Škoda Octavia Combi RS DSG: Rodinný sportovec

S rodinou na palubě umí být Octavia RS komfortní kliďas, jakmile ale jedete sami, můžete to domů klidně vzít tou delší cestou. Moc hezky se s ní svezete.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

  • Příjemný výkon pro rodinný kombík
  • Skvělý zvuk z výfuku
  • Stabilita podvozku
  • Velký zavazadelník

Starosti

  • Spotřeba by mohla být o něco nižší
  • Valivý hluk

Zhruba každá desátá Octavie třetí generace, kterou na silnici potkáte, nese znáčky RS. Dobrá, zhruba dvě třetiny sice tvoří naftová verze, ale i tak musíte uznat, že je o sportovní provedení  populárního modelu velký zájem. Modernizace se po vizuální stránce podepsala zejména na kontroverzních světlometech, na které si už asi každý v republice udělal svůj názor, já jen přidám, že ostřeji řezaný nárazník verze RS ke kubisticky tvarovaným světlometům ladí nejvíce ze všech provedení.

A nemůžu popřít, že se mi postupně začíná líbit, hlavně v téhle červené jí to vážně sluší. Zadní světlomety v zásadě jen následují trendy nastolené větším Superbem a přidávají modernější grafiku, více se toho na designu auta nezměnilo. Alespoň ne zvenku.

Interiér

Uvnitř je tomu docela jinak. Na sportovních sedadlech si nemůžete nevšimnout prošívaného loga RS, dříve výsady výkonnější verze, při cestování na nich oceníte především to, že jsou pohodlná a zároveň podrží i při svižnější jízdě. Intuitivní rozvržení ovládacích prvků si Octavia zachovala, dříve poněkud strohý interiér oživuje ambientní osvětlení (na výběr je celá řada odstínů), hodnotnější materiály a hlavně zbrusu nový multimediální systém.

Ten je sice po stránce funkcí a grafiky o řadu světelných let před minulým systémem, zároveň se ale o pár krůčků vrací zpět z hlediska ovladatelnosti – zcela se vzdal tlačítek a koleček, takže při jakémkoli nastavování musíte dávat o něco větší pozor při trefování na dotykové plošky po straně displeje. Na druhou stranu jsem si díky tomu našel cestu k poměrně propracovanému hlasovému ovládání v češtině, které jsem dříve nepoužíval. A funguje překvapivě dobře – zvládá toho hodně, od přeladění rádia pouhým vyslovením názvu stanice přes volání až po nastavení navigace.

V případě Octavie Combi pochopitelně nemůžu nezmínit obří zavazadelník. Velký nákup, dovolená u moře nebo převoz naplocho baleného nábytku z populárního řetězce – nic z toho vám nezpůsobí vrásky na čele, že by to snad kufr Octavie nezvládl pojmout. Většinou kufr jen těžko zaplníte do posledního litru, takže jsou spíš na místě obavy, že bude náklad v zavazadelníku cestovat ze strany na stranu. K tomu je tady naštěstí celá řada šikovných prvků, které ho udrží na místě – od síťového programu přes zarážky se suchým zipem až po dvojitou podlahu.

Pohon a spotřeba

Modernizace se dotkla také pohonné jednotky, pokud jste však očekávali mladoboleslavský Leon Cupra, budete zákonitě zklamaní. Výkon se zvedl o 10 koní na konečných 230 koní, jemně narostl také točivý moment. Dynamika je však více než slušná vzhledem k tomu, že se stále bavíme o sportovně laděném rodinném kombíku. Za celý týden jsem se nedostal do situace, kdy by mi výkon nedostačoval, naopak jsem cítil slušnou rezervu výkonu, která v řadě situací přišla vhod. Stačilo jen sešlápnout plyn na podlahu a za hlasitého zapráskání vyrazit kupředu.

Spotřeba auta se mi ve městě zdála adekvátní výkonu motoru – bez problémů jsem se dostal na nějakých devět litrů, na dálnici bych si dokázal představit o pár deci nižší hodnoty. S lehkou nohou jsem se totiž dokázal dostat nejníže na 7,8 litru na sto, svižnější jízda už spolehlivě vyhnala hodnoty nad osm litrů. Svoji zásluhu na tom bude mít zejména automatická převodovka DSG, která sice řadí hladce a celkově k ní nemám výtky, ale má jen šest stupňů a otáčky tomu při dálničním tempu odpovídají.

Ovladatelnost

Zadní náprava se s faceliftem dočkala rozšíření o tři centimetry na každé straně. Moc rád bych vám teď květnatě vylíčil, jak s Octavií mnohem lépe trefíte apex a precizněji vykroužíte oblouk než tomu bylo u předchozí verze, ale lhal bych vám. Bez přímého srovnání nedokážu potvrdit, jak moc se větší rozchod zadních kol podepsal na ovladatelnosti. Můžu jen říct, že Octavia RS jezdí pořád dobře. Ochotně mění směr, téměř se nenaklání a velký zavazadelník není žádnou velkou překážkou při svižném svezení. Tedy, pokud zrovna nevezete vajíčka…

Nadšené řidiče pak potěší, že je tady pořád klasická ruční brzda, řadit můžete v případě automatické převodovky pádly pod volantem, kde se s každým přeřazením dočkáte hlasitého zapráskání. Vůbec bych nečekal, že něco takového svede Octavia. Dobrá zpráva je, že společně s tím dostal menší prostor umělý generátor zvuku.

Absence elektronicky řízeného diferenciálu, který zůstává vyhrazen výkonnější verzi, s sebou nese jisté omezení při skutečně ostré jízdě. Především v hodně utažených zatáčkách poznáte, že přední kola nedokážou efektivně přenést výkon na asfalt, na běžné silnici vás to ale prakticky omezovat nebude. A budete i tak velmi, velmi rychlí.

Na druhé straně odkáže Octavia velmi dobře splnit roli auta na každý den. Díky adaptivnímu podvozku nabídne RS slušný komfort i v kombinaci s osmnáctipalcovými koly, hlavně na dálnici je krásně cítit plynulý pohyb karoserie, v městských rychlostech je podvozek trochu tužší, ale není to žádný kostitřas.

Závěr

Octavii RS v kombinaci s benzínovým motorem a automatickou převodovkou si dokážu představit v roli ideálního rodinného auta. Leccos toho odveze, je přijatelně komfortní, a zároveň se s ní na oblíbené okresce hezky svezete. Byla by však chyba pasovat ji do pozice nekompromisního sporťáku, kterým není. Berte ji jako auto pro člověka, který má svoje rodinné či obchodní povinnosti, a k tomu rád řídí. A přesně takovým požadavkům dokáže Octavia RS bezezbytku vyhovět.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový čtyřválec
Palivonatural 95
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr9,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 × 92,8
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové, s kotouči s vnitřním chlazením a jednopístovými plovoucími třmeny
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169/4700–6200
Točivý moment (Nm)350/1500–4600
Nejvyšší rychlost (km/h)245
Spotřeba paliva (l/100 km)8,5 / 5,5 / 6,6
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4689
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1452
Rozvor náprav (mm)2680
Provozní hmotnost (kg)1462
Celková hmotnost (kg)1953
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)730
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)610 / 1740
Ceny
Základní cena modelu407 900 Kč (1.0 TSI Active)
Základní cena test. verze781 900 Kč (RS 2.0 TSI DSG)
21.10.2017 8:41| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist