohodit cihlu. Když tedy budeme realisté, rozumně nespecifikovanou Octavii RS dostanete za nějakých 800.000 Kč. Za to pořídíte u konkurence rychlejší hatchbacky nebo v základní výbavě žravější rychlík v podobě Mondea 2,5T. Pokud tedy hledáte auto, které je rozumně svižné na obyčejných silnicích, praktické a snesitelně prostorné, přitom chcete benzínový motor, protože dokážete vnímat jeho přínos oproti dieselu a nevadí vám jeho spotřeba, která je navíc v tomhle případě na danou kategorii velmi velmi dobrá, máte tu adepta. Jistě, je tak trochu českého původu a zařadíte se s ním na silnicích mezi masu. Jenže ta cena není špatná.Verdikt

Možná se teď ptáte, proč se tu celou dobu nebavím o tom, co má tuhle Octavii odlišit od jejích chudších sourozenců v nabídce. Tedy to hlavní související s označením RS. No je to tím, že tohle auto si tenhle přívlastek nést nezaslouží. Je to dobrý a praktický liftback, který je rychlý. Na rovinkách. Jak jsem řekl, má pevnější podvozek, má rychlý motor a ostřeji střižené plasty a bohatou výbavu. Jenže co má dělat výjimečná auta výjimečnými není jejich rychlost v přímce. A v momentě, kdy budete od téhle Octavie požadovat více, než běžné ježdění s plným kufrem, budete zklamáni. Řízení je sice tužší, ale nekomunikuje. Na výjezdech ze zatáček se dostavuje předpokládaná nedotáčivost, navíc se mi zdálo, že zub času zapracoval i na pevnosti karoserie, která se v porovnání s dnešními auty zřejmě trochu kroutí.

Pokud pak pojedete v zatáčkách na limitu, bude se Octavia naklánět a když si pak vzpomenete na schopnosti třeba Focusu RS ve stejné disciplíně, musíte zastavit a udělat jediné. Ty doteď hrdě se tu tyčící znáčky RS, tedy odkaz na racing sport nebo rally sport sundat. A rázem tu před vámi stojí sympatické auto. Je to Octavia, která nemá ambice vyvolávat pouliční bitky. Ale když k nim dojde, nevyjde z nich jako otloukánek. Budete mít Octavii, která je rychlá a co že se v zatáčkách naklání jak stěhovací náklaďák, je to přeci rodinné praktické auto, které si nehraje na Focus RS. Bude rychlé, praktické, na to, co všechno nabízí, nestojí zase tak moc a nebude si hrát na to, na co nemá. Označení RS mají privilegium vozit auta, ze kterých máte za krkem husí kůži jen co se na ně podíváte a poslechnete si jejich motor. A to se v tomhle případě nekoná, i zvuk motoru je v tomhle případě velmi zvláště obyčejný. Octavia RS není nijak výjimečné auto. Je ale velmi a tím myslím opravdu velmi dobré auto na denní a rozhodně ne ospalé cestování. A velké nákupy.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr9,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 x 92,8
Převodovkašestistupňová autom. DSG
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 kW/ 200 koní v 5100 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 Nm při 1700-5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)137 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)10,4/6,2/7,7 l/100 km
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4578
Šířka (mm)1769
Výška (mm)1447
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1470 kg
Celková hmotnost (kg)1940
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)560/1350
Ceny
Základní cena modeluod 704 900 Kč
26.10.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist