Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC 110 k (2016)

Škoda Octavia Combi je fenoménem, zejména s naftovým motorem oslavovaným pro nízkou spotřebu. Co když ale naftu vyměníme za benzín a stlačený zemí plyn?

Představovat Škodu Octavia Combi by bylo nošením dříví do lesa, tohle auto znáte jistě jak své botky, vše podstatné už bylo řečeno a máme to zdokumentované v předchozích testech, takže teď pojďme rovnou k této velmi zajímavé a speciální modelové linii.

Jde o Škodu Octavia G-TEC, která má být „pomyslnou výkladní skříní zelených technologií značky Škoda.“ Jinak řečeno je to Octavia na plyn, přesněji řečeno na stlačený zemní plyn označovaný běžně zkratkou CNG, v našem prostředí českých luhů a hájů obvykle konfrontovaný s jiným plynem, LPG. CNG je z chemického hlediska z více než 90 % čistý metan, je lehčí než vzduch a volně se rozptyluje.

Palivo míří z nádrže do pohonné jednotky, kterou je Bi-Fuel motor 1.4 TSI G-TEC, čtyřválec s objemem 1395 cm3, výkonem 110 koní v rozmezí 4800–6000 otáček a točivým momentem 200 Nm v intervalu 1500–3500 otáček/min.

Hnací síla jde na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku a pokud bychom měli subjektivně popsat projev agregátu, tak výkonu má „tak akorát,“ nejde o žádného trhače asfaltu, na druhou stranu louda to také není, prostě zlatá střední cesta. Jestli lze poznat projev, zda jede auto na plyn anebo na benzín? Ehm, ne, nebo my jsme na to nepřišli.

Pokud bychom měli řešit technické pozadí, tak Octavia G-TEC má celkem tři palivové nádrže, dvě na CNG jsou v oblasti pod podlahou zavazadlového prostoru a třetí, benzinová nádrž pomáhá zvyšovat dojezd v případě, kdy se vůz ocitne mimo dosah sítě plnicích stanic CNG.

Určitě musí zaznít, jaká je spotřeba auta a jak daleko se dá s touto škodovou dojet. Akční rádius plně natankovaného vozu by měl být až 1370 km, z toho 430 km na plyn. My jsme plyn nedotankovávali, benzín jednou ano a zvládli jsme v klidu týdenní ježdění obvyklého redakčního testu plus cílenou vyjížďku na německou dálnici. S uvážlivou nohou na plynovém pedálu bychom asi zvládli atakovat zmiňovaný dojezd, jelikož jsme jezdili dravějším stylem, reálný dojezd byl nižší než ten teoretický, stále ale něco, pro co by mělo stát o Octavii na CNG uvažovat.

Pokud víme, že spotřeba Octavie na CNG je 3,4 kg, tedy 5,3 m3 zemního plynu na 100 km (lze říct, že spotřeba 1 m3, tedy 0,7 kg CNG, se rovná 1 litru benzinu, 0,8 litru nafty či 1,2 litru LPG a že cena kilogramu CNG je asi 25,70 Kč, tak jednoduchou matematikou ujede Octavia G-TEC 1 km za méně než 1 Kč. Tedy řečí peněz že 1 kg CNG odpovídá spotřebě 1 l konvenčního paliva.

Jízdně na tom je Škoda Octavia G-TEC Combi vcelku stejně jako jiná Octavia na běžnější typy paliva, to samé pak lze říct o výbavě či velikosti zavazadlového prostoru, ten je v závislosti na konfiguraci sedaček 480–1610 litrů . Zpět tedy ještě jednou k provozu na plyn, o který nám jde teď především, přepínání mezi palivy zcela automatické a přednost je dávána zemnímu plynu – benzin se využívá pro nastartování a jako rezerva poté, co dojde plyn.

A o tom, jak jste na tom s palivem nemusíte hluboce přemýšlet, o jeho stavu v nádržích informuje nejen klasický palivoměr, ale také palubní počítač. Když jsme řešili, jak náročné je čerpání CNG, tak doplnění plynu by mělo být otázkou asi třech minut u poměrně hojně rozšířených stanic různých provozovatelů, parkování s autem na plyn upravuje daná vyhláška a pokud si nejste jistí, tak vám napoví značky před vjezdem na (krytá) parkoviště. Cenově startuje Škoda Octavia G-TEC Combi na 481.900 Kč.

29.7.2016 5:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist